Malawiciklider vs pansarmalar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Skrolle
    • February 2014
    • 35

    Malawiciklider vs pansarmalar

    Hej.

    Funderar på att skaffa malawiciklider. Har ett 360l akvarium som det idag går 2 Ancistrusmalar och 5 pansarmalar. Har hört att Malawiciklider och Ancistrusmalar fungerar ihop. Men hur är det med pansarmalar? Eller går det bara att ha Malawi tillsammans med Malawi?
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Malawi bör helst hållas med enbart Malawi. Ancistrus brukar väl klara sig hyfsat tillsammans med Malawi, för att de är rätt hårda, kan försvara sig, och ofta ligger gömda, de är mest aktiva på natten. Pansarmalar däremot har inte Ancistrusens revirtänk, och är dagaktiva, så de fumlar omkring på botten mest hela dagarna, och hamnar i skottlinjen för griniga och revirhävdande ciklider. Tror inte pansarmalarnas fenor skulle se så roliga ut efter ett tag.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • henrikl
      • November 2012
      • 639

      #3
      Ancistrus och malawi är av egen erfarenhet ingen bra blandning. Jag har försökt och fick ett antal ancistrus ihjälbitna. Men en del säger att det går. En del malawi äter alger så en ancistrus brukar vara överflödig i ett malawikar.
      Senast redigerad av henrikl; 14 April 2014, 09:58.
      2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
      Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

      Kommentar

      • Erikderek
        • March 2013
        • 718

        #4
        Jag har lyckats med kombinera Ancistrus med Malawi; Mbunas. Mina Ancistrus introducerades när Mbunas var ca 5 cm, och mina två Ancistrus var i samma storlek, jag tror det var avgörande i mitt fall, storlek och att det har växt upp tillsammans.

        EK
        Vardagsrum akvariet - Malawi
        Projekt; Ny generation - SA

        Kommentar

        Arbetssätt...