Juwel-bakgrund eller BTN slimline?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • minihus
    • March 2005
    • 47

    Juwel-bakgrund eller BTN slimline?

    Har hört både plus och minus om Juwels bakgrunder så nu till min fundering..
    Är kvaliteten på deras bakgrunder bättre nu eller ska man satsa på BTN som jag använt förut?
    Burken det ska sitta i har måtten 58x55 så det räcker med en Juwel-bit eller så får jag köra en 50- och en 10cm bit från BTN.
    Väljer mellan BTN limestone eller Juwels Stone Lime, kanske Juwels ljusa Cliff också..
    Karet ska ha lite rasboror, nån dvärgciklid och pansarmalar plus växter.
    Vad är era synpunkter och erfarenheter?
    Tacksam för svar!
    Anna
  • Juni
    • February 2014
    • 613

    #2
    Jag har kört BTN limestone i mitt kar och blev supernöjd. Jag tyckte Juwels såg plastiga ut och att färgen var för jämn. När det ändå kostade så mycket pengar kändes det som om det skulle bli det bästa. Men jag undrar om kvaliteten skiljer eller om det bara är en smaksak? Hoppas det blir bra!
    Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

    Kommentar

    • simka
      • November 2013
      • 326

      #3
      Hej Anna!

      Instämmer helt med Juni! Jag har också BTN white limestone i mitt akvarium och tittade på Juwels när jag skulle köpa. Tycke juwels gav ett "platt" intryck jämfört med BTN. Dessutom är BTN mycket snyggare att skarva, för de juwelbakgrunder jag sett får en "rak rand" vid överlappningen.

      Gjorde en slagning på www.pwss.se och jämförde priset för en Juwel Cliff modul och en BTN 50cm+BTN 10cm, det blir t.o.m billigare att köra två BTN istället för en juwel - så för mig hade BTN varit självklart

      Men gör som du känner, har du möjlighet att kolla på båda samtidigt i en affär? Då får du kanske en bättre känsla för vilken DU gillar mest

      Lycka till!
      450L Malawi - Pågående projekt
      180L Malawi - Avvecklat
      60L Rasboror & tetror - Avvecklat

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Nu är jag visserligen lite "part i målet" men bortsett från det estetiska (som redan nämnts av andra) så har ju BTN en mycket hårdare yta än vad Juwel har och är därmed hållbarare.

        Sedan rent estetiskt - varför inte satsa på Slimline Amazonas - den är kanonsnygg och jag har den själv i ett akvarium med regnbågsfiskar.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...