Katastrof, filtret urdraget i 2 dagar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ampe
    • August 2007
    • 1073

    Katastrof, filtret urdraget i 2 dagar!

    Kom precis hem efter en 4 dagars vistelse på sjukan. Till min stora fasa har min kille råkat dra ut filterkontakten och den har antagligen inte gått på 2 dagar. Tog ur allt filtermaterial o grovsköljde det samt bytte 50% av vattnet. Sen överdoserade jag med Happy life filtermedia. Kan inte tänka klart just nu av oro för de stackars liven däri. Nåt mer jag ska göra/tänka på? Oturligt nog ska jag bort över helgen på begravning. Men tänkte kanske byta 30% i morgon oxå. Sen kommer jag mata ytterst sparsamt närmsta veckorna.

    Vad tror ni? Vad ska jag göra?
    Återfallsakvarist.
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Ingen katastrof, du har fått igång cirkualtionen nu och även om bakteriestammen i filtret fått sig en törn så är den nog vid god vigör i bottensubstratet mm. Ett matstopp är på sin plats och ingen mat när du är borta, perfekt! Det kommer gå bra det här Du har redan gjort ett stort vattenbyte så låt det bara vara ifred nu.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Det går nog bra. Håll koll på ifall fiskarna börjar bete sig märkligt (står och flämtar vid ytan, "tappar balansen"... ), i så fall gör stora vattenbyten. Men jag tror det bara kommer att tuffa på. Ta det lite lugnt med matningen i en vecka eller två, medan filterbakterierna växer till.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • ampe
        • August 2007
        • 1073

        #4
        Tack grabbar! Det var nog mest paniken över att komma in o känna doften av lite svagt ruttet som skrämde mig. Ser iaf de flesta av akvariets invånare. Tänkte inte på att det sitter bakterier i sanden också, akvariet i fråga har varit igång i 3 år utan minsta sjukdom eller obalans så förhoppningsvis repar det sig fort.
        Återfallsakvarist.

        Kommentar

        • svea
          • February 2005
          • 2476

          #5
          Se det som tur att sambon inte upptäckte fadäsen och stoppade i kontakten igen.
          Det hade varit mycket värre!

          Mina bilder
          Min zoon

          Kommentar

          • ampe
            • August 2007
            • 1073

            #6
            Ja det är ju faktiskt sant! Han är har precis blivit intresserad av akvaristik, men kan inte så mkt än. Ska nog ha en snabbkurs med honom.
            Återfallsakvarist.

            Kommentar

            Arbetssätt...