ciklider & ph-värde

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nathaliie
    • March 2014
    • 13

    ciklider & ph-värde

    Hej
    jag har precis skaffat mig ett akvarium. Just nu är det tomt men tanken var att jag skulle ta över min vänninas fiskar. Jag tog ett ph-test och det visade sig att ph-värdet låg på 8.5 ! Alldeles för högt för dom fiskarna. Jag pratade med en fisk expert och där jag bor (kristianstad området) så är tyvärr ph-värdet väldigt högt Jag har hört att det finns ciklider som tål den Ph halten.

    Vilka cyklider tål högt ph?


    Skickas från min iPhone via Tapatalk
  • Erikderek
    • March 2013
    • 718

    #2
    Malawi och Tangaynika. Beroende på vattnets buffringsförmåga (ref. mäta KH värdet) så kan ex. bikarbonat behöva tillsättas för att behålla ett högt PH. Ex. vattnet där jag bor har högt PH men låg buffringsförmåga, skulle jag inte tillsäta skulle jag mellan mina vattenbyten få ett PH som sjunker under tid och det hade mina Malawiciklider inte gillat.

    I mins sons akvarium som är Sydamerika inriktat tillsätter jag inget för PH buffring, men där sker också betydligt mindre vattenbyten i både % och frekvens.

    Har du kommunalt vatten finns diverse uppgifter om vattnets parametrar och dess
    egenskaper på din kommuns hemsida.



    EK
    Senast redigerad av Erikderek; 08 April 2014, 13:17.
    Vardagsrum akvariet - Malawi
    Projekt; Ny generation - SA

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Har du kommunalt kranvatten? 8.5 är ett normalt pH i såna fall, det sjunker ganska snart när vattnet är i kontakt med atmosfären, ned mot 7.5 i typiska fall. Förutsatt att du har kommunalt kranvatten kan du hålla vilka ciklider du vill och de kommer att må bara bra, men det kan bli knepigt att odla ett litet antal dvärgciklider från Afrika och Sydamerika (Nanochromis, t.ex., sägs kräva lågt pH för lek). De allra flesta ciklider har dock inga problem att leka i "standard" kommunalt kranvatten.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Nathaliie
        • March 2014
        • 13

        #4
        Tack så otroligt mkt! va vackra dom cikliderna va. en annan fråga nu när jag är på gång Om jag nu väljer att ta min vänninas fiskar hur ska jag göra för att få ner ph värdet till det normala? jag vet att det finns ph- medel till det men då måste jag lägga i varje gång jag har vatten byte, men kommer fiakarna verkligen må bra av det? Och finns det malar som tål högt ph?
        tack på förhand!


        Skickas från min iPhone via Tapatalk

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Även centralamerikanska ciklider gillar lite högre pH, om man känner att Tanganyika och Malawi inte är ens kopp te.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Nathaliie
            • March 2014
            • 13

            #6
            Ok tack! Finns det några Algätare som gillar höga ph-värden?


            Skickas från min iPhone via Tapatalk

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Alla algätare går bra i ditt vatten. Seriöst, pH är inte ett problem förutom om du vill odla ett litet antal extrema svartvattenarter. Annars behöver du aldrig bry dig.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Nathaliie
                • March 2014
                • 13

                #8
                va? Jag har hört att fiskar dör om dom inte har rätt ph. Är det inte sant då?


                Skickas från min iPhone via Tapatalk

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av Nathaliie
                  va? Jag har hört att fiskar dör om dom inte har rätt ph. Är det inte sant då?
                  Nja det är kanske korrekt för en del vildfångade (men inte odlade) fiskar från Sydamerika. Sedan som azur skriver kan det var problemtiskt att odla en del arter (äggen kläcks inte). Men har man ett pH på ca. 7,5 i akvariet är det helt OK förr 99% av fiskarna.
                  Betydligt värre är i så fall om pH rör sig mycket upp och ner.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Nathaliie
                    • March 2014
                    • 13

                    #10
                    Mitt är väldigt högt. Mitt ligger 8.5-9.0 .. Så jag kan ha vilka som helst förutom det du skrev?


                    Skickas från min iPhone via Tapatalk

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av Nathaliie
                      Mitt är väldigt högt. Mitt ligger 8.5-9.0 .. Så jag kan ha vilka som helst förutom det du skrev?
                      Som azur skrev så sjunker pH rätt snabbt på de flesta ställen i Sverige som har ett högt pH. Om det sjunker beror på ditt vattens buffringsförmåga - dvs vattnets KH. Så mät detta
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Nathaliie
                        • March 2014
                        • 13

                        #12
                        Ok tack!


                        Skickas från min iPhone via Tapatalk

                        Kommentar

                        Arbetssätt...