Golden + firefish korsning?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Malawii
    • November 2012
    • 13

    Golden + firefish korsning?!

    Hej!
    En utav mina golden kullar börjar närma sig ett år nu och jag har hela tiden märkt att ett utav ynglen vart lite rödare än alla andra. Dem matas med hemmagjord räkmix så jag har hela tiden bara trott att han/hon tagit åt sig algefärgen mer än de andra. Nu har jag dock även börjat se andra skillnader. Den har större ögon än en vanlig golden, väldigt tydliga äggfläckar (resten av kullen har bara så att man precis kan antyda dem). Den har de typiska "firefish teckning" på bakre delen av alla fenor och är som sagt något rödare/rosa med svaga vertikala skiftningar/ränder i färgen längs kroppen. Den har dock fortfarande samma kroppsformsom en vanlig golden.
    Jag hittade ett forum med en bild på ett gult firefish yngel som påminner väldigt mycket om mitt. Ända skillnaden är att mitt är mer rosa/rödare.
    länk: http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=2556.0

    Kan det stämma att firefish hanen har vart med i leken? Jag har bara tidigare hört att cikliderna kunde korsas inom samma grupp.

    mvh// Alicia
    200L Malawi, 75L yngelkar, 100L sällskap, 500L Malawi (ej aktivt längre)
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Nu kunde jag i och för sig inte öppna fotot i det forumet men oavsett det
    1/ ALLA malawi kan teoretiskt sett korsa sig med varandra även om de olika kombinationer är mer elller mindre trplia. Som här så räknas en korsning mellan en Aulonocara och en mbunma som mindre trolig - men som sagt möjlig
    2/ Fire Fish finns i olika färger så de kan gå såväl i i gult som orange som mer rött
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Malawii
      • November 2012
      • 13

      #3
      okej, tack för ditt svar!

      Det måste alltså vara en korsning mellan mellan mina fiskar då och tecknen blir allt tydligare.
      Kommer det finnas något pengavärde (om det nu är så ovanligt med en sån korsning) eller blir han bara till egen beskådning i karet?
      Måste ändå säga att han ser väldigt snygg ut hittills
      200L Malawi, 75L yngelkar, 100L sällskap, 500L Malawi (ej aktivt längre)

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Nej om det nu är en korsning så finns absolut inte något ekonomskt värde i den
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #5
          Ursprungligen postat av Malawii
          okej, tack för ditt svar!

          Det måste alltså vara en korsning mellan mellan mina fiskar då och tecknen blir allt tydligare.
          Kommer det finnas något pengavärde (om det nu är så ovanligt med en sån korsning) eller blir han bara till egen beskådning i karet?
          Måste ändå säga att han ser väldigt snygg ut hittills
          Utöver det Kjell säger så vill jag påstå att korsningen skall stanna i din ägo tills den dör. Om du vill byta inriktning någon gång så är det viktigt att du inte sprider korsningar. Det kan leda till ett elände. Nu är ju redan firefish framodlad men det är en bra tumregel.
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • Malawii
            • November 2012
            • 13

            #6
            okej, han kommer få stanna hemma hos mig då.
            200L Malawi, 75L yngelkar, 100L sällskap, 500L Malawi (ej aktivt längre)

            Kommentar

            Arbetssätt...