Årets Påsköl

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Årets Påsköl

    För er i forumet som liksom mig gärna avnjuter en god öl tänkte jag tipsa om vad jag själv tänker pröva och är nyfiken på era egna tips
    I år funderar jag på dessa:
    Pumpvikens Påsköl från Nynäshamns Ångbryggeri 1341
    Detta öl ska vara lite som mina skämt, torrt men med lite godiskänsla. Inte så starkt utan mera farligt för underhudsfettet så att säga. Men lite lättviktig. Inte en smakbomb. Men gottigott med påskmat.

    S:t Eriks Påskale från S:t Eriks Bryggeri 1300
    Mer som en APA (American Pale Ale) men inte så hårig ändå. Mera silkesapa än Chimpans så att säga. Lite elegant, balanserad. Nåt att smutta på många gånger. Den APA´n kommer att bo länge i min kyl.

    Wisby Påsköl från Gotlands Bryggeri 1390
    Detta öl stämmer överens med Englands nya kostråd då det är mycket frukt i smaken. Fruktigt och gött. Busigaste bubblorna i systemet. Lite som ett gäng Killis vid utfodringen i magen. Kanske ännu bättre än förra.

    Dugges Browne Easter Ale från Dugges Ale & Porterbryggeri 1337
    Ett typiskt Bluewing öl: Efterrätt med godislyxchokladsmask-typ smak. Inte riktigt ett påsköl. Men vem kan låta bli godis? Eller hur?

    Vad har du själv för tips då?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    #2
    Trevligt initiativ!


    Pumpvikens låter intressant!

    S:t Eriks IPA/APA är ej mina favoriter så det står jag kanske över, men Wisby får vi nog också ta hem!

    Inga Oppigårds på din lista??
    Jag gillade deras Winter Ale skarpt!

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Ursprungligen postat av Mr Woods
      Trevligt initiativ!


      Pumpvikens låter intressant!

      S:t Eriks IPA/APA är ej mina favoriter så det står jag kanske över, men Wisby får vi nog också ta hem!

      Inga Oppigårds på din lista??
      Jag gillade deras Winter Ale skarpt!
      Oppigårds ingår ju i standardsortimentet här hemma Dessa nya var vad jag inte testat förut utan prövar i år.
      Winter Ale´n var verkligen en höjdare.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Förresten ska jag köpa MOHAWK Black Eastern IPA också. Godis med drag av lakrits, espresso med stout mixat. Inget för mesar.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          #5
          Den får vi bestämt prova med!
          Och de har Blizzard kvar på mitt system också!

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Tur att Påskharen har godis till de stora pojkarna och flickor också
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Juni
              • February 2014
              • 613

              #7
              Tråkigt med dina ägg, glad att du fick annan malt i påskägget istället
              Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                Ja du har så rätt. Från depp till godisdrömmar är steget inte så stort som man kan tro Omtanke är ju också trevligt att få
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • fisheye
                  • November 2010
                  • 488

                  #9
                  Gör egen öl. Det blir en IPA, en Bitter och en som jag hoppas kommer ha lite fikonsmak.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #10
                    Med gör egen hur menar du då? Pratar vi hela vägen typ ett mikrobryggeri?
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • fisheye
                      • November 2010
                      • 488

                      #11
                      Beror på hur du menar. Det finns de som köper halvfabrikat av mältad malt, de som köper ren korn och kokar från grunden och sedan de som köper lite halvfabrikat och sockrar.

                      Jag gör en mittemellan. Köper mältad malt (med barn är det svårt att följa hela mältningsprocessen + jag tycker det är orimligt för mina behov). Med andra ord jag köper helmalt (inget socker!) som jag jäser i 2 veckor och har i egen humlemix beroende vad jag vill ha (+honung när jag tycker; chilli för sommarölen).

                      Har hemma ett källarutrymme som ligger konstant på 12 grader. Där lagras de i petflaskor. Samt två tunnor som ambulerar med öl.

                      Jag köper endast smakprov av öl. Både jag och vänner är nöjda med det jag presterar.

                      Normalen är att jag gör 4% öl dvs ganska klassisk english ale, men till påsk, jul och midsommar gör jag alltid några som ligger på 5.X %.

                      Men visst är det mikrobryggeri...

                      Om du gillar öl och gillar att leka med smaker tycker jag det är något du ska prova.... det är riktigt kul!
                      Senast redigerad av fisheye; 04 April 2014, 21:34.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #12
                        Vad sugen jag blev. Beställde faktiskt i väntan på ditt svar en bok för att testa detta själv. Det ska bli riktigt intressant. Var får du tag i mältad malt?
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • fisheye
                          • November 2010
                          • 488

                          #13
                          Hej,
                          Nu bor jag i tjockhult så här finns en hel del ställen. Västerås är jag inte bekant med men är rätt övertygad om att de har en bra essensbutik där du kan köpa både halvfabrikat och rent mältad malt och rena korn.
                          Jag tycker att följande både är trevliga och kompetenta.
                          På jakt efter snussatser, råtobak, vattenpipor eller prylar för att ordna den perfekta festen? Då är PGW sidan för dig.


                          Detta är min favvis brand: http://www.pgw.se/hembryggning/olsat...um-gold-1.html

                          Sedan är ju alltid hemligheten att man humlar efter eget huvud.
                          Egentligen tycker jag att man ska testa olika halvfabrikat i början och köpa humlesorter (t ex cascade, amarillo för IPA).

                          Men sen finns det ju en hel del ortodoxa typer som aldrig skulle ge sig hän på köpt mältad malt...utan allt ska göras från egen hand (dvs. koka korn). Det är kul men tar sin extra tid och den tiden lägger jag hellre på att mixa humle.

                          Kommentar

                          • fisheye
                            • November 2010
                            • 488

                            #14
                            Följande skrev jag till en kompis som ville prova själv:
                            En grundsats för ölbryggning brukar innehålla om jag minns rätt
                            • Platshink 30 liter
                            • plupprör
                            • hävert
                            • rengöringsmedel
                            • valfriölsats (jag föreslår Muntons Pale Ale (ljusare och fyllig) eller Tom Caxtons Yourshire Bitter (mörkare mer bitter), Coopers Heritage Lager (ljusare har en lite kolaavrundning – gillar man ljus är detta det bästa man kan ta ) – men här är ju smaken som baken…)




                            Extra malt (använd aldrig vanligt socker – oberoende vad det står i halvfabrikaten) – spraymalt – välj mörkhetsgrad själv. Hur mycket är ju en smaksak. På paketen står det att man ska ha 1 kilo socker (NEJ!) = 1 Kilo MALT (JA). Men jag använder alltid 0.5 kilo. Man kan helt enkelt köpa 2 ölsatser och öka på vattnet en hel del.

                            HUMLEKOTTAR!!!! Absolut ett måste för att få fräsch humle smak… Här får man ju då välja efter smak… Men om du raddar upp favvis öl kan jag nog hjälpa dig lite….

                            JÄST. Här finns det några olika. Färskjäst kan man återanvända genom att ha i kylen mellan varven. Jag använder dock oftast torrjäster (här får man dock välja på samma sätt som med humle – Nottingham är bra för bitters, en amerikansk jäst som jag inte minns fabrikatet på testade jag nyss och det var mycket bra för lite ljusare men fylliga ölsorter (typ amerikanska ales Red Seal, Anchor Steam). Bra kostar lite extra men är definitivt värt det.

                            Pilsnerenzym: Jag brukar köpa det dels för att jag gillar lite torrare öl men också för att det jäser lite bättre…. Men detta är valfritt!

                            Sedan får man ju samla rätt antal PET-flaskor. Jag kör alltid 1.5 liters.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              #15
                              Ska jobba hela dagen i morgon. Så jag ska träffa JB strax. Men ska lusläsa detta imorgon. Du är verkligen oerhört vänlig som tar dig tid att skriva ner detta.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              Arbetssätt...