Årets Påsköl

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #16
    Tror jag hittat nästa projekt!
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • fisheye
      • November 2010
      • 488

      #17
      Sedan får man experimentera: jag har testat chilli (habanero) (min favvis-klippa-gräset-sommaröl), kanel (mörk julöl), muscovadosocker för efterjäsning (ger lätt laktitssmak), pommerans (påsk), fikon (påsk/jul) alla med bra resultat. Mandel var dock ingen hit. Men det är ju alltid lite ace of spades. Testa är väl poängen!

      Kommentar

      • fisheye
        • November 2010
        • 488

        #18
        Ursprungligen postat av Bluewing
        Ska jobba hela dagen i morgon. Så jag ska träffa JB strax. Men ska lusläsa detta imorgon. Du är verkligen oerhört vänlig som tar dig tid att skriva ner detta.
        Så som du bjuder på dig själv är detta inte ens det minsta. Snart kommer de ortodoxa ölbryggarna igång. Beware.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #19
          Det där ska jag ta med mig som min sista tanke innan jag somnar Tack för ett trevligt avslut på en bra dag!
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #20
            Inspirerad av de sista inläggen från fisheye har jag nu skaffat denna bok:
            Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1397189336.689937.jpg
Visningar: 1
Storlek: 352,5 KB
ID: 2157283
            Nu ska det läsas!!!! Sedan bryggas
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #21
              Har usel koll på olika öl men det är i alla fall väldigt kul att det blir fler och fler småbryggerier i Sverige.
              I påsk får jag plocka fram de flaskor (ännu inte testat) som en god vän i Tjeckien skickade mig. All text på flaskan är på tjeckiska men om jag fattat det rätt så heter det Pardubicky Porter. Skall bli intressant
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • fisheye
                • November 2010
                • 488

                #22
                Ursprungligen postat av Bluewing
                Inspirerad av de sista inläggen från fisheye har jag nu skaffat denna bok:
                [ATTACH]68457[/ATTACH]
                Nu ska det läsas!!!! Sedan bryggas
                Låter bra det.
                Börja smått och storartat. Med bra jäst och humle som du gillar och tålamod så blir det garanterat bra.
                Lycka till - och berätta hur det går.
                /fisheye

                Kommentar

                • fisheye
                  • November 2010
                  • 488

                  #23
                  Och jag själv blev peppad på boken så jag köpte den också. Nu kanske det kan bli en ortodox av mig också..:-)
                  Även om jag bryggt periodvis sedan 92 då jag satte min första student fulöl och sedan lärt mig på egen hand och via nätsajter så att det pö om pö blivit bättre så tror jag en sådan grundbok kan få mig att inse vissa saker jag inte haft koll på... precis som vad det gäller akvaristiken...

                  Kommentar

                  • Swamp
                    • January 2009
                    • 88

                    #24
                    Som gammal Västeråsare med lite tveksamma kunskaper i hembryggeriets ädla konst så får man väl tipsa Bluewing om att essens och annat för hembryggeri finns att få tag på Vinboden som ligger precis vid polishuset nere på stan.

                    Har för mig att det ska finnas ytterligare nån butik som sysslar med hembryggeri-attiraljer men har inte i huvudet vad den kan heta lr ligga. Så starta på Vinboden om du inte vill beställa hem över nätet.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #25
                      Tack för tipset 😃
                      Går ner och hänger där lite när jag vet vad jag vill ha! Pluggar ölbryggning för fullt i denna eminenta bok. Svårt men spännande om man kör hela vägen.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #26
                        Årets Påsköl

                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Har usel koll på olika öl men det är i alla fall väldigt kul att det blir fler och fler småbryggerier i Sverige.
                        I påsk får jag plocka fram de flaskor (ännu inte testat) som en god vän i Tjeckien skickade mig. All text på flaskan är på tjeckiska men om jag fattat det rätt så heter det Pardubicky Porter. Skall bli intressant
                        Låter spännande. Kan man be om ett utlåtande när det passerat gommen kanske?
                        Senast redigerad av Bluewing; 11 April 2014, 17:55.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Marten64

                          • July 2012
                          • 1020

                          #27
                          Sitter förtillfället och avnjuter en Mathias Dahlgren Påsköl, StEriks Bryggeri, ett mörkt beskt lager öl med fruktig smak, aprikos apelsin, riktigt gott. Av ovan nämnda öl har jag haft nöjet att prova Oppigårds easter ale samt Wisby Påsköl har även Pumpviken Påsköl att se fram emot. Än så länge håller jag dock Wisby Påsköl som favorit, en alldeles underbar skapelse.

                          //Johan
                          / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #28
                            Låter riktigt gott! Wisby Påsköl står redan i kylen och ska avnjutas i morgon. Mathias öl har jag inte sett här hemma.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Swamp
                              • January 2009
                              • 88

                              #29
                              Hade nöjet att besöka Öl och Whiskey mässan i helgen, dock försvann de flesta namnen på vad jag drack men ett stannade kvar, Electric Nurse Easter Ale, lite osäker på exakt vilka smaker som fanns däri men vill påminna mig att den var riktigt god och att den ska testas igen. Tror det var Dugges som bryggt den.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                #30
                                Intressant tips. Electric Nurse gjorde ju en underbar Christmas Ale. Så det låter spännande. Det kräver sin man/kvinna att gå på öl och whiskymässa. Var iväg förra året och tyckte nog att det krävdes några dygn efteråt att bli i toppform igen. En ren sportprestation m a o.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...