Aggressiva hanar av Nannostomus beckfordi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oelendra
    • October 2012
    • 72

    Aggressiva hanar av Nannostomus beckfordi

    Hej! Jag behöver råd om hur jag ska lösa ett problem jag har. Problemet är att jag har fyra pirangatetrahanar, som gör livet surt för varandra, för honorna och definitivt för platyynglena som går med dem. De går i två alldeles för små akvarium på 43 liter vardera, 2 hanar och 3 honor i det ena+ några platy- och svärdbäraryngel, och två hanar och fyra honor, 7 dvärgkardinalfiskar och tre platyyngel i det andra. De går endast där pga att fiskarna i mitt stora akvarium blev sjuka strax efter det att jag köpt dessa. Chansade och flyttade dem till de små karen för att undvika smitta, vilket fungerade.

    De har mest hållit sig lugna, med en dominant hane, och vissa dagar så har han blivit utmanad av de andra hanarna. Nu börjar jag dock märka att honorna blir mer och mer stressade, och har därför funderingar på att köpa ett större akvarium åt dem, på 96 liter(80x30x40 cm).

    Frågan är om det kommer fungera bättre att ha fyra hanar i det större akvariet, eller bör jag kanske sälja/ge bort någon... Eller hela stimmet kanske? Tycker hemskt mycket om dem dock så jag vill helst inte ge bort dem, men det viktigaste är ju att de trivs... Någon som kan råda mig i detta?

    Angående platyynglena så verkar hanarna hysa en mycket stor motvilja mot dem, och jagar dem ännu mer än rivalerna och honorna... Dominanta hanen verkar t.o.m leta reda på dem för att mobba dem... De fungerar jättebra tillsammans med dvärgkardinalerna dock, kanske för att de liknar varandra färgmässigt?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Nannostomus hanar kan vara revirhävdande och det sämsta är ofta att ha 2 hanar. 1 hane går förstås bra ocg flera hanar brukar också funka om akvariet inte är alltför litet. Så jag hade nog flyttat dom.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      I mitt 180 liter finns det 6 hanar och det går alldeles utmärkt då deras revirhävdande inte innebär att de skadar varandra utan de mäter sig ju mera via att "brottas". Sedan blir det lugnare om man har flera revir. Ett revir brukar ofta vara en växtansamling som når ganska högt upp i karet. Har man flera sådana täta växtansamlingar så är de enbart underhållande och skadar inte annan fisk.Klicka på bilden för större version

Namn: N Beckfordi 1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 126,0 KB
ID: 2157181
      Mina håller på jämt och ständig, speciellt vid vattenbyten då temperaturen droppat ett tag. 96 liter blir utmärkt.
      Senast redigerad av Bluewing; 04 April 2014, 15:37.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • oelendra
        • October 2012
        • 72

        #4
        Tack så mycket för råden!

        Det är inte bara hanarna som bråkar dock, har jag nyss märkt. Har flyttat tillbaka två hanar så alla fyra går i samma akvarium igen så de har fler att fördela aggressionerna på, men glömde kvar en hona i samma akvarium jag flyttade hanarna ifrån. Hon verkade lättad över att slippa bråkstakarna, så jag flyttade över tre honor så hon får sällskap och de får lugn och ro. Nå, honorna börjar mopsa sig mot varandra nu. Inte lika våldsamt som hanarna, dock, och de trivs definitivt bättre utan hanar för tillfället. Två av dem har dessutom fått lika bred svart rand som hanarna, dock tydligt att det är honor. Gissar att det är dessa två som bestämmer, de andra två har betydligt smalare rand.

        Det är väldigt intressant att studera dem. Såg nyss att de två starkaste honorna närmade sig varandra, och den enas svarta rand började genast blekna och bli mer diffus, varefter vinnaren motade iväg henne en liten bit. Där ser man, vilken tydlig hierarki de har. Ack, ack, jag kommer aldrig kunna göra mig av med dessa intressanta fiskar.

        Kommentar

        Arbetssätt...