Hur mycket sten kan jag ha i mitt akvarie?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hemi
    • February 2013
    • 180

    #16
    Jo nog händer det en del saker när en härdad glasruta går sönder..minst sagt och snabbt går det.

    Fick en gång en ruta 100 x 200 cm alltså 2 kvm... 12 mm glas.. Misstänkte att den var härdad men provade att skära av en längsgående remsa typ 15 cm bred.Bra snitt men det gick inte att knäcka av delen trots att jag brukade våld.

    Några dagar senare skulle några polare med lämplig bil flytta den åt mig..Precis när de fått in den i bilen gick den i typ miljarder bitar..glasgrus i hela bilen. Ett drygt jobb att få bort allt ;-)

    Skulle själv inte våga använda sådant glas till akvarium..Annat än i källare med golvbrunn;-)
    Senast redigerad av Hemi; 01 April 2014, 17:06.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #17
      Ursprungligen postat av Hemi
      Jo nog händer det en del saker när en härdad glasruta går sönder..minst sagt och snabbt går det.

      Fick en gång en ruta 100 x 200 cm alltså 2 kvm... 12 mm glas.. Misstänkte att den var härdad men provade att skära av en längsgående remsa typ 15 cm bred.Bra snitt men det gick inte att knäcka av delen trots att jag brukade våld.

      Några dagar senare skulle några polare med lämplig bil flytta den åt mig..Precis när de fått in den i bilen gick den i typ miljarder bitar..glasgrus i hela bilen. Ett drygt jobb att få bort allt ;-)

      Skulle själv inte våga använda sådant glas till akvarium..Annat än i källare med golvbrunn;-)
      Fast konstigt att det ens gick att skära i rutan. Jag har satt glasskäraren i en härdade glas och den ahr omedelbart exploderat efter bara någon millimeters skärning
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Hemi
        • February 2013
        • 180

        #18
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Fast konstigt att det ens gick att skära i rutan. Jag har satt glasskäraren i en härdade glas och den ahr omedelbart exploderat efter bara någon millimeters skärning
        Jo men det gick..kan vara en tillfällighet (enda gången jag provat med härdat glas förstod då att det inte går)och trots att första snittet blev bra...(fast kanske lite annorlunda än vanligt glas).. i vanligt glas hade jag lätt kunna knäcka av den längst linjen. Körde jag en gång till med glasskäraren och bröt så mycket jag orkade för att knäcka av biten..La en trekantslist under och hängde på /försökte knäcka från ena änden på snittet s.a.s . Knackade/slog t.o.m ganska hårt med hammare i ändan på snittet för att få en första spricka utan resultat..

        Ganska mycket grus att dammsuga för polaren i hans Van några dagar senare, han var lite sur på mig ;-)
        Senast redigerad av Hemi; 01 April 2014, 17:49.

        Kommentar

        • man nam1
          • July 2011
          • 441

          #19
          Har ni någon koll på varför det blir så? kan det vara för att det är sånt tryck i själva skivan eller?

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #20
            Ursprungligen postat av man nam1
            Har ni någon koll på varför det blir så? kan det vara för att det är sånt tryck i själva skivan eller?
            Blir vad?
            Vad härdat glas är kan du läsa här och här
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • man nam1
              • July 2011
              • 441

              #21
              Blir så att det gärna smäller om det blir skuret i eller dylikt

              Kommentar

              • Hemi
                • February 2013
                • 180

                #22
                Googlade oxå lite..info i kort text:

                "
                Härdat glas

                Härdat glas är vanligt floatglas, som hettats upp till ca 650°C och därefter hastigt kylts ner. Genom denna process blir glaset ungefär fem gånger starkare än vanligt glas. Härdningen påverkar också glasets brottmönster. När härdat glas belastas så kraftigt att det brister, splittras det i små, ofarliga bitar, som minimerar risken för allvarliga skärsår. Härdat glas är klassat som ett säkerhetsglas. Efter glaset passerat ”härdugnen” kan glaset inte bearbetas dvs kapas eller göras hål i. Ska man ha hål i glaset, så väljs härdat glas med fördel men man gör hålen innan glaset förs in i härdugnen. Härdat glas har dessutom god värmebeständighet och klarar temperaturer upp till 275°C.
                Lagar och normer i dag kräver att säkerhetsglas används i offentliga utrymmen. Härdade glas har många olika användningsområden och syften. Exempel på situationer där härdat glas är att rekommendera helglasdörrar räckesglas utan större nivåskillnader, bastuglas, ytterglas i takglaskonstruktioner, glas med hål i och glas där stora temperaturskillnader kan förekomma tex glas i maskiner.

                Kommentar

                • man nam1
                  • July 2011
                  • 441

                  #23
                  Hm, det förklarar saken. Tackar för infon både Kjell och Hemi

                  Kommentar

                  • simpson
                    • July 2012
                    • 666

                    #24
                    Ursprungligen postat av perfetto
                    Tänkte jag skulle bidra med mina erfarenheter av akvarium byggda av härdat glas.

                    Jag har hittills byggt tre st. i just härdat glas, de har varit på 230 liter vardera. Extremt flexibelt glas som tål hur stora böjningar/skjuvningar somhelst. Jag har flera skivor med ganska djupa repor i pga att de legat på gruskorn på golvet och sedan blivit trampade på. Inga sprickor och inga härdflagor.
                    Det stämmer att ett kantslag på ett härdat glas kan resultera i totalfragmentering, men det går åt betydligt mer våld än vad de flesta vill göra gällande. Av alla tusentals soff- och matbord i härdat glas, har jag faktiskt aldrig hört ett enda fall där just ett slag splittrat skivan. Det kan säkerligen hända, men frågan är om inte vilket glas somhelst skulle gå sönder med samma behandling?
                    Soffbord i härdat glas har jag sett explodera, en liten donna på 52kg dansade i strumpor på bordet före händelsen... Och det var inget tunt glas, 12mm eller 15mm men måste varit någon rejäl inneboende spänning i den glaskivan.

                    Det gick bra för alla inblandade, både trots och tack vare hög alkoholnivå på alla

                    Kommentar

                    • Nossnevs
                      • November 2013
                      • 8

                      #25
                      På tal om härdat glas så är det här ett ganska intressant klipp.
                      https://www.youtube.com/watch?v=xe-f4gokRBs

                      Kommentar

                      • man nam1
                        • July 2011
                        • 441

                        #26
                        Aa, minst sagt intressant!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...