Hur mycket sten kan jag ha i mitt akvarie?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • man nam1
    • July 2011
    • 441

    Hur mycket sten kan jag ha i mitt akvarie?

    Jag har äntligen hittat ett bra svar till denna fråga! (många av er kanske har sett den innan men jaja)



    Där har alla ni som är tveksamma angående att lägga ner stora bumlingar i akvariet. Notera även hur han har ställt akvariet.

    Mvh, Jimmy
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det är i stort sett aldrig tyngden i sig som är det farliga utan snarare om det är någon vass kant på stenen fär då är det kört. Därför skall man alltid ha en frigolitskiva i botten på akvariet om man har tunga stenar i akvariet.


    För övrigt ni som vill testa detta så notera att det i detta fall handlade om härdat glas och det är något helt annat än vanligt glas.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • man nam1
      • July 2011
      • 441

      #3
      Så sant som det är sagt Kjell!

      Kommentar

      • man nam1
        • July 2011
        • 441

        #4
        En aningen dum fråga kanske men, härdat glas är väl standard i fabriksbyggda akvarium?

        Kommentar

        • Hemi
          • February 2013
          • 180

          #5
          Härdat glas är mycket starkare. Har själv sett 720 l ..200 x 60 x 60 mätte själv glaset(härdat) till knappt 8 mm stående på en 21 mm spånskiva och endast två spånskivepelare under som "ben" diameter 40 x 40 cm...Fullt igång med allt.

          Men har oxå sett..hade byggt burken själv till en kompis 540 l ..180 x 60 x 50 cm glastjocklek mätt med skjutmått till 7,5 mm (köpt som 8 mm, standard floatglas, alltså inte härdat) endast stående likt filmen visar på de yttre ändarna de två yttersta decimetrarna..fulltankat..
          Senast redigerad av Hemi; 31 March 2014, 23:20.

          Kommentar

          • man nam1
            • July 2011
            • 441

            #6
            Ja att härdat glas är mycket starkare är ju rätt självklart men är det standard i fabriksbyggda akvarier?

            Kommentar

            • simpson
              • July 2012
              • 666

              #7
              Ursprungligen postat av man nam1
              Ja att härdat glas är mycket starkare är ju rätt självklart men är det standard i fabriksbyggda akvarier?
              Om inte tillverkaren eller säljaren uttryckligt och även skriftligt påtalar härdat glas så är mest troligt vanligt 'fönsterglas' i fabriksbyggda akvarier.

              Kommentar

              • man nam1
                • July 2011
                • 441

                #8
                Hm, trodde det var vanligare än det tydligen är i akvariebranchen.. Aja man kan lasta rikligt med sten i ett vanligt glas-akvarie också bara man aktar vassa kanter och dylikt..

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Fast vassa kanter får det definitivt inte heller vara i ett akvarium med härdat glas för dessa är än betydligt känsligare för minsta lilla skråma än vanligt glas. Detta är en av anledningarna till att sådana glas är ovanliga i akvarier trots att de är betydligt starkare.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • perfetto
                    • March 2008
                    • 1593

                    #10
                    Tänkte jag skulle bidra med mina erfarenheter av akvarium byggda av härdat glas.

                    Jag har hittills byggt tre st. i just härdat glas, de har varit på 230 liter vardera. Extremt flexibelt glas som tål hur stora böjningar/skjuvningar somhelst. Jag har flera skivor med ganska djupa repor i pga att de legat på gruskorn på golvet och sedan blivit trampade på. Inga sprickor och inga härdflagor.
                    Det stämmer att ett kantslag på ett härdat glas kan resultera i totalfragmentering, men det går åt betydligt mer våld än vad de flesta vill göra gällande. Av alla tusentals soff- och matbord i härdat glas, har jag faktiskt aldrig hört ett enda fall där just ett slag splittrat skivan. Det kan säkerligen hända, men frågan är om inte vilket glas somhelst skulle gå sönder med samma behandling?

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Det enda riktiga "akvarieläckaget" jag har haft under mina snart 40 år som akvarist var på ett 540 med härdad botten. Där exploderade hela bottenrutan och på en bråkdel av en sekund var allt vatten ute på golvet.
                      Sedan har väl många av oss av misstag satt en glasskärare i ett härdat glas - det är en speciell upplevelse.
                      Fast som sagt -jag håller med dig om att härdat glas tål mycket stora böjningar/skjuvningar.

                      Mest förvånad blev jag dock en gång på en släktmiddag där uppenbarligen tallrikarna var i härdat glas (visste inte ens att det fanns sådana). När jag satte ner kniven och gaffeln för att skära ett köttstycke så exploderade hela tallriken och glassplitter spreds ut över bordet (som tur var skadades ingen) och kvar framför mig låg maten kvar fast nu direkt på duken.
                      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 01 April 2014, 11:19.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • man nam1
                        • July 2011
                        • 441

                        #12
                        Så alltså, härdat glas är skitstarkt men när saker något händer med det så händer det väldigt mycket.. Har jag fattat det hela rätt?

                        Kommentar

                        • perfetto
                          • March 2008
                          • 1593

                          #13
                          Jag har använt mig av endast 4-5 mm eftersom det är så starkt. Ett o annat slag mot glaset har det ju blivit under åren.
                          Det är en fråga om hur stor risk man bedömer att det är jämfört med ett glas som inte är härdat. Ett hårt kantslag (vilket aldrig hänt mig med något av mina akvarium i ohärdat glas heller) är en riskabel åverkan helt klart...men klarar vanligt glas en sådan smäll utan att spricka eller splittras?
                          Om man vill göra en säkerhetsbedömning generellt, är det nog bättre att beräkna hur stor risken är att något hårt kan träffa akvariet med ganska stor kraft : )

                          Vad gäller bottenglaset, har väl varje vettig akvarist frigolit där som skydd under sanden/gruset? Åtminstone om man väljer att ha stenar i karet.
                          Senast redigerad av perfetto; 01 April 2014, 12:00.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av man nam1
                            Så alltså, härdat glas är skitstarkt men när saker något händer med det så händer det väldigt mycket.. Har jag fattat det hela rätt?
                            Ja det är "skitstarkt" och klart starkare än vanligt glas - men i vanliga akvarier så kan det gå en flis utan att något händer, men om en flis går på ett härdat så är det kört.

                            Som perfetto skriver så är kanterna extremt känsliga på härdat glas - om man har sådant glas så se till att ha lister runt alla kanter.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • man nam1
                              • July 2011
                              • 441

                              #15
                              Se där, man lär sig något nytt var dag

                              Kommentar

                              Arbetssätt...