Räkmix

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    #16
    Ursprungligen postat av Juni
    Och det säger du nu!! gått vidare i livet och kör flingfoder?? Här går jag och tror att fiskarna kommer simma buk upp om de inte får" fryst räka i gelé "varje morgon som dessutom serveras utan bh! (Så det så!) så kommer du och har gått vidare till flingfoder, är det lagligt? Nu har jag räkor i hela köket så nu ska här mixas om det så krävs att jag kör dem i gräsklipparen!

    -min lille kille frågade varför man måste vara naken när man matar fiskar på morgonen? Då vi går upp väldigt tidigt och matar. Ja det är ju en forum fråga om någon?!
    Haha, härligt att få ett gott skratt på kvällskvisten

    Skickat från min GT-I9070 via Tapatalk

    Kommentar

    • heba
      • September 2013
      • 847

      #17
      Skrattar gott.....igen!!
      /Helene

      180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

      Kommentar

      • Juni
        • February 2014
        • 613

        #18
        Nån som vill köpa räkmix? Halvfärdig, otroligt billigt just nu. Ingår en sprucken mixer.
        Har någon förslag på bra flingfoder från Statoil
        Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #19
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Juni
            • February 2014
            • 613

            #20
            Tro det eller ej! Räkmixen är färdig. (Jag är oxå helt färdig) blev oväntat bättre än jag trodde. Om inte fiskarna äter detta blir jag tokig för jag har mat för flera år! Hur ska jag dosera räkmixen? Jag har matat med köpt, fryst mysis och räkmix är det bara att köra på samma mängd? Tyvärr kändes den lite gummiaktig och inte så smulig som den köpta, blev lite mycket gelatin misstänker jag. Ändå skulle det vara dubbla mängden i receptet. Ska bli spännande!
            Annars bjuder jag svärmor på räkpate i ett år!
            Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              #21
              Haha, ja jag säger då det . Undrar vad det är för utgångsdatum på egengjord .

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • heba
                • September 2013
                • 847

                #22
                Grattis och "mission completed"
                Det borde väl bara vara att mata efter samma premisser som annars, jag skulle ha provat med lika stor mängd som jag tidigare gett och därefter justera om jag ser att det vara för mycket (eller lite).
                /Helene

                180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                Kommentar

                • Erikderek
                  • March 2013
                  • 718

                  #23
                  Hur gick det, gillade fiskarna räkmixen och den viktigaste frågan, ser vattnet i akvariet ut som en slät ärt och räksoppa nu?

                  EK
                  Vardagsrum akvariet - Malawi
                  Projekt; Ny generation - SA

                  Kommentar

                  • Juni
                    • February 2014
                    • 613

                    #24
                    Matade med räkmixen och de åt glupskt, varenda smula så det blev inget skräp eller hinna. Jag är överlycklig! Det luktar inget heller vilket är ett stort plus då köpt fryst mat luktar vedervärdigt. Hoppas bara det är lika bra näringsvärde så fiskarna mår bra av det. Jag hoppas det håller länge för jag har mat för flera år! (Kom på att jag kunde halverat receptet men varför förenkla saker?) Tack för gårdagens peppning det värmde i räkträsket!
                    Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                    Kommentar

                    • Erikderek
                      • March 2013
                      • 718

                      #25
                      Det låter ju riktigt bra, än så länge har jag inte lyckats få till en räkmix som inte skräpar i vattnet, imponerad att du satte det på första försöket! Jag tycker alltid det blir en del små partiklar som far omkring och en viss fällning precis när räkmixen läggs i akvariet. Därför matar jag nästan uteslutande med granulat.

                      EK
                      Vardagsrum akvariet - Malawi
                      Projekt; Ny generation - SA

                      Kommentar

                      • Juni
                        • February 2014
                        • 613

                        #26
                        Har bara matat en gång så vi får se hur det känns vid upprepade utfodringar! Jag har fått intrycket att flingfoder, granulat mm inte är så näringsrikt, min handlare rekommenderade att slänga flingfodret och bara köra fryst mat. Jag har läst mycket av dina inlägg och något säger mig att du är väldigt noggran och aldrig skulle ge fiskarna näringsfattigt foder. Vad ger du dem och varför har torrfoder ett sämre rykte(enligt vissa). Jag kan väldigt dåligt om foder och skulle vilja lära mig av er som kan!
                        Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                        Kommentar

                        • Helene&Andreas
                          • January 2009
                          • 1336

                          #27
                          Ursprungligen postat av Juni
                          Matade med räkmixen och de åt glupskt, varenda smula så det blev inget skräp eller hinna. Jag är överlycklig! Det luktar inget heller vilket är ett stort plus då köpt fryst mat luktar vedervärdigt. Hoppas bara det är lika bra näringsvärde så fiskarna mår bra av det. Jag hoppas det håller länge för jag har mat för flera år! (Kom på att jag kunde halverat receptet men varför förenkla saker?) Tack för gårdagens peppning det värmde i räkträsket!
                          Hahaha! Det va ju du som peppade oss igår Juni! Med dina fantastiska berättelser och förklaringar!
                          Ang flingfoder så skulle jag säga att det är ett riktigt bra foder om man har små, färgade fiskar! På odlingen/butiken där jag jobbar just nu kör vi minst ett mål flingfoder per dag, och fiskarna växer så det knakar.

                          //Andreas

                          Kommentar

                          • Juni
                            • February 2014
                            • 613

                            #28
                            Det flingfodret jag har heter Tropical , Cichlid color. Du menar att det är minst lika bra som det frysta? Det är väldigt mycket enklare att mata med det! Är det skillnad i näring och varför rekommenderas isåfall fryst mat?
                            Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                            Kommentar

                            • Helene&Andreas
                              • January 2009
                              • 1336

                              #29
                              Vad menar du med att det rekommenderas fryst mat? Vem rekommenderar det?

                              Kommentar

                              • Juni
                                • February 2014
                                • 613

                                #30
                                Handlaren jag köper fisk av, ytterligare en akvarieaffär och kompisar som har akvarium. Jag har fått uppfattningen av att flingfodret har varit en enkel utväg för de som inte vill lägga så mycket krut på akvariet, men jag har tydligen misstagit mig helt. Det känns som om det skulle vara mer bastant mat med räkor än flingfoder. Varför klabbar man annars med färsk mat? ( tänker jag inte just på nattens inferno, utan på daglig tinande av mat)
                                Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...