Hjälp! Missfärgad bakgrund...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cissi86
    • August 2012
    • 16

    #16
    Ursprungligen postat av Inger H
    Min första tanke var också kiselalger, har själv ett kar nu som nästan går helt i brunt .

    //Inger
    Intressant... Vad gör man åt kiselalger? Har aldrig haft problem med dessa innan. I akvariet finns för närvarande tre st malar. En ancistrus, en segelfenspleco och en storfläckssynodontis. Ingen av dessa är intresserade av att äta på bakgrunden. De enda som är något intresserade av bakgrunden är mina två flying fox som är där och smakar lite ibland. Har en dvärgotocinclus i ett annat kar som jag snart tänkte flytta över. Gillar de kiselalger?? Mycket tacksam för alla svar :-)

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #17
      Ursprungligen postat av cissi86
      Intressant... Vad gör man åt kiselalger? Har aldrig haft problem med dessa innan. I akvariet finns för närvarande tre st malar. En ancistrus, en segelfenspleco och en storfläckssynodontis. Ingen av dessa är intresserade av att äta på bakgrunden. De enda som är något intresserade av bakgrunden är mina två flying fox som är där och smakar lite ibland. Har en dvärgotocinclus i ett annat kar som jag snart tänkte flytta över. Gillar de kiselalger?? Mycket tacksam för alla svar :-)
      Små ancistrus formligen älskar kiselalger, så jag antar att din är ganska så stor eller så kanske den inte "hinner med".
      Förr när jag fick dessa fula bruna alger så skaffade jag alltid små ancistrus, numer så låter jag bara tiden ha sin gång - dom försvinner till slut. Under tiden kan du ju "gnussa" på växtbladen med tummen och pekfingret och försöka få bort dom i alla fall på växterna.
      Fast jag blir ändå lite brydd eftersom du har skrubbat med borste på bakgrunden utan resultat. Är det kiselalger borde dom ha lossna lätt som en plätt.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13127

        #18
        Ursprungligen postat av cissi86
        Intressant... Vad gör man åt kiselalger? Har aldrig haft problem med dessa innan.
        Se dem inte som ett problem utan som nåt mycket naturligt. De hjälper till att stabilisera näringsnivåerna och med tiden kommer kanske en snyggare alg att etablera sig
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • cissi86
          • August 2012
          • 16

          #19
          Ursprungligen postat av åheim
          Se dem inte som ett problem utan som nåt mycket naturligt. De hjälper till att stabilisera näringsnivåerna och med tiden kommer kanske en snyggare alg att etablera sig
          Vi får hålla tummarna för det :-) Tack alla, för era svar!

          Kommentar

          Arbetssätt...