Hjälp! Missfärgad bakgrund...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cissi86
    • August 2012
    • 16

    Hjälp! Missfärgad bakgrund...

    Hej!
    Har ett nystartat 250-liters sällskapskar med en vit BTN slimline-bakgrund i. I karet finns också en mangrove-rot. Problemet är att roten nu färgat bakgrunden brungul... Har skrubbat den med borste utan resultat. Roten kan man ju ta ur och låta den färga ur utanför karet, men går bakgrunden någonsin att återställa??
    Korkat nybörjarfel säkert. Har akvarium sedan innan, men aldrig BTN förut. Mycket tacksam för svar.
  • Jojje_
    • January 2013
    • 335

    #2
    Möjligtvis någon bild på eländet? =)
    Fluval Edge 46L
    Projekt - Ciklidhörna

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Testat med att skrubba rejält hårt med en diskborste. Tycker det låter lite märkligt - jag har själv haft BTN-bagrunder i akvarier med rötter som färgat av rejält och det har inte varit några problem att rengöra bakgrunden efteråt (om det alls har behövts)
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • cissi86
        • August 2012
        • 16

        #4
        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0255.jpg
Visningar: 1
Storlek: 137,4 KB
ID: 2157096Så här ser det ut. Allt man ser är brun beläggning, särskilt i nederkant. Längst upp i högra hörnet ser man hur bakgrunden egentligen ska se ut. Gråvit...

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Har du skrubbat riktigt hårt med en diskborste?
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • cissi86
            • August 2012
            • 16

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Har du skrubbat riktigt hårt med en diskborste?
            Skrubbade med en potatisborste. Gav noll resultat. Men det är väl bara att prova igen. Har läst att man kan hälla kokande vatten på roten för att den ska färga ur. Funkar det?

            Kommentar

            • Martin Knagg
              • November 2012
              • 52

              #7
              Jag har samma bakgrund i mitt kar och lade i mopanirötter, missfärgade endel till en början men när resten av karet grott in sig med lite alger, och växterna och mossan fått fart så ser det bara bättre ut i mitt tycke... Jämför jag nu så tycker jag att den kritvita bakgrund jag hade när karet var nytt ser alldeles för klinisk ut i jämförelse med hur den nu har blivit!

              Och som svar på din fråga angående att hälla kokande vatten på dina rötter krävs det lite mer än så... Dom går att koka i 10-15 minuter med lock och byte av vatten i grytan utan att få bort färgen helt men när du gjort ett par vattenbyten kommer iallafall missfärgningen av vattnet att ha ebbat ut lite och inte påverka den vattenmängden något nämnvärt
              Räkvas:http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=855
              Projekttråd:https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=158111

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Ursprungligen postat av cissi86
                Skrubbade med en potatisborste. Gav noll resultat. Men det är väl bara att prova igen. Har läst att man kan hälla kokande vatten på roten för att den ska färga ur. Funkar det?
                Låter mycket märkligt att den har sugit åt sig så för den suger ju t.ex. inte åt sig rent malakitgrönt eller metylenblått som ju egnetligen är bra mycket värre. det verklar också lite underligt att vattnet bara har missfärgat bakgrunden längst ner - hade du bara vatten i halva akvariet?
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • cissi86
                  • August 2012
                  • 16

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Låter mycket märkligt att den har sugit åt sig så för den suger ju t.ex. inte åt sig rent malakitgrönt eller metylenblått som ju egnetligen är bra mycket värre. det verklar också lite underligt att vattnet bara har missfärgat bakgrunden längst ner - hade du bara vatten i halva akvariet?
                  Nejdå, akvariet har varit fyllt till max hela tiden. Tycker det här bara blir konstigare och konstigare...

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13109

                    #10
                    Det där ser ju konstigt ut, ungefär som att hela ytskiktet är borta och det underliggande grå skummterialet kommit fram. kan ju vara ett produktionsfel? Eller har du skubbat så in i tusen att du gnuggat bort ytskiktet?
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • cissi86
                      • August 2012
                      • 16

                      #11
                      Ursprungligen postat av åheim
                      Det där ser ju konstigt ut, ungefär som att hela ytskiktet är borta och det underliggande grå skummterialet kommit fram. kan ju vara ett produktionsfel? Eller har du skubbat så in i tusen att du gnuggat bort ytskiktet?
                      Haha! Nej, så illa är det inte. Det du ser är beläggning. Bakgrunden är hel. Har nu skrubbat som en galning med diskborste och fått bort det värsta. Nu håller vi på att värma vatten att bada roten i för att se om vi kan få den att färga ur. Lägger upp en bild till sen så ni får se resultatet.

                      Kommentar

                      • cissi86
                        • August 2012
                        • 16

                        #12
                        Klicka på bilden för större version

Namn: 20140313_152615.jpg
Visningar: 1
Storlek: 138,6 KB
ID: 2157103Den här bilden är tagen för 10 dagar sedan... Ganska stor skillnad, eller hur? Vet inte om grenen längst till höger också påverkar färgningen. Det är en Redmoor Wood.
                        Senast redigerad av cissi86; 26 March 2014, 16:11.

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13109

                          #13
                          Jag har rötter även redmoor och inget av detta färgar slimlinen. Det du kan försöka göra är att rikta bort ljuset, du ser ju beläggningen på nedre delen där ljuset ligger på. En reflektor kan man sätta på röret och sen vinkla den.
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #14
                            Jag tror inte det är rötterna. Har aldrig sett en brunfärgning på material i karet av rötterna. Vare sig av mopani eller redmoore. Tänker att det hela handlar om ett tunt brunt algskikt som kan komma ibland i början. Gissar att lysrören lyser så att ljuset träffar bakgrunden en bit ner och att det där blir brunt. Hur mycket är karet tänt dagligen?
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              #15
                              Min första tanke var också kiselalger, har själv ett kar nu som nästan går helt i brunt .

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...