Gråaktig "oljelik" hinna på vattenytan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #16
    www.pwss.se vet jag har den t.ex
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • TommySt

      • January 2014
      • 208

      #17
      Ursprungligen postat av Jesper Broman
      Proteinhinna kallas det och är ofarligt vad jag har förstått.
      Du har tänkt rätt som riktat utblåset uppåt för det hjälper en del.
      Det bästa sättet att bli av med hinnan som jag tycker är ytavrinning. Då försvinner den helt.
      Men du som kör med co2 ska ju akta så att du inte luftar ur gasen ur vattnet med utblåset uppåt.
      Men det har du säkert koll på
      Yes, det har jag koll på (CO2 och ytluftning) så jag önskar ju egentligen större ytcirkulation men det verkar funka i den meningen att det inte tar bort CO2-effekten, de små syrebubblorna för flertalet växter är kvar.

      Jag har nu testat både tidnings-/hushållspapper samt en stunds syresättning men även om det ger viss effekt så försvinner det inte.

      Gjorde även ett tredjedels vattenbyte.
      Matar vårt uppstartade kar fortsatt mkt sparsamt.
      Funderar på om det är all bottennäring jag laddade upp med som ger Uppstartsstrul och som sedan förvinner?

      Filtret ser kanon ut men jag vill dölja alla apparater så köper jag en sån så blir det i- och urtagning då och då. För man kan räkna med att det kommer tillbaka sånt här i framtiden oxå? Det är inte bara att döda det och sen slippa det länge?
      Konstigt om det inte finns ngt preparat som tar väck Proteinhinna.
      Using Tapatalk

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2876

        #18
        Nej, hinna på ytan kan uppstå när som helst. Det har säkert ingen koppling till bottennäring eller foder. Jag har aldrig kunnat se sådana samband iaf. Det är alltså inte mycket man kan göra för att slippa eländet, annat än att använda t.ex. en ytskimmer när problemet uppstår. Tidningspapper mm. löser bara problemet ett par timmar eller nåt, sen är hinnan tillbaka.

        Kommentar

        • TommySt

          • January 2014
          • 208

          #19
          Ursprungligen postat av Sleaper
          Nej, hinna på ytan kan uppstå när som helst. Det har säkert ingen koppling till bottennäring eller foder. Jag har aldrig kunnat se sådana samband iaf. Det är alltså inte mycket man kan göra för att slippa eländet, annat än att använda t.ex. en ytskimmer när problemet uppstår. Tidningspapper mm. löser bara problemet ett par timmar eller nåt, sen är hinnan tillbaka.
          Kan inte påminna mig proteinhinna fr alla tidigare akvarieperioder. Förmodligen har det väl hänt ngn gång då med tanke på hur vanligt det verkar vara enl det här forumet - men aldrig så länge att det gjort ngt bestående intryck.

          Som sagt, att det i denna värld/hobby inte finns ngt motverkande preparat förvånar mig.

          Eftersom det vad jag förstår av kommentarerna är ngt som inte har med uppstart att göra utan kan dyka upp närsomhelst, så verkar Eheimprodukten vara ett basverktyg för akvarister då. Att plocka fram och nyttja i perioder.

          Skall ge luftpump/sten chansen ngn dag till.

          Gurami och guppys nämns ju - kanske en kampfisk kan fixa biffen.
          Using Tapatalk

          Kommentar

          • Fissure
            • July 2013
            • 153

            #20
            Får samma sak i mitt kar, kör med eheims ytskimmer. Fungerar riktigt bra, får dock rengöra det lilla filtret rätt ofta. Min står igång dygnet runt. Stänger jag av den är dock hinnan tillbaks nästan direkt igen.
            https://www.eheim.com/en_GB/products/accessories/cleaning/new-surface-skimmer


            Projekt : Rötter (450L Omstart)
            Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #21
              Jag skaffade den skimmern och är tvärnöjd. Klar yta hela tiden med ett bättre gasutbyte som följd. Fantastisk liten pryl som dessutom är tyst.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              Arbetssätt...