Vad är detta för mal?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • man nam1
    • July 2011
    • 441

    #16
    Antar att dessa malar kommer från ungefär samma ställe i Asien, vet du vad dom vill ha för biotop? samt vad dom vill ha att käka? just nu går den med T- och M-ciklider vilket kanske inte är så bra.. Har ju mitt mindre SA-kar också men där blir kanske dom andra fiskarna mat istället då det går bl.a corydoras samt kardinaltetror där.

    Kommentar

    • ettfettbranamn
      • December 2010
      • 3424

      #17
      Inte en aning men baserat på större släktingar, färgsättning och kroppsform skulle jag tro att den vill ha en köttbaserad kost, gillar att trycka i hålor på dagen och leta mask, mindre fisk och räkor osv på natten.. Förmodligen kan du göra hans dag komplett genom att slänga ner en daggmask till honom.. Förmodligen kommer han från surt vatten, nästintill träskmark men har han klarat sig 14 år lär han inte ha några större invändningar mot att gå kvar där han är.. Jag tyckte personligen att han såg lite smal ut men det kan ju vara pga ålder också.. En fisk i den storleken borde inte ha så många år kvar i kroppen.. Dock har jag haft fel förr.. Testa mata ner några maskar och se om han blir tjock.. Blir han inte det har han förmodligen tappat drivet.. Jag gillar inte när såna där katter är ute och simmar för mycket.. Det brukar tyda på antingen näringsbrist eller att något är knas.. Iaf om det händer för ofta..
      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

      Normaliseringsprocessen..
      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

      Kommentar

      • man nam1
        • July 2011
        • 441

        #18
        Okej, ja jag kör ju inte med någon extrem pH direkt utan karet håller sig på ca 7,5pH. Grejen med simmandet var lite underlig. han är ALLTID uppe och simmar, det händer att han lägger sig stilla men det är inte alls ofta. När han äter så syns det att han har ätit dvs att magen blir lite större. Hans största problem tror jag är att han inte hinner fram till maten då dom andra fiskarna är hyffsat snabba på att plocka all mat innan honom. men jag ska pröva att mata honom med levande efter det är släkt.

        Vad tror du om maggots? har lite mer erfarenhet av dessa än vanlig daggmask i en burk..

        Kommentar

        • ettfettbranamn
          • December 2010
          • 3424

          #19
          Jag avråder från levande generellt.. det är bara för att mata upp eller testa aptit..

          Om han inte hinner på maten får du väl mata mer?
          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

          Normaliseringsprocessen..
          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

          Kommentar

          • man nam1
            • July 2011
            • 441

            #20
            Okej, trodde du menade att han skulle ha daggmask dagligen .
            Jo antingen det eller så matar jag när det är släkt för då är det ju bara han som är igång

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #21
              Det är inte en auchenipterid då? Släktet Auchenipterus t.ex. ser rätt mycket ut så där.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • man nam1
                • July 2011
                • 441

                #22
                Alltså, jag googlade "Auchenipterus" och fick upp Auchenipterus Nigripinnis http://www.planetcatfish.com/images/...ripinnis/6.jpg och det är som att se den fast Nigripinnisen verkar ha lite större ögon..

                *Edit* I hans/hennes unga dar vill säga..
                Senast redigerad av man nam1; 22 March 2014, 14:44.

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #23
                  Det finns en hel del annat det kan vara också. Det behövs en hyfsat skarp bild rakt från sidan för att ha en chans att identifiera den.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...