Mina fiskar dog:(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tobbe R
    • May 2009
    • 654

    #61
    Ursprungligen postat av Samawi
    Om man har lågt pH, vad är det man behöver hålla koll på då? Förutom så att pH:t inte stiger
    Egentligen ingenting. Har man ett kar i balans med rimligt antal fiskar och sköter sina vattenbyten behöver man aldrig mäta något.

    Tobbe

    Kommentar

    • Juni
      • February 2014
      • 613

      #62
      Tror f..n inte detta är sant! Fick tre nya fiskar för de två socolofi som dog. Tredje firren mår hur bra som helst men bägge sofolocin ligger och flämtar. Handlaren kollade vattenvärdet idag igen och det var bra. Det kan ju inte bara råka vara fel på fyra likadana fiskar i olika sändningar. De var inkoppade och klara på 45 min. Har lagt dem i yngelkasse över natten och bara hoppas de mår bra imorgon. Är sofoloci en väldigt känslig fisk? Det jag läst mig till skall de vara ganska lätta?!
      Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        #63
        Sådan otur kan du ju inte ha, något fel på vattnet måste det ju vara, men vad? Hur länge har karet varit igång, och varför har du lagt dem i en yngelkasse?

        Kommentar

        • Juni
          • February 2014
          • 613

          #64
          Ny morgon! Honorna har piggat på sig och lever!! Jag lade dem i yngelkasse för att de ska få vara ifred. Så fort någon är svag verkar de andra vara på den. Vet inte om det hjälper men de behöver iallafall inte lägga energi på att freda sig. Det verkar som det trots allt gått hem denna gången! Men nåt vajsing är det någonstans?!
          Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

          Kommentar

          • Juni
            • February 2014
            • 613

            #65
            Jag bökade runt bra i sanden sist jag planterade växt och fisk så två nya dog. Fiskarna själva bökar upp sanden otroligt mycket och verkligen flyttar sand på nätterna, detta måste röra upp minst lika mycket? Ska kolla läget med starkare pump på mån.
            Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

            Kommentar

            • Juni
              • February 2014
              • 613

              #66
              Jag har skrivit upp när jag köpt fiskar och hur de reagerar. Ser tillbaka att alla fiskar mått bra och haft full fart med en gång. Utom Socolofin, de har varit de enda som varit nedsatta varje gång. Det måste vara så att den sorten inte gillar mitt kar!
              Akvariet har varit igång hos mig i två månader, inredningen och endel av fisken har varit igång i flera år.
              Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

              Kommentar

              • simpson
                • July 2012
                • 666

                #67
                Ursprungligen postat av Juni
                Jag har skrivit upp när jag köpt fiskar och hur de reagerar. Ser tillbaka att alla fiskar mått bra och haft full fart med en gång. Utom Socolofin, de har varit de enda som varit nedsatta varje gång. Det måste vara så att den sorten inte gillar mitt kar!
                Akvariet har varit igång hos mig i två månader, inredningen och endel av fisken har varit igång i flera år.
                Har du köpt socolofin från samma handlare båda (fler gånger?) och har det varit ifrån samma leverans handlaren sålt?

                Kan ju vara en laddning med någon sjukdom eller annan defekt?

                Kommentar

                • Juni
                  • February 2014
                  • 613

                  #68
                  Ja, det kan det ju vara men han har grym koll på sina kar och de ser fräscha ut i karet. Nu har de piggat på sig men min Venestus hona bara låg död i eftermiddags. Just nu känns det sådär med akvarium, ska det vara så mycket strul? Tar åt mig när fiskar dör, kollar vattenvärdet och allt är bra. De gamla fiskarna mår toppen, men nu har tredje nykomlingen dött så jag vågar inte ta hem fler
                  Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #69
                    Detta är nog det tristaste för många i början, när ens fiskar blir sjuka. Men efter massa år med akvarier så tycker jag fortfarande det är ledsamt när en fisk dör. Malawi är ju egentligen en tålig fisk bara vattenvärden passar dem. Oavsett vad problemet varit så finns det en orsak till det som sker i karet. Jag precis som du har ingen aning om vad det är, men malawi kan i vissa lägen vara extremt tuffa mot varandra i vissa lägen. Hade själv Malawi i 10 år tidigare och i en kort period dog 75% av beståndet och jag fattade ingenting tills jag förstod att en hane hade könsmognat och såg hela karet som sitt revir. Han bet ihjäl de andra systematiskt när ljuset var släckt.

                    De flesta har mera dödsfall i början av sin period som akvarist. Sedan när man hittat sina rutiner brukar det bli allt mer ovanligt. När jag startade upp ett av mina kar (180L) så dog i början malarna utan att något värde var fel. Sedan dess så lever de jag har och frodas. Mitt råd till dig är att se ditt kar som mer nystartat än det är. Något i vattenvärdena har på något sätt blivit fel i samband med de sista köpen. Är fisken frisk så är nog det ändå enda förklaringen.
                    Så tappa inte sugen utan försök se om det är något som kan göras annorlunda nästa gång.
                    Men det finns inte mycket mer att välja på annat än att det beror på något i vattnet eller att det beror på fisken.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #70
                      Socolofin är i alla fall inte soeciellt känslig. Det kan inte vara så att du har någon elaking i akvariet som stressar de nya fiskarna
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Erikderek
                        • March 2013
                        • 718

                        #71
                        De som följt min tråd vet att jag haft ett par fruktlösa försök att introducera fler Metriaclima Callainos Bright Blue honor. De nyinsatta levde i ett par tre dagar innan de dog. Till sist fångade jag in alla mina Metriaclima Callainos Bright Blue och kunde konstatera att det förmodligen var 7st hanar jag hade, inte så konstigt att de honor som sattes i blev ihjälstressade. Jag behöll tre stycken hanar och fyllde på med 5 st honor med positivt resultat.

                        Min erfarenhet med just Malawi är inte små dutta när fiskbeståndet byggs på utan fylla på sällan men mycket (förutsatt att akvariet klarar av detta), det absolut bästa är att köpa yngel/ungfisk och låta dessa växa upp tillsammans med artfränder och även andra Malawiciklider i samma stadium i livet. När väl beståndet är tillfredsställande så skall man luta sig tillbaka och låta akvariet mogna och vara ifred.

                        EK
                        Vardagsrum akvariet - Malawi
                        Projekt; Ny generation - SA

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #72
                          Ursprungligen postat av Erikderek
                          Min erfarenhet med just Malawi är inte små dutta när fiskbeståndet byggs på utan fylla på sällan men mycket (förutsatt att akvariet klarar av detta), det absolut bästa är att köpa yngel/ungfisk och låta dessa växa upp tillsammans med artfränder och även andra Malawiciklider i samma stadium i livet. När väl beståndet är tillfredsställande så skall man luta sig tillbaka och låta akvariet mogna och vara ifred.

                          EK
                          Det håller jag helt med om - om man släpper ner några enstaka vuxna nya fiskar i ett fungerande malawiakvarium så får man nästan ha lite tur om det skall funka. Skall man släppa ner nya fiskar så släpp hellre ner yngel eftersom dessa inte rubbar rangordningen i akvariet
                          Senast redigerad av Kjell Fohrman; 23 March 2014, 21:56.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Juni
                            • February 2014
                            • 613

                            #73
                            De gamla fiskarna var stora men de nya är små. De är inte på någon speciell fisk men misstänker att det går hårt till när ljuset släcks. Har svårt att definiera problemet fånigt är konstant. Ena stunden jagar nån livet ur nån stackare när det lugnat sig går alla upp till ytan och flämtar för att 10 min senare simma på som vanligt, utan att jag gjort något! Imorgon kommer min handlare hem till mig och kollar vad som gäller. (Han börjar nog bli less på att ersätta fisk) måste få rätsida på detta! Fohrman, jag sitter just och läser en bok du varit med och skrivit ellr illustrerat! Den är kanonbra!
                            Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                            Kommentar

                            • Juni
                              • February 2014
                              • 613

                              #74
                              Tack för all peppning, ni är bäst! Hur jag än läser drar jag så mycket nytta av era erfarenheter och såna kan man ju som bekant bara få på ett sätt! Höll på att lämna in mina fiskar till handlaren och plantera i akvariet tills jag läste era inlägg. Det är bara upp med hakan och köra på, inget blir bättre av nitrit
                              Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...