Mina fiskar dog:(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Juni
    • February 2014
    • 613

    Mina fiskar dog:(

    Köpte hem en Hongi hane och två socolofi honor. Alla mådde fint i karet och jag passade på att plantera och binda upp växterna jag köpte till. Kopplade in fisken, efter två timmar säger det bara pang, S honorna ligger på botten och flämtar och all annan fisk kippar vid ytan. Jag bytte 10% vatten med aquasafe. De gamla fiskarna blev normala igen men honorna dog. Min nya hane mår fint. Vad händer?! Antingen stryker väl alla nya med eller? Fint pH, kan det kommit nitriter av att jag bökade runt med sanden? Allt var ju hur bra som helst innan jag stoppade i de nya firrarna! Var på topp och köpte ny fisk och blev riktigt down när detta hände. Vågar jag köpa mer fisk, eller vad är det för fel? Ringde handlarn som sa att jag måste ha riktig svaj i vattnet, men alla de andra mår ju bra? Ska köpa tester idag, vad satsar jag på? Är det ok med testpaket med lite av varje?
    Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    #2
    Det låter ju märkligt att det gick så fort. Hoppas du får svar!
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Mina fiskar dog

      Detta med stabiliteten i karet är riktigt komplext. Även detta med insättning av ny fisk är också krångligt. Så därför är det svårt att komma med råd. Om vi börjar med akvariet så är det ytterst känsligt i början och det tar egentligen ofta ett år innan akvariet riktigt satt sig ordentligt. Varje gång du bökar eller gräver i bottnen så fördelas bakterieskikten om och då kan då få en tillfällig spik av t.ex. Nitrit. Just detta när fiskarna snabbt går till ytan är ju ett tecken på att något hänt. Så för mig är det ett stort ingrepp att rumstera om i botten. Tror själv att något hände med vattnet efter det.
      När man är ny på akvarium vill man ju få allt i ordning och vill att det ska fungera bra så fort som möjligt. De kemikalier man tillsätter kan inte ta bort att akvariemiljön vill ha så få och så långsamma förändringar som möjligt.
      Även ny fisk påverkas av snabba förändringar. Om handlaren och du har olika vattenvärden så kan det behövas minst en timmes inkoppning av fisken. Då man tillsätter små mängder av akvarievatten från detbefintliga akvariet till påsen med fisk. Så även fisken mår bäst av små och långsamma förändringar.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        När du köper växter, låter du det materialet som sitter runt rötterna sitta kvar i ditt akvarium när du planterat dem?
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Juni
          • February 2014
          • 613

          #5
          Jag tar bort kruka och ludd från växten innan jag täcker rötterna med sand. Pratade med handlaren förut och han sa att han gjort misstaget att packa flera fiskar i en påse, sedan skulle jag vara noga med att koppa in dem sakta. Han trodde de fått syrebrist. Som grädde på moset bökade jag runt rejält i sanden så filtret geggade igen och flödet blev dåligt. Det var nog droppen för nykomlingarna! Jag har rengjort filter kört i lite syre och nu mår alla bra igen. Han lovade mig nya fiskar i separata påsar ändå trist när fiskar dör! Ska köpa tester idag, men vart lär jag mig Vad jag skall göra om testresultaten inte är bra?
          Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

          Kommentar

          • Live2Ride
            • January 2014
            • 312

            #6
            Det låter som du fått nitrit och sådant test bör alla ha hemma. Mot nitrit finns t ex. nitrivec. Hoppas det går bättre med fiskarna du ska få.

            /Lars
            /Lars

            Kommentar

            • petnym
              • May 2002
              • 5028

              #7
              Det kanske bildats ammoniak om du hällt över vatten från påsen, undvik därför att tillsätta något vatten från påsen när du koppar in och för över fiskarna... Hur gjorde du när du koppade i fisken?
              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

              Kommentar

              • Juni
                • February 2014
                • 613

                #8
                Öppnade påsen, hällde i en kopp med akvarievatten var 10 min, i 50 min. Tog upp fisken med håven och i akvariet. Visste att vattnet från påsen inte skulle i akvariet men visste inte att det kunde bildas ammoniak! Håller på att köpa nitrit test är det något annat test jag ska köpa när jag ändå är igång?
                Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                Kommentar

                • Likan
                  • April 2012
                  • 2611

                  #9
                  Test för ammoniak. Jag kollade det innan jag hade i en art som var extra kinkig mot det sas. Mest för att kunna utesluta och kolla att ammoniaken var ok innan jag släppte i fiskarna. Men om det eg behövs är väl en smakfråga. Som med alla tester. Jag köpte hem allt när jag var ny. Använt alla utom nitrit typ 2ggr. :P de gångerna för att jag varit nyfiken typ. PH kan vara bra också, för att kolla att det är stabilt om inte annat. Men som sagt, nitrittest är det viktigaste.
                  450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                  Kommentar

                  • Jesper Broman
                    • November 2012
                    • 3445

                    #10
                    Ursprungligen postat av Juni
                    Jag tar bort kruka och ludd från växten innan jag täcker rötterna med sand. Pratade med handlaren förut och han sa att han gjort misstaget att packa flera fiskar i en påse, sedan skulle jag vara noga med att koppa in dem sakta. Han trodde de fått syrebrist. Som grädde på moset bökade jag runt rejält i sanden så filtret geggade igen och flödet blev dåligt. Det var nog droppen för nykomlingarna! Jag har rengjort filter kört i lite syre och nu mår alla bra igen. Han lovade mig nya fiskar i separata påsar ändå trist när fiskar dör! Ska köpa tester idag, men vart lär jag mig Vad jag skall göra om testresultaten inte är bra?
                    Bra handlare som ger dig nya fiskar.
                    Din teori låter ganska logisk tycker jag. Och jag tror inte att problemet upprepar sig nästa gång du släpper i ny fisk.

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      #11
                      Varför var det "fel" att packa flera fiskar i en påse? Det är ju så man skall göra...

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #12
                        Håller verkligen med Jesper i allt. Märks att du, Juni jobbar fram en bra blick på hela hanteringen av fisk. Alla gör misstag och det är när vi lär av dem som vi landar i vår hobby. Intressant att följa hur du resonerar.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Jesper Broman
                          • November 2012
                          • 3445

                          #13
                          Jag har absolut inga belägg för detta men när jag hade malawiciklider för några år sen så hade jag nästan alltid en hink med mig när jag köpte ny fisk. Detta pga att jag vid ett tillfälle fick fler fiskar i en påse och bara ett par av fiskarna överlevde inkoppningen.
                          Ungefär samma som för TS förutom att annan fisk kippade efter luft vid ytan.

                          Efter detta hade jag alltid med mig hink att ta fisken i.
                          Detta var bara något jag kände på mig att det var rätt att göra. Har inga bevis för min teori men malawiciklider är tåliga fiskar men kräver syrerikt vatten och jag skulle än idag inte vilja ha fler av dessa fiskar i samma påse hem från affären

                          Kommentar

                          • Mr Woods
                            • March 2013
                            • 3409

                            #14
                            OK, jag är inte sämre än att jag vågar erkänna när jag har fel, men det är så jag fått lära mig; att man inte bör packa fisk i en massa olika påsar.

                            Kommentar

                            • Juni
                              • February 2014
                              • 613

                              #15
                              Säljaren säger att de antagligen dog av syrebrist då de var två i en påse. Jag trodde jag var duktig som lät det ta tid med koppningen. Från hans kar till mitt (färdig kopplade) ca 1 timme, det tyckte inte jag var så lång tid. Är rädd att det var mitt grävande som ställde till det! Men det är en riktigt seriös handlare och han vet att jag är seglivad trogen kund med stor trut, så han är snäll och ger bort nya fiskar! Nu är det pigga friska fiskar i karet igen, och jag kommer kunna sova inatt. Jag var livrädd att alla skulle flyta imorse.
                              Bluewing -ska jag ta bort krukmaterialet innan jag sätter växterna i sanden? Tog bara det för givet?! Vilka underbara bilder från snön. Härligt att höra om din lille kille, inget slår villkorslös kärlek!
                              Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...