Mina fiskar dog:(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erikderek
    • March 2013
    • 718

    #46
    Nej, inte alls, det blir rutin och går snabbt. Jag har en slang med insugsrör som jag använder för avtappning, så det sköter sig själv. En slang som jag kopplar på kökskranen för att fylla på, så det momentet sköter också sig själv. Ytterfiltret stänger jag av när vattennivån hamnar i höjd med insuget, då kopplar jag loss förfiltret och rengör detta. Malawiciklider gillar frist och syrerikt vatten.

    Till 54 liters akvariet är 20% en 10l spann, så där är det klassisk spann operation.

    Jag förutsätter nu att du har 600 liter/h pumpen i ditt JUWEL filter, denna kan du byta ut mot 1000 l/h pumpen, då får du mer fart på cirkulationen i ditt akvarium och förhoppningsvis kraftigare ytrörelser som syresätter.

    Mr. Woods är spot on gällande BioNitrivec.

    EK
    Vardagsrum akvariet - Malawi
    Projekt; Ny generation - SA

    Kommentar

    • Juni
      • February 2014
      • 613

      #47
      Vad gör jag när jag får hem testerna? Om värdena ligger bra gör jag ingenting, vid nästa vattenbyten kör jag i nitrovec? Om värdena är dåliga kör jag täta vattenbyten med mindre vattenmängd åt gången tills värdena är bra. När de är bra börjar jag med nitrovec regelbundet? Är jag ute och cyklar här eller är jag i rätt cykel
      Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

      Kommentar

      • Juni
        • February 2014
        • 613

        #48
        Perfekt, 1000 l/h blir det! Sidan du rekommenderade förut var precis vad jag behövde, de hade allt och lite till! Kanon när man får så bra hjälp!
        Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

        Kommentar

        • simpson
          • July 2012
          • 666

          #49
          Ursprungligen postat av Juni
          Har trott att det är bättre ju längre inkoppningen får ta, men det kanske inte alls är så? Jag läser om surt vatten? Antar att du menar lågt pH? Hur får du så lågt pH? Jag har tagit vatten ur kranen och det ligger på minst 7,8, hur i herrans skulle jag göra om jag hade fiskar som krävde surare vatten? Har beställt tester idag och det ska bli så spännande att få lite värden. Bara tänk som jag ska gagga på er när jag fått nys om nitrit och ammoniak
          Dags att sätta dig själv i skolbänken en stund, läs runt på de svenska akvariesajterna som zoopet, ciklid.org etc då de flesta av dem har grunderna i vattenkemi och uppstart av akvarium. 99% av dina frågor blir säkert direkt besvarade, sedan kommer det nog nya frågor...

          Vattenverken buffrar normalt kH i vattnet så pH värdet höjs, detta är för att rörledningar etc tar minst stryk då.

          Om du tappar upp ditt 7.8pH ur din kran, låter det stå i en tillbringare en timme eller två så har säkert pH sjunkit med minst 1 och kanske mer. Vips så har du inte så högt pH längre.

          I akvariet när det släpps ut kolsyra från fiskarna sjunker pH ytterligare...

          Så har du fiskar som normalt lever i vatten med lägre pH värde så tappar du upp vatten i akvariet och är nöjd... Och i värsta fall har du tex lite torv i ett filterfack.
          Har du istället riftlake fiskar så kan du tillsätta en gnutta bikarbonat för att få upp Kh och därmed hålla kvar pH högt.

          Ju längre du har fiskar i en liten plastpåse ju sämre blir vattnet i plastpåsen, om du dessutom häller i ganska 'dåligt' vatten kan det lätt bli katastrof. Därav att jag fått rekommendationen att skippa själva inkoppningen, endast göra temperaturutjämning.

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            #50
            Sedan så har det ju diskuterats vad nitrivec faktiskt är en del här på forummet, och jag börjar mer och mer tro på dem som säger att det mestadels rör sig om bentonitlera och vatten...

            Kommentar

            • Hemi
              • February 2013
              • 180

              #51
              Hmm..tycker det är ologiskt att syreälskande uppstartsbakterier skulle överleva i åratal i en pytteliten sluten flaska stående på hyllan i en affär..När de dör snabbt om ett filter stannar efter vad jag hört

              Själv har jag aldrig använt något filter inte heller gjort täta vattenbyten..mer typ totalt byte av vatten fördelat på flera gånger en gång per år. Bytt i samband med att vatten dunstat 20-25 % per kvartal. Mig veterligen aldrig varit med om en nitritspik eller plötslig död i samband med inkoppning av fisk. Och vid ett enda tillfälle i den burk jag har nu använt uppstartsbakterier..

              Däremot tagit det lugnt med att pyttsa i fisk, få åt gången under lång tid legat lågt med matning (definitivt inga matrester liggande på botten en tid)och väntat på att växterna ska ta sig..Och inte använt burken som "fisksump" alltså mängder av fisk i.

              Men givetvis har jag vid överbelastning i samband med många yngel i mindre burkar och mer matning bytt vatten oftare vid behov..

              Att börja vräka i fisk och mat i ett litet akvarium går garanterat åt helvete..Hade en arbetskamrat fick jag höra nu vars fiskar dog som flugor de första halvåret i ett 63 l akvarium..
              Senast redigerad av Hemi; 20 March 2014, 22:29.

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                #52
                Ursprungligen postat av Hemi
                Hmm..tycker det är ologiskt att syreälskande uppstartsbakterier skulle överleva i åratal i en pytteliten sluten flaska stående på hyllan i en affär..När de dör snabbt om ett filter stannar efter vad jag hört...
                Precis, men i växtburken där jag geggade lite väl mycket med kattsanden så var vattnet typiskt nitrivecgrumligt (utan att jag hällt i nitrivec), och uppstarten gick fantastiskt bra där så det är inte själva funktionen hos bentonitlera jag ifrågasätter...
                Senast redigerad av Mr Woods; 20 March 2014, 22:31.

                Kommentar

                • Tobbe R
                  • May 2009
                  • 654

                  #53
                  Ursprungligen postat av Mr Woods
                  Sedan så har det ju diskuterats vad nitrivec faktiskt är en del här på forummet, och jag börjar mer och mer tro på dem som säger att det mestadels rör sig om bentonitlera och vatten...
                  Det tror jag ingen har sagt men möjligen blandar du ihop med Easy Life och liknande preparat, de är med stor sannolikhet bentonitlera.

                  Tobbe

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    #54
                    Ja jäklars, det har du rätt i! Easy Life FFM var det som diskuterades! Då får jag be folket på Sera om ursäkt!
                    Visserligen trodde jag ju kanske att dessa produkter är mer eller mindre likvärdiga...

                    Kommentar

                    • Juni
                      • February 2014
                      • 613

                      #55
                      E][QUOTE=simpson;1691152]Dags att sätta dig själv i skolbänken en stund, läs runt på de svenska akvariesajterna som zoopet, cilid.org etc då de flesta av dem har grunderna i vattenkemi och uppstart av akvarium. 99% av dina frågor blir säkert direkt besvarade, sedan kommer det nog nya frågor...

                      Ska läsa på bättre och har gjort det! När jag hittade en helt ny hobby så är det så mycket att läsa in sig på, allt från fiskarter till kemi. Viss info är svårsmält när jag inte förstår termerna bla i kemin. Sedan finns det väldigt mycket olika åsikter, min handlare tycker inte om kemikalier och vill bygga upp karet sakta med kemi och bakterier. Andra laborerar med hemmabyggen och tillsätter hjälpmedel och tycker det funkar. Det är svårt att läsa sig till en sanning! Sanningen är den att jag gillar att läsa forumet, ställa frågor och fundera. Bygga relationer med några som har samma intresse, vänner och bekanta stormar inte mig med intresse för akvarium
                      handlaren ringde imorse och sa att jag hade fina vattenvärden och att socolofin var en olyckshändelse. Han ville inte jag skulle bli avskräckt och erbjöd sig att ta vattenprover en gång i veckan tills jag känner mig säkrare. Vilken service!
                      Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        #56
                        Juni, jag tycker att du resonerar sunt - alla är vi barn i början och man formligen suger i sig all information som finns att tillgå. Jag är fortfarande där början . Å du Juni kemi är svårsmält.

                        //Inger

                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Tobbe R
                          • May 2009
                          • 654

                          #57
                          Det finns anledning att ifrågasätta flera gamla akvaristiska metoder, inkoppning är ett exempel. Om man köper fisken i samma geografiska område som man bor är det antagligen samma vatten i din egen burk som i affärens burkar.
                          Jag brukar låta temperaturen utjämnas och släpper därefter i fisken utan inkoppning och har aldrig några bekymmer.

                          Man måste förstå vad som kan skada fisken. Olika temperatur kan och skillnad i vattnets hårdhet (eller snarare det som brukar kallas TDS) kan definitivt skada celler. Vad gäller pH tror jag inte att skillnaden kommer att bli tillräckligt stor för att skada fisken om man inte också har mera extremt vatten som svartvatten eller liknande.

                          Jag ser det som att vattnet försämras snabbt i en liten påse och skadar mera än vad små skillnader i affärens och ditt vatten kan åstadkomma. Det är bättre att släppa ut lite ammonium i ett stort kar än att pytsa in alkaliskt vatten i en förhållandevis kraftig ammoniumlösning som det kan bli i en fiskpåse.

                          Tobbe

                          Kommentar

                          • Juni
                            • February 2014
                            • 613

                            #58
                            Tack Inger! Kemi är svårt och jag har ännu svårare med intresset, sinnet stängs liksom av efter två, tre Na,No,PH. Vi är ju intresserade och duktiga på olika saker, men jag förstår Simpson det handlar också om självbevarelse och mindre tråkigheter om man kan lite av kemin. Det är mycket pengar som ska ut och inte minst djur som förtjänar att bli behandlade väl och så naturligt det nu går. Jag tycker även min handlare har ett sunt tänk. Han är rädd att mitt intresse ska slockna om det blir jobbigt, och hjälper mig med både ny fisk och tester för att underlätta!
                            Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                            Kommentar

                            • KristianE
                              • April 2012
                              • 1443

                              #59
                              Du verkar ju helt klart ha hittat en kanonbra handlare.

                              Om man ska gå in på kemin så är det faktiskt inte så jättemånga saker man måste hålla koll på.
                              Kvävecykeln är den viktigaste i mina ögon. På en tät andraplats så kommer kväve igen, men denna gång i frågan om ammoniak och ammonium.

                              Problemet med ammoniak kommer ju främst för er som har högt pH i akvarierna eftersom det bildas lättare då.

                              Detta är till 99% det som dödar fisk resten är bara grädde på moset som man säger.

                              Det är åtminstone min åsikt.
                              //Kristian
                              Följ mitt 1440l SA projekt på
                              http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                              Kommentar

                              • Samawi
                                • January 2014
                                • 131

                                #60
                                Om man har lågt pH, vad är det man behöver hålla koll på då? Förutom så att pH:t inte stiger

                                Kommentar

                                Arbetssätt...