Mina fiskar dog:(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • simpson
    • July 2012
    • 666

    #31
    Ursprungligen postat av Juni
    Hur kan det uppstå ammoniak när vatten från två ammoniak fria kar blandas? Det är ju väldigt lite vatten från en fiskpåse?
    OM vattenvärdena är lite fel på mot varandra. Hur vet du att du hade BRA vatten i akvariet? Du kan ju ha haft för mycket nitrit men inte så mycket att fiskarna dog ännu.

    Kommentar

    • Samawi
      • January 2014
      • 131

      #32
      Här kommer jag in helt grön och naiv.
      Jag har nämligen aldrig varit så jätte noga med varken inkoppning eller låta påsen ligga i 30 min för att tempen ska jämna ut. Har varit slarvig med detta sen jag startade akvariet (6-7 år tillbaka). Har aldrig haft problem. Men jag kanske har haft en jäkla tur! Ska ta och börja bli mer försiktig efter att jag läst detta.

      Kommentar

      • simpson
        • July 2012
        • 666

        #33
        Ursprungligen postat av Samawi
        Här kommer jag in helt grön och naiv.
        Jag har nämligen aldrig varit så jätte noga med varken inkoppning eller låta påsen ligga i 30 min för att tempen ska jämna ut. Har varit slarvig med detta sen jag startade akvariet (6-7 år tillbaka). Har aldrig haft problem. Men jag kanske har haft en jäkla tur! Ska ta och börja bli mer försiktig efter att jag läst detta.
        Det är ju mest fallen där det inte gick bra om vi läser...

        Handlar du fisk och har ganska kort resväg, bilen är uppvärmd redan om det är vinter så har du troligen samma temperatur i påsen som i akvariet. Dvs inga problem med temp.
        Men åker du nu kommunalt i nästan två timmar, står och väntar på bussar och det är minusgrader ute och till sist en stund promenad har temperaturen i påsen sjunkit även om du har isolerat... Då kan det bli problem.

        Kommentar

        • Juni
          • February 2014
          • 613

          #34
          Nu klarnade bilden hur det kan uppstå kemi som inte fanns. Eftersom jag inte testat vattnet kan det ju vara att nitrit redan låg på gränsen... Blev rekommenderad Nitrivec finns det något mot ammoniak som är bra?
          Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

          Kommentar

          • Juni
            • February 2014
            • 613

            #35
            Ursprungligen postat av Erikderek
            Blanda Spirulina och eller lite Axanthin med något bindmedel så är det löst... Men bara om du klär i grönt eller rött.

            EK
            Ha ha, du skulle jobba på makeup store (kanske du gör?!) ska prova dessa kulörer! Det känns mest som att sätta läppstift på en gris, få saker hjälper nuförtiden
            Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

            Kommentar

            • Samawi
              • January 2014
              • 131

              #36
              Aha, okej. Då förstår jag Simpson
              Fiskarna jag köper är aldrig över en halvtimmes biltur i påsen.
              Men jättr bra då vet jag att man ska tänka på detta om det skulle vara så att man köper fisk från någon annan plats längre bort.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #37
                Tror det är många av oss inkl. undertecknad som lärde sig en hel del av Simpsons förklaringar
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

                  #38
                  Ja, och för att förtydliga ytterligare lite grand så gick min teori ut på följande:

                  Malawiciklid som eventuellt går i hyfsat neutralt vatten i butiken blir packad i påse.
                  Under transporten blir fisken stressad och producerar stora mängder ammonium.
                  Sedan kommer fisken till Junis kar som jag antar innehåller svagt alkaliskt vatten.
                  Redan under inkoppningen börjar ammonium i påsen att omvandlas till ammoniak (pga ökande pH-värde).
                  När vattnet i påsen som redan innehåller både ammonium och ammoniak sedan hälls ut i karet (det gjorde hon ju inte och det var här min teori föll) så börjar genast ammonium från påsen att omvandlas till ammoniak och eftersom Juni enl. utsago rumsterat om i substratet så filtret satt igen så vädras ammoniaken inte ut som den skulle gjort om det var bra flöde.
                  Efter en stund står fisken i karet och flämtar, Junis fiskar klarar sig, men den nyköpta fisken som utsatts för ammoniak redan under inkoppningen klarar sig inte.

                  Nu var det ju inte såhär det gick till, men det är nog ett tänkbart scenario som vi som kör med surt vatten inte behöver bekymra oss för så mycket...

                  Kommentar

                  • simpson
                    • July 2012
                    • 666

                    #39
                    Ursprungligen postat av Juni
                    Nu klarnade bilden hur det kan uppstå kemi som inte fanns. Eftersom jag inte testat vattnet kan det ju vara att nitrit redan låg på gränsen... Blev rekommenderad Nitrivec finns det något mot ammoniak som är bra?
                    Vattenbyten med lämpliga intervaller. Tex 20-25% två gånger i veckan, 50% en gång i veckan samt rejäl filtervolym (och filter som varit igång länge). Med nystartat kar får man byta vatten oftare...

                    Nu vet jag att det går emot en del råd hur man startar upp ett kar, och det ska tydligen ta längre tid att få igång nitrifikationscyklerna om man byter mycket vatten i början men personligen väljer jag vattenbyten istället för att riskera döda fiskar.
                    Många riftlake akvarier tippar man ju i en stor rejäl grupp fiskar på en gång, det går inte att pytsa i 3 små fiskar ena veckan och vänta 3 veckor och pytsa i 3 till små fiskar bla bla.
                    Utan det blir ju lätt 30-40 eller kanske fler ganska stora fiskar på en gång och det ger ju tuff belastning på akvariet och filter etc.
                    Hur många starta akvariumguider har ni läst där rekommendationen är att slänga i ett helt fullsatt akvarium direkt?
                    Men byter man vatten ofta så får man ju bort massa dumma ämnen och ersätter med friskt vatten. Bättre med täta byten än enstaka byten och stor vattenmängd som byts.

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Tror det är många av oss inkl. undertecknad som lärde sig en hel del av Simpsons förklaringar
                    Nja, men kanske sår ett frö att läsa på mer. Finns ju lite bättre förklarat i inlägget under av herr träd som verkar ha koll på ammonium, ammoniak.

                    Ursprungligen postat av Mr Woods
                    Ja, och för att förtydliga ytterligare lite grand så gick min teori ut på följande:

                    Malawiciklid som eventuellt går i hyfsat neutralt vatten i butiken blir packad i påse.
                    Under transporten blir fisken stressad och producerar stora mängder ammonium.
                    Sedan kommer fisken till Junis kar som jag antar innehåller svagt alkaliskt vatten.
                    Redan under inkoppningen börjar ammonium i påsen att omvandlas till ammoniak (pga ökande pH-värde).
                    När vattnet i påsen som redan innehåller både ammonium och ammoniak sedan hälls ut i karet (det gjorde hon ju inte och det var här min teori föll) så börjar genast ammonium från påsen att omvandlas till ammoniak och eftersom Juni enl. utsago rumsterat om i substratet så filtret satt igen så vädras ammoniaken inte ut som den skulle gjort om det var bra flöde.
                    Efter en stund står fisken i karet och flämtar, Junis fiskar klarar sig, men den nyköpta fisken som utsatts för ammoniak redan under inkoppningen klarar sig inte.

                    Nu var det ju inte såhär det gick till, men det är nog ett tänkbart scenario som vi som kör med surt vatten inte behöver bekymra oss för så mycket...
                    Men om vattnet i akvariet var rejält dåligt, det var bara det att fiskarna just övervägde att försöka andas luft men inte orkade simma upp.
                    Lite ammoniak i påsen och dessa fiskar blir förgiftade.
                    Vet inte hur lång tid det tar för en 'snudd på död' fisk att börja förgifta vattnet med nedbrytningen av fisken...

                    Kommentar

                    • Hemi
                      • February 2013
                      • 180

                      #40
                      Ursprungligen postat av simpson
                      Vattenbyten med lämpliga intervaller. Tex 20-25% två gånger i veckan, 50% en gång i veckan samt rejäl filtervolym (och filter som varit igång länge). Med nystartat kar får man byta vatten oftare...
                      Och tidigare under åren med lika stor övertygelse var akvarister säkra på att riktigt gammalt vatten helst flera år var det enda saliggörande..

                      Misstänker att sanningen ligger någonstans där emellan..

                      Kommentar

                      • Erikderek
                        • March 2013
                        • 718

                        #41
                        Jag kan relatera till mitt riftlake akvarium (240 liter), där genomförde jag en incykling som baseras på den klassiska med tillägget att jag de första 20 dagarna tillsatte full dos BioNitrivec varannan dag. I akvariet gick 5st ungfisk modell mindre Mbunas. Efter ca tre och en halv vecka när NO2 stabiliserades tillsattes 7st ungfisk modell större Mbunas, efter tre fyr dagag två Acnistrus Sp och en vecka efter de 7st Mbunas den episka isättningen av 16 Mbunas ungfisk modell mindre. Vattenbyte kontinuerligt var fjärde dag, ca 45% och Nitrivec tillsatt vid varje vattenbyte de första tre månaderna. Efter fyra månader så började byta ca 75% vatten var fjärde dag, vilket jag fortsätter, jag tillsätter inte BioNitrivec mer än när ytterfiltret rengjorts (givetvis i akvarievatten). Ytterfiltret rengörs ungefär var tredje månad, jag har ett förfilter på insuget till ytterfiltret som rengörs vid varje vattenbyte. Jag har sedan incyklingen haft NO2 nivå på <0.01 mg/l (JBL Droptest). Tekniken är EHEIM 3 600 och en EHEIM Stream ON+ 2000 (streamer).

                        Jag har även nyligen startat upp ett 54 liters till min son där jag kramade ut filtergojs från mitt 240 liters, cyklade in med 5 st , här tillsatte jag BioNetrovic full dos de första tio dagarna (jmfrt med varan dag de första 20 i 240 liters akvariet). NO2 peakade på 0.4 mg/l. Här byter jag 20% vatten en gång i veckan, jag tillsätter BioNitrivec efter vattembyte. Tekniken är ett EHEIM Biopower 160.

                        Den röda tråden för mina akvarier är en överdimensionerad filterkapacitet. När det gäller incykling använder jag Bluewings käpphäst, och använder BioNitrivec (eller motsvarande) under incyklingen och under de första tre månaderna. Detta är hur jag gjort och jag tänker, inte "sanningen" utan mer mina €0.02

                        EK

                        EK
                        Vardagsrum akvariet - Malawi
                        Projekt; Ny generation - SA

                        Kommentar

                        • Juni
                          • February 2014
                          • 613

                          #42
                          Har trott att det är bättre ju längre inkoppningen får ta, men det kanske inte alls är så? Jag läser om surt vatten? Antar att du menar lågt pH? Hur får du så lågt pH? Jag har tagit vatten ur kranen och det ligger på minst 7,8, hur i herrans skulle jag göra om jag hade fiskar som krävde surare vatten? Har beställt tester idag och det ska bli så spännande att få lite värden. Bara tänk som jag ska gagga på er när jag fått nys om nitrit och ammoniak
                          Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                          Kommentar

                          • Mr Woods
                            • March 2013
                            • 3409

                            #43
                            Jag sänker pH med ved och löv i SA-karen. Det sjunker lite under neutral nivå, men inte så mycket.
                            I växtburken i köket får jag automatiskt desto lägre pH-värde (pH runt 6,5 i vatten med ett KH-värde på ca 3) genom att jag tillför CO2 från ett DIY mäsksystem, vilket möjliggör för mig att odla växter som HC, Eleocharis acicularis och Pogostemon erectus.
                            Senast redigerad av Mr Woods; 20 March 2014, 20:19.

                            Kommentar

                            • Juni
                              • February 2014
                              • 613

                              #44
                              Men Ek, det låter ju skitjobbigt med dessa vattenbyten, trodde nitrovec var en engångsdos när nitriten låg högt. Ska man köra på så länge med den? Jag har det filter som sitter i Juwels hörnakvarium och antar att kapaciteten är sådär. Jag skulle vilja ha ett starkare filter men vet inte hur eller vart det skulle sitta.känns som om man köper en färdig lösning när man väljer den typen av akvarium. Nån som har en annan ide om filter till mitt kar, och om det går att utöka?
                              Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                              Kommentar

                              • Mr Woods
                                • March 2013
                                • 3409

                                #45
                                Nitrivec hjälper dig inte om nitriten redan kommit! Det skall användas förebyggande för att påskynda att nitrifieringsbakterierna etablerar sig.
                                Vad som hjälper mot höga nitritvärden är mig veterligen endast vattenbyten.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...