Mina fiskar dog:(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • simpson
    • July 2012
    • 666

    #16
    Ursprungligen postat av Mr Woods
    OK, jag är inte sämre än att jag vågar erkänna när jag har fel, men det är så jag fått lära mig; att man inte bör packa fisk i en massa olika påsar.
    Lagom stora fiskar och lagom aggresiva kan innebära döda fiskar om det går flera i en påse under transport, eller så kan det fungera bra.
    Men paketerar man singel så kommer ingen fisk att döda någon annan fisk under transporten.
    Men det kostar ju mer i material och tid för handlaren...

    Jag har av akvarium Stockholm blivit rekommenderad att skippa koppning. I med påsen i akvariet så tempen utjämnar (halvtimme trekvart någonting) sig, sedan öppna påsen och lyft över fisken direkt.
    Anledningen var främs om det var lång transport så kunde det bli olika nitrit eller ammoniumbildningar när vatten hälls det nu rejält dåliga vattnet i påsen.

    Kommentar

    • Jesper Broman
      • November 2012
      • 3445

      #17
      Ursprungligen postat av Mr Woods
      OK, jag är inte sämre än att jag vågar erkänna när jag har fel, men det är så jag fått lära mig; att man inte bör packa fisk i en massa olika påsar.
      Jag har ingen aning om ifall jag har rätt.
      Och rent allmänt med andra fiskar så är jag helt säker på att du har rätt

      Kommentar

      • Juni
        • February 2014
        • 613

        #18
        Ursprungligen postat av Mr Woods
        OK, jag är inte sämre än att jag vågar erkänna när jag har fel, men det är så jag fått lära mig; att man inte bör packa fisk i en massa olika påsar.
        Varför skall man ha dem i samma påse? Förutom att det går åt fler påsar?
        Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

        Kommentar

        • Juni
          • February 2014
          • 613

          #19
          Jag har också hört att man kan skippa koppningen, men handlarn tyckte jag skulle fortsätta med det. Jag har inte fått kläm på detta med att det kan bildas tex ammoniak. Jag har har en lös syrepump, är det läge att koppla in den vid tex inflytt av nya fiskar? Eller uppfinner jag nån ny kemikalie som allt dör av?
          Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #20
            Ursprungligen postat av Juni
            Bluewing -ska jag ta bort krukmaterialet innan jag sätter växterna i sanden? Tog bara det för givet?! Vilka underbara bilder från snön. Härligt att höra om din lille kille, inget slår villkorslös kärlek!
            Syrebrist efter en timme. Fiskarna fraktas ju i dagar i påsar där en del av påsen iofs är fylld med syre. Har svårt att tro det att det skulle vara syrebrist.

            Apropå växterna. Det ligger ofta för mycket näring i detta material runt rötterna, så för min del gör jag precis som du och tar bort allt.

            Sedan apropå det du tar upp sist så är det bara att hålla med
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              #21
              Varför man skall packa i samma påse har jag fått förklarat för mig på ett sätt som lät logiskt, men jag har faktiskt glömt av vad det var...
              När det nu handlar om malawiciklider tror jag ni är inne på rätt spår, amoniak, och framförallt långvarig inkoppning är säkerligen en riskfaktor när det handlar om inkoppning med alkaliskt vatten! Vet du vad det var för pH-värde på vattnet från butiken? Det är intressant!

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                #22
                När jag nu läst igenom tråden igen så ser jag att min lilla ammoniakteori faller pladask på marken i och med att du inte hällt i vattnet från butiken i karet... Jag som hade tänkt verka listig och steg för steg förklara min teori på lite ett underfundigt sätt.
                Märkligt är det, men märkligare saker har hänt, även i mina akvarier!
                Senast redigerad av Mr Woods; 19 March 2014, 22:45.

                Kommentar

                • Erikderek
                  • March 2013
                  • 718

                  #23
                  Jag tycker det är en intressant diskussion det här med många fiskar i en påse. Jag personligen har aldrig haft problem med flera fiskar i samma påse, dock skall tillägas att mina transporter alltid är runt timmen eller betydligt kortare än så. Under de 9 höstmånaderna transporteras påsen/arna i en isolerad låda under bilfärden. Dock finns det en poäng att inte blanda olika arter i samma påse. Min inkoppning är; 30 min för att utjämna tempratur, i med 20% akvarievatten i påsen vänta 30 minuter, i med 20% akvarievatten i påsen vänta 30 minuter, i med 20% akvarievatten i påsen vänta 30 minuter , häll ut fiskar och vatten i spann eller glasslåda (beroende på storlek), lyft över varsamt med blöt hand eller håva upp försiktigt (beroende på storlek och framförallt art) ned i akvariet.

                  Det Bluewing poängterar ang. hur fiskarna transporteras innan de kommer till konsumentledet är ett relativt avgörande argument.

                  EK
                  Senast redigerad av Erikderek; 20 March 2014, 09:08.
                  Vardagsrum akvariet - Malawi
                  Projekt; Ny generation - SA

                  Kommentar

                  • Juni
                    • February 2014
                    • 613

                    #24
                    Jag är novis i ämnet så passa på att glänsa, när jag är varm i kläderna genomskådar jag er efter era svar tror jag på en kombination av allt, det blev bara för mycket på en gång! Sitter nu och beställer tillbehör på nätet, det var inte så enkelt som man kan tro. Jag behöver en massa smått och gott, ingen verkar ha allt så jag hoppar fram mellan sidorna för att se vem som har mest av grejerna jag behöver. Det blir ganska dyrt om man ska betala frakt på flera ställen! Nån som vet vart man hittar allt från reflektorer till spirulina?
                    Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                    Kommentar

                    • Erikderek
                      • March 2013
                      • 718

                      #25
                      Aquarium & Aquatics products onlinshop. Worldwide delviery from Germany. Fast and realiable Aquarium Shop. Over 170.000 customers worldwide.
                      Vardagsrum akvariet - Malawi
                      Projekt; Ny generation - SA

                      Kommentar

                      • Juni
                        • February 2014
                        • 613

                        #26
                        Detta är en (enligt mig) mycket seriös handlare med ett enormt karantänsystem och odlar upp mycket själv. Noga med fiskarna även om han ibland själv förlorar på det (men bibehåller sitt rykte). Jag bor fem min från affären så detta ledet tar inte tid. Hur kan det uppstå ammoniak när vatten från två ammoniak fria kar blandas? Det är ju väldigt lite vatten från en fiskpåse? Nu har jag håvat upp fisken eftersom säljaren var noga med att poängtera detta. Ibland undrar jag hur noga det är? Mina första fiskar hällde jag i från en semi ren spann rakt ner i karet med avfall och allt, trodde de skulle må bra av egen bakterieflora. Det är ett under att något lever! Tack vare er börjar jag få ett hum om vad det handlar om!
                        Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                        Kommentar

                        • Juni
                          • February 2014
                          • 613

                          #27
                          Åh tack Ek, nu ska här hamstras! Säljer de smink också?
                          Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #28
                            Mina fiskar dog

                            Min första egna kombo var vattensköldpadda och svärdbärare. Alla svärdbärare blev uppätna. Men var 9 år då och fick denna kombo i present. Om vi som skriver här skulle lista alla misstag vi gjort när vi var nya i detta med akvaristik skull Zoopet bli överfyllt. Sedan märker du ju också att vi resonerar olika. Hobbyn utvecklar efter en tid en viss magkänsla hos dig. Du märker ju redan att du börjar hitta förklaringar själv. Just detta att man aldrig säkert vet är lite kittlande
                            Du växer ju hela tiden. Det tror jag du märker själv också. Tycker du resonerat sunt när du blickar bakåt och drar slutsatser.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Erikderek
                              • March 2013
                              • 718

                              #29
                              Blanda Spirulina och eller lite Axanthin med något bindmedel så är det löst... Men bara om du klär i grönt eller rött.

                              EK
                              Vardagsrum akvariet - Malawi
                              Projekt; Ny generation - SA

                              Kommentar

                              • simpson
                                • July 2012
                                • 666

                                #30
                                Ursprungligen postat av Juni
                                Jag har också hört att man kan skippa koppningen, men handlarn tyckte jag skulle fortsätta med det. Jag har inte fått kläm på detta med att det kan bildas tex ammoniak. Jag har har en lös syrepump, är det läge att koppla in den vid tex inflytt av nya fiskar? Eller uppfinner jag nån ny kemikalie som allt dör av?
                                Det finns massor att läsa om nitrifikationscykeln, ammoniak etc om du vill lära dig mer om vattenvärden och vad och hur som påverkar. Jag har mest snappat upp några ytrester.

                                Hur som, om pH värdet är runt 7 eller under så blir det nitrit. Är pH över 7.5 så kan istället ammoniak (ammonium gas?) bildas direkt. Detta är direkt gifitgt för fiskarna.

                                I en transportpåse med fisk så skiter fisken ofta ofantligt mycket mer än i vanliga fall då den blir stressad. Det ihop med liten vattenvolym gör att vattnet på kort tid kan bli rejält dåligt. Normalt när det blir mycket skit i vattnet sjunker pH värdet till lågt.
                                Om du nu koppar i friskt vatten från ett kar med högt pH värde stiger pH värdet. Har du otur blir pH värdet över 7.5 och det blidas otrevligta ammoni????

                                Transporten av fiskar hem från zoobutiken ska inte jämföras med när fiskarna transporteras till butiken. Gissningsvis slutar de mata 2-3 dagar före transporten för att minska skitmängden i transportpåsarna. Är det längre transporter används (ofta/alltid?) lugnande medel i vattnet så fiskarna snudd på går i dvala/sover. Är det lång transport så används en större vattenmängd och troligen syrgas.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...