Sänka PH

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Petpark
    • February 2014
    • 18

    Sänka PH

    Hej
    Är det någon som provat att sänka PH:t med eklöv eller ekspån som man bakar in i filtret?
    Skulle behöva komma ner från 7.5 till strax under 7.
    Det kanske finns andra bra naturliga sätt att ta sig dit? Tacksam för tips.
    Akvariet är nystartat (knappt en månad).
    // P
  • mrfrost
    • October 2012
    • 186

    #2
    varför inte köra med torv?? men har du i mycket rötter så hjälper ju dom till att sänka ditt hp med

    Kommentar

    • simpson
      • July 2012
      • 666

      #3
      Ursprungligen postat av Petpark
      Hej
      Är det någon som provat att sänka PH:t med eklöv eller ekspån som man bakar in i filtret?
      Skulle behöva komma ner från 7.5 till strax under 7.
      Det kanske finns andra bra naturliga sätt att ta sig dit? Tacksam för tips.
      Akvariet är nystartat (knappt en månad).
      // P
      7.5 eller 7 är normalt sett ingen direkt märkbar skillnad för fiskarna. Vad har du för specialla invånare eller har du tittat i böcker och liknande och sett att 7 i pH rekommenderas eller är dina fiskars naturliga?

      Kommentar

      • Ryskbompa
        • August 2012
        • 930

        #4
        Torv under substratet/ bakom bakrunden kör jag med

        Kommentar

        • Petpark
          • February 2014
          • 18

          #5
          Efter att ha googlat runt lite bestämde jag mig för att ta ur en stor vit sten ur karet, troligtvis kalksten. Därefter köpte jag ett PH-testset som mäter noggrannare. Mätte vattnet och hade då 7.8 i PH. Efter att lagt i två nävar med eklöv i filtret, kompletterat med ytterligare ett par rötter (har väl totalt 6-7 kg rötter i burken nu) och låtit karet stå ett några dar så har PH:t sjunkit till 7.2. Vattnet har färgats åt det gulaktiga hållet men inte så mycket så det stör. Troligtvis en kombination av nya rötter och eklöven.
          Till Simpson: Jag har tänkt mig Diskus så småningom, därför vill jag ha ordning på grejerna innan jag lägger i dem:0)
          // P

          Kommentar

          Arbetssätt...