Co2 med många fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mellanslag
    • August 2013
    • 43

    Co2 med många fiskar?

    Hej. Jag är ganska ny med akvarium på lite mer "avancerad" nivå. Det här med att tillsätta extra co2, gäller det när man har mycket växter och lite fisk? Jag har som mål att ha mycket växter men även en hel del fisk. Sköter inte fiskarna tillförseln av co2 då? Eller behövs det ändå extra sådant för att få växterna att må bra?

    Tax för svar
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    #2
    Co2 har inget med mängden fisk att göra. Mängden fisk kan ge mer näring till växter men co2 är en helt annan grej utöver vanlig växtnäring.

    Många växter mår jättebra även utan extra co2. Men co2 generellt gör att de växer snabbare.

    Du kan ju skaffa växter som mår bra utan extra co2 så behöver du inte mecka med det om du inte vill, men ändå ha mycket växter. :-)
    350L Diskus

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2883

      #3
      Nej, fiskarna tillför tyvärr inte tillräckligt med CO2 för ett växtakvarium. Vill du att det skall växa ordentligt och att växterna skall utvecklas optimalt så får man alltså tillföra CO2 tillsammans med övrig växtnäring, ev. bottennäring osv.

      Kommentar

      • mellanslag
        • August 2013
        • 43

        #4
        Apropå växtnäring som du skrev sleaper: jag ska göra om helt och hållet i akvariet. Ska jag då lägga något pulver under bottenmaterialet, någon bottennäring. Och vad är det i så fall jag ska ha för näring? Eller häller man bara växtnäring i vattnet?

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2883

          #5
          Jag menade bottennäring likt JBL Aquabasis plus eller Tropica Aquacare eller liknande. Bottensubsrat som man lägger i ett undre lager innan man fyller på med sand. Flytande näring som t.ex. PMDD är ett komplement som man lämpligen tillsätter vid varje delvattenbyte. En del växter tar upp mycket av näringen genom rötterna (cryptocoryne, svärdsplantor etc.) Men man kan nog säga att dom flesta växter drar nytta av en bra bottennäring.

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            #6
            Jag kör kattsand (bentonitlera) under sanden i mitt lilla växtkar.

            Kommentar

            • mellanslag
              • August 2013
              • 43

              #7
              Tack för hjälpen!! Jag tänkte ha enbart kattsand i akvariet. Kanske är en idé då att lägga ett lager bottennäring under då. Har du någon egen erfarenhet om vilken näring som är bäst?

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                #8
                Om du tänker ha enbart kattsand så är det inte bentonit utan den andra sorten (ej klumpbildande) du skall ha. Den klumpbildande löser nämligen upp sig i vattnet.
                Vad det gäller gödning så är PMDD det som funkat bäst för mig!

                Kommentar

                • Hemi
                  • February 2013
                  • 180

                  #9
                  Coops x-tra heter den icke klumpbildande..Kör den själv under grus..Tror det är marigt att få växternas rötter att fästa vid plantering annars..flyktig..lätt..
                  Senast redigerad av Hemi; 18 March 2014, 17:00.

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    #10
                    Av vilken anledning kör du med den ej klumpbildande? Själv har jag ju bentonit under sanden för att åstadkomma en lervälling längst ner...

                    Kommentar

                    • Hemi
                      • February 2013
                      • 180

                      #11
                      Ja...det blev så. Är som sagt akvarist igen efter ett längre uppehåll..har iofs byggt några burkar under tiden mest till kompisar och byggt och haft en del akvaterrarium.

                      En del har hänt, minst sagt, på fronten och eftersom jag tidigare alltid kört utan filter och vattenbyten utan problem trots ganska många burkar fastnade jag efter att ha läst på nätet och besökt södermalms akvarieaffär som kör ett liknade men dyrare material i botten. Han kör helt utan teknik, inget filter inte ens cirkulation .. verkar funka bra..Påstått att det funkar bättre än vanligt grus för nyttiga bakterier...Övervägde bentonit men "filterfunktionen" fällde avgörandet..

                      Är intresserad av ett så självgående system som möjligt, så nära ett eget ekosystem som möjligt, så lite teknik och tillsatser som som möjligt ...Har lyckats tidigare..För 30 år sedan!

                      Men min 720 l burk har bara varit igång drygt 4 veckor nu för tidigt att dra några säkra slutsatser men växterna (inte alla)och firrarna mår bra, inget filter, ingen uppvärmning, inga tillsatser, endast 2x 54 w lysrör.Ingen nitrit än så länge...Cabomban och flytväxterna går bra..

                      Avvaktar ..får se om några månader..
                      Senast redigerad av Hemi; 19 March 2014, 18:02.

                      Kommentar

                      • Hemi
                        • February 2013
                        • 180

                        #12
                        B.t.w: Bottensubstratet som södermalms akvarieaffär kör med heter f.ö. Aquaclay. Hans växter även bottentäckande låga, verkar trivas, många burkar för att inte säga de flesta är närmast igenväxta trots svagt dåligt ljus (tippar på varmvita t 8-rör) ingen näringstillförsel, ingen Co2, inget filter, ingen cirkulation och ingen uppvärmning..

                        Men han delbyter vatten då och då ...
                        Senast redigerad av Hemi; 19 March 2014, 18:17.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...