Funderar på att skaffa Malawiciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jow
    • March 2014
    • 50

    Funderar på att skaffa Malawiciklider

    Jag har beställt ett nytt 576 liters akvarium och är väldigt nyfiken på malawiciklider. Men jag undrar om jag kan ha så stora fiskar i det akvariet och hur många i så fall? Tips på vilka man kan ha som nybörjare?

    Storleken på mitt nya akvarium är:
    längd - 160cm
    höjd - 60cm
    bredd - 60cm
  • simka
    • November 2013
    • 326

    #2
    Hej @JOW och välkommen till forumet!

    570 liter och 160 cm i bredd räcker absolut till för många malawiciklider, självklart finns det de som kräver mer svängrum än så men generellt har du ganska mycket att välja på!

    Jag brukar tipsa nybörjare om två saker, dels Zoopets egna artiklar om Malawiciklider (ex den här http://www.zoopet.com/index.php?opti...=article&id=25) och att antingen låna eller köpa Ad Konings 'Back to nature - guide om malawiciklider'.

    En mycket vanlig nybörjarmalawi är 'Golden'. De är förhållandevis lugna och lättskötta, gula honor och hanar med en svart söm. Mina första malawi är P.s Saulosi och M. cyanerohabdos 'Maingano'. Zoopet har ett jättebra artregister där det står om de flesta arter och även vilken volym och akvariebredd som är den minsta!

    Vad gäller antal varierar det lite på vilka sorter du vill ha, men rent generellt är det bra om malawi går ganska tätt med två-tre gånger så många honor som hanar. Hanarna kan vara ganska bitska och jaga/skydda sitt revir. Så ju fler individer man har desto mer utspridda blir aggressionerna.

    Bara att börja läsa på, det är en spännande tid du har framför dig nu! Sök gärna runt i forumet på ämnet, finns mängder med bra tips om vad man ska tänka på när det gäller inredning osv.

    Lycka till!
    450L Malawi - Pågående projekt
    180L Malawi - Avvecklat
    60L Rasboror & tetror - Avvecklat

    Kommentar

    • Jow
      • March 2014
      • 50

      #3
      Golden har jag hört mycket gott om så såna blir det.
      Passar alla Malawisorter med varandra? eller måste man tänka sig för hur man blandar dom?
      Kan man ha bara 1 utav en sort eller måste de vara i grupper?

      Kommentar

      • Jesper Broman
        • November 2012
        • 3445

        #4
        Ursprungligen postat av Jow
        Golden har jag hört mycket gott om så såna blir det.
        Passar alla Malawisorter med varandra? eller måste man tänka sig för hur man blandar dom?
        Kan man ha bara 1 utav en sort eller måste de vara i grupper?
        Kolla simkas svar häröver.

        Malawiciklider passar bäst med 2-3 honor per hane.
        Undvik att ha ensamma hanar då dom lätt leker med fel honor om det inte finns några. Då får du hybrider/korsningar. Alla malawiciklider kan korsa sig med varandra

        Kommentar

        • Juni
          • February 2014
          • 613

          #5
          Om de korsar sig vitt och brett hur vet man att de man har är renrasiga, eller är alla lite av en blandning i grunden? Läste era svar och är med på ca 1 hane/3 honor. Men om jag vill utöka efter det? Kör jag inte 1hane till och tre honor eller fyller jag på med bara honor. Läser några ciklidböcker men tycker det är ganska tråkigt att läsa om deras liv i det naturliga. Ego Fia här är mest intresserad av hur det blir i karet hemma!
          Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

          Kommentar

          • Jow
            • March 2014
            • 50

            #6
            Okej, säg att man kör på 3 honor till 1 hane. Hur många olika sorter kan man blanda då? Jag skulle kunna tänka mig 3 - 4 sorter, funkar det i mitt 570 l?

            Kommentar

            • Jesper Broman
              • November 2012
              • 3445

              #7
              Ursprungligen postat av Jow
              Okej, säg att man kör på 3 honor till 1 hane. Hur många olika sorter kan man blanda då? Jag skulle kunna tänka mig 3 - 4 sorter, funkar det i mitt 570 l?
              Ja 3-4 sorter blir nog ganska lagom i ditt kar. Men malawiciklider trivs bäst att gå ganska trångt och du kan lätt ha 40 vuxna fiskar i ditt

              Kommentar

              • Juni
                • February 2014
                • 613

                #8
                Jag hade satsat på 3-4 sorter med lite större stim av samma fiskar. Men det är högst personligt!
                Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                Kommentar

                • Jesper Broman
                  • November 2012
                  • 3445

                  #9
                  Ursprungligen postat av Juni
                  Om de korsar sig vitt och brett hur vet man att de man har är renrasiga, eller är alla lite av en blandning i grunden? Läste era svar och är med på ca 1 hane/3 honor. Men om jag vill utöka efter det? Kör jag inte 1hane till och tre honor eller fyller jag på med bara honor. Läser några ciklidböcker men tycker det är ganska tråkigt att läsa om deras liv i det naturliga. Ego Fia här är mest intresserad av hur det blir i karet hemma!
                  Enda sättet är väl egentligen om man ser själva leken.
                  Och du ser oftast ganska snart när ynglen börjar växa om dom ser ut som sina föräldrar

                  Kommentar

                  • Juni
                    • February 2014
                    • 613

                    #10
                    När fiskarna leker ser jag mest hanarna fara omkring och "dansa" har inte lika lätt att se om honorna verkligen hänger med?! Alla mina hanar är fullvuxna och gamla i karet men honorna är nya och väldigt små. Har inte en aning om det spelar någon roll. Handlaren sa att de var könsmogna, men att det inte behövde betyda lekmogna. Ska bli nästa projekt att sätta mig in i ruvande, yngel och hur jag ska gå tillväga då. Tänk vad jag ska terrorisera detta forum då! Whohahaha!
                    Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                    Kommentar

                    • Jesper Broman
                      • November 2012
                      • 3445

                      #11
                      Ursprungligen postat av Juni
                      När fiskarna leker ser jag mest hanarna fara omkring och "dansa" har inte lika lätt att se om honorna verkligen hänger med?! Alla mina hanar är fullvuxna och gamla i karet men honorna är nya och väldigt små. Har inte en aning om det spelar någon roll. Handlaren sa att de var könsmogna, men att det inte behövde betyda lekmogna. Ska bli nästa projekt att sätta mig in i ruvande, yngel och hur jag ska gå tillväga då. Tänk vad jag ska terrorisera detta forum då! Whohahaha!
                      Jag tycker det är riktigt roligt att ha dig här på forumet, så fråga på du

                      Kommentar

                      • Jow
                        • March 2014
                        • 50

                        #12
                        Har ni några tips på vad man ska tänka på när man startar akvariet så man undviker så mycket bråk som möjligt??
                        Att det ska vara fler honor än hanar är jag med på, men är det något mer?

                        Sent from my RM-821_eu_euro1_349 using Tapatalk

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          #13
                          Ursprungligen postat av Jow
                          Har ni några tips på vad man ska tänka på när man startar akvariet så man undviker så mycket bråk som möjligt??
                          Att det ska vara fler honor än hanar är jag med på, men är det något mer?

                          Sent from my RM-821_eu_euro1_349 using Tapatalk
                          Börja med yngel och låt dom växa upp ihop
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Jow
                            • March 2014
                            • 50

                            #14
                            Okej. Betyder det att jag måste köpa alla utav en sort samtidigt? Eller är de snällare mot små nya fiskar än vad de är mot stora nya?
                            Bråkar de bara med individer av samma "ras" eller bråkar alla med alla?

                            Många frågor... Men jag vill försöka göra rätt från början

                            Sent from my RM-821_eu_euro1_349 using Tapatalk

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48147

                              #15
                              Yngel bråkar minimalt och om det handlar om uppstart av ett akvarium skulle jag rekommendera att du köper in en art åt gången och sedan vänatr några veckor mellan varje så att det blir bra balans (tänker då främst på vattenkemin) i akvariet.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...