Problem med ph värdet i kranen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • V8Bear
    • October 2013
    • 38

    #46
    Att fiskarna står vid ytan är som sagt ett tecken på kvävning (för lite syre). Om nu pH-värdet är för lågt pågrund av koldioxid/kolsyra kanske du kan prova att lufta vattnet före vattenbyten.
    (Häll i vatten i en annan behållare och koppla in en luftpump några timmar)


    Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2887

      #47
      Lätt att testa ev. förekomst av CO2 genom att tappa upp lite kranvatten i en behållare, kolla pH, sen röra runt ordentligt med sked eller liknade i behållaren och testa pH på nytt. CO2 är väldigt flyktigt och försvinner snabbt.

      Kommentar

      • HelenLind
        • September 2012
        • 405

        #48
        De ringde idag från företaget som gjort det nya vattenprovet. ph 6,7. kolsyra 35% och högt mangan. Får den fullständiga rapporten till veckan.

        Aquasafe tar ju hand om manganet men jag får ju försöka lufta ur kolsyran så gott det går. Hinkar är inte praktiskt genomförbart för 400 liter. Alternativet då är väl badkaret med en pump därifrån. Funderar på om det skulle hjälpa att använda ett duschmunstycke när jag fyller. Eftersom fiskarna var ok vid sista vattenbytet när jag använde aquasafe så borde det funka som tillfällig lösning tills vi får ett filter installerat.
        Familjen fisksoppa
        Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
        Mina: 120l, 312l, 500l

        Kommentar

        • HelenLind
          • September 2012
          • 405

          #49
          Förb.....e sk.t. Nu mår äppelsnäckorna dåligt. Pep iväg och hämtade vatten så jag kunde byta 30%. Blandade vattnet med aquasafe i hinkar först. Som tur är verkar det hjälpa och de piggnade till.
          Familjen fisksoppa
          Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
          Mina: 120l, 312l, 500l

          Kommentar

          • V8Bear
            • October 2013
            • 38

            #50
            Kan förstå att det inte är någon lätt situation du är i när du behöver byta så mycket vatten men om många står vid ytan efter vattenbytena är nog någonting på tok.

            Duschmunstycke kan vara en ide för att mer kontakt med luften är precis vad vattnet behöver för att tappa koldioxid och kolsyra så håll det gärna en bit över ytan om du har möjlighet för mer kontakt med luften.

            6.7pH är absolut inga problem snarare tvärt om, men ett annat problem i snäckornas fall kan mycket väl vara KH/kalcium brist då dom behöver en hel del till sina skal.

            Kommentar

            • HelenLind
              • September 2012
              • 405

              #51
              Om jag tillsätter aquasafe vid vattenbyte så står inte fiskarna vid ytan, men bra är det ju inte så jag får försöka lufta så gott det går tills vi får ordning på vattnet.

              Något som är konstigt är att jag skickat vattenprover till 2 olika företag och fått olika svar.
              Enligt företag 1 behöver jag bara ett avsyrningsfilter för att åtgärda ph som de fick till 6,2.
              Enligt företag 2 har jag problem med kolsyra och mangan och behöver ett kombifilter som åtgärdar det samt höjer ph som de fick till 6,7
              Vet inte riktigt vad jag ska tro. Är ju en rätt rejäl prisskillnad på de två filtren.

              I morse var äpplena risiga igen. Får hämta mer vatten och byta igen.
              Familjen fisksoppa
              Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
              Mina: 120l, 312l, 500l

              Kommentar

              • V8Bear
                • October 2013
                • 38

                #52
                En anledning till att dom får olika pH kan vara att koldioxiden och kolsyran lätt försvinner (=högre pH) (säger inte att det måste vara därför, men det kan kanske göra det)
                Men dom andra värdena borde vara rätt lika tycker jag.

                När du säger att snäckorna mår dåligt hur ser du det? Vilken symptom visar dom?

                Kommentar

                • HelenLind
                  • September 2012
                  • 405

                  #53
                  De är orörliga och ligger och flyter.
                  Familjen fisksoppa
                  Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
                  Mina: 120l, 312l, 500l

                  Kommentar

                  • Juni
                    • February 2014
                    • 613

                    #54
                    F...n vad du får kämpa!! Har inte följt hela tråden, men Hr du egen brunn eller vad händer? Känns orimligt att allt detta skall hända i ditt kar samtidigt. Jag har högt pH värde men som tur är behöver man firrar det. Lycka till! Du kommer åka på ett nytt syndrom sk vattenarm, och det är inte att leka med (efter alla vattenbyten)
                    Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                    Kommentar

                    • HelenLind
                      • September 2012
                      • 405

                      #55
                      Ursprungligen postat av Juni
                      F...n vad du får kämpa!! Har inte följt hela tråden, men Hr du egen brunn eller vad händer? Känns orimligt att allt detta skall hända i ditt kar samtidigt. Jag har högt pH värde men som tur är behöver man firrar det. Lycka till! Du kommer åka på ett nytt syndrom sk vattenarm, och det är inte att leka med (efter alla vattenbyten)
                      Har eget borrhål där något blivit knas.
                      Det är när det händer sånt här man ångrar att man inte nöjde sig med ett kar
                      Familjen fisksoppa
                      Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
                      Mina: 120l, 312l, 500l

                      Kommentar

                      • HelenLind
                        • September 2012
                        • 405

                        #56
                        Jag tror att äpplena börjar piggna till
                        Hämtade vatten och bytte drygt 50% igår. Sen tog jag en yngelkasse som jag hällde snäckskalskross i och satte så att vattnet från pumpen åkte igenom den.
                        Nu har en del av dem börjat röra på sig och en var ner och kollade om det fanns någon mat där vi brukar lägga den.
                        Nu håller jag tummarna att det vänder och att det inte ska ta så lång tid att fixa vattnet.
                        Struntade i vattenbyte idag och gjorde ren pumparna istället så fiskarna ska få maximalt med syre och cirkulation
                        Familjen fisksoppa
                        Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
                        Mina: 120l, 312l, 500l

                        Kommentar

                        • Hemi
                          • February 2013
                          • 180

                          #57
                          Allt verkar klart jobbigt, ursäkta en okunnig men varför byta vatten i tid och otid om det då blir problem?

                          Du och flera andra är ju inne på att minska vattenbytena i avvaktan på bättre vatten, varför inte prova det?

                          Hoppas det löser sig!
                          Senast redigerad av Hemi; 16 March 2014, 22:40.

                          Kommentar

                          • HelenLind
                            • September 2012
                            • 405

                            #58
                            Till fiskarna har jag inte bytt mer vatten men till äpplena hade jag inget val då de mådde dåligt. Tur att deras kar inte är så stort utan att det är praktiskt genomförbart att hämta vatten. Nu blir det inga mer vattenbyten förrän vi fixat vattnet, om det inte är någon som visar tecken på att må dåligt. Men då får jag hämta vatten. Hoppas det går ganska fort att få vattnet fixat.
                            Familjen fisksoppa
                            Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
                            Mina: 120l, 312l, 500l

                            Kommentar

                            • HelenLind
                              • September 2012
                              • 405

                              #59
                              Läser om vattenfiltret vi ev ska installera
                              Där står att när filtret är igång och fungerar som det ska så är vattnet mjölkaktigt av syre.
                              Kan det bli för mycket syre när jag då gör vattenbyte?
                              Familjen fisksoppa
                              Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
                              Mina: 120l, 312l, 500l

                              Kommentar

                              • Mr Woods
                                • March 2013
                                • 3409

                                #60
                                Det lär ju vara mikrobubblor av luft och inte syre...
                                Bara att vädra vattnet lite, du kommer se hur det klarnar nerifrån och upp!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...