Problem med ph värdet i kranen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HelenLind
    • September 2012
    • 405

    #16
    Ursprungligen postat av åheim
    Det var lite därför jag tänkte på bikarbonat. Bereder du det i utbytesvattnet så höjer det kh och ph blixtsnabbt. Lite krångligt att bereda 400L vatten bara En stor tunna kanske som du fyller upp och bereder sen kör ut vattnet till karen med en cirkulationspump
    Det var därför jag tänkte på ett ytterfilter med snäckskalskross i korgarna som jag kör kranvattnet igenom ner i karen. Frågan är om det räcker.

    Men hur känsligt är det om jag skulle hoppa över ett vattenbyte och försöka fixa filtret på vattenledningen under veckan. Och kanske göra ett lite större vattenbyte nästa helg.
    Familjen fisksoppa
    Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
    Mina: 120l, 312l, 500l

    Kommentar

    • Tobbe R
      • May 2009
      • 654

      #17
      Byter du med kallt vatten eller blandar du med varmvatten? Jag tror som Sleaper att pH i sig inte är problemet.

      En anledning till att kommunala vattenverk justerar vattnet till högt pH är just för att surt vatten löser koppar från ledningar, därav frågan om du blandar vattnet från varmvattenskranen.

      Tobbe

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13123

        #18
        Ursprungligen postat av HelenLind
        Det var därför jag tänkte på ett ytterfilter med snäckskalskross i korgarna som jag kör kranvattnet igenom ner i karen. Frågan är om det räcker.

        Men hur känsligt är det om jag skulle hoppa över ett vattenbyte och försöka fixa filtret på vattenledningen under veckan. Och kanske göra ett lite större vattenbyte nästa helg.
        Fast då måste ju filtret stå och cirkulera vattnet ett bra tag, det räcker inte bara att det passerar en gång genom filtret...
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • HelenLind
          • September 2012
          • 405

          #19
          Jag blandar med varmvatten så jag har ca 25 grader. Koppar finns i vattnet ser jag på äldsta dotterns hår.

          Men det är lite konstigt för fiskarna har inte reagerat negativt på vattenbyte innan
          Familjen fisksoppa
          Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
          Mina: 120l, 312l, 500l

          Kommentar

          • Tobbe R
            • May 2009
            • 654

            #20
            Som sagt, jag tror på koppar som problemet, pH-skillnaden i sig är inget problem.

            Tobbe

            Kommentar

            • Tobbe R
              • May 2009
              • 654

              #21
              En temporär lösning är ett mindre vattenbyte, ca 15%, med enbart kallvatten. Vattenberedningsmedel tar hand om koppar också så det är kanske ett tips.

              Tobbe

              Kommentar

              • HelenLind
                • September 2012
                • 405

                #22
                Hmmm... Jag slutade med vattenberedningsmedel för ett tag sedan. Men förra helgen hällde jag i fulldos i alla kar när fiskarna reagerade vid vattenbytet. Kan ju vara så att kopparhalten blev för hög nu när jag inte tillsatt mer vattenberedningsmedel vid bytena på ett tag.
                Familjen fisksoppa
                Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
                Mina: 120l, 312l, 500l

                Kommentar

                • simpson
                  • July 2012
                  • 666

                  #23
                  Ursprungligen postat av HelenLind
                  Hmmm... Jag slutade med vattenberedningsmedel för ett tag sedan. Men förra helgen hällde jag i fulldos i alla kar när fiskarna reagerade vid vattenbytet. Kan ju vara så att kopparhalten blev för hög nu när jag inte tillsatt mer vattenberedningsmedel vid bytena på ett tag.
                  Kopparen löses väl upp lättare i rören och fäller små partiklar när Kh är lågt, och 1 i Kh skulle jag klassa som väldigt lågt.

                  Kommentar

                  • HelenLind
                    • September 2012
                    • 405

                    #24
                    Det kanske är så enkelt att jag bara behöver tillsätta vattenberedningsmedlet.

                    Kanske ska prova att byta vatten i ett kar som jag inte har så mycket fisk i. Om de visar tecken på att inte må bra så kan jag flytta dem bums.
                    Familjen fisksoppa
                    Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
                    Mina: 120l, 312l, 500l

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13123

                      #25
                      Har du koppar i vattnet så borde körsbärsräkor dö knall fall eftersom de är extremt känsliga.
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • HelenLind
                        • September 2012
                        • 405

                        #26
                        Vi förlorade nästan hela beståndet med räkor för några veckor sedan
                        Familjen fisksoppa
                        Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
                        Mina: 120l, 312l, 500l

                        Kommentar

                        • Sleaper

                          • September 2008
                          • 2883

                          #27
                          Ursprungligen postat av HelenLind
                          Problemet är nog att kranvattnet har ph 6,2 och kh 1, så det blir problem vid vattenbyte med svajigt ph
                          Det är som sagt inget problem att pH svänger vid vattenbyten.

                          Kommentar

                          • HelenLind
                            • September 2012
                            • 405

                            #28
                            Verkar som att problemet skulle kunna vara kopparhalten om ph sänkningen inte ska påverka fiskarna vid vattenbyte.
                            Familjen fisksoppa
                            Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
                            Mina: 120l, 312l, 500l

                            Kommentar

                            • Sleaper

                              • September 2008
                              • 2883

                              #29
                              Ursprungligen postat av HelenLind
                              Verkar som att problemet skulle kunna vara kopparhalten om ph sänkningen inte ska påverka fiskarna vid vattenbyte.
                              Ifall vattnet får rinna en stund innan vb så undrar man ju hur mycket koppar det kan bli i vattnet? Har man väldigt långa kopparledningar kanske detta är möjligt?

                              Kommentar

                              • KristianE
                                • April 2012
                                • 1443

                                #30
                                Ni har inte funderat på att filtrera vattnet upp ur brunnen (genom ett sånt pH höjande filter, kan det vara så enkelt som att det är kalk i filtret)? Just för att spara på rör och slippa kopparutfällningar osv.

                                Det är ju inte direkt hälsosamt att dricka vatten med höga kopparhalter heller.
                                //Kristian
                                Följ mitt 1440l SA projekt på
                                http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                                Kommentar

                                Arbetssätt...