Missfärgad golden-yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Malawii
    • November 2012
    • 13

    Missfärgad golden-yngel

    Hej!
    Dem senaste kullarna från mina Golden ciklider så har jag alltid fått ett "missfärgat" yngel. Till skillnad från de vanliga gula ynglen så är dessa mer beigea/gråa i färgen och har ränder längs kroppen i svart. Alltså inte alls som dem ska se ut. Den är dock lika aktiv och äter som den ska men anledningen till att jag tar upp det nu är för att jag nu har en som överlevt länge som garanterat kommer överleva till vuxen ålder. I huvud akvariet går även demasoni, firefish och black orange dorsal och jag kan inte minnas att dem korsat sig. Det rör sig om samma par varje gång och fiskarna blir matade med hemmagjord räkmix (med rödalger).
    Är detta som normalt? Kommer ynglet fortfarande ha värde i handeln eller blir han/hon att behålla?

    Tack på förhand!
    200L Malawi, 75L yngelkar, 100L sällskap, 500L Malawi (ej aktivt längre)
  • Helene&Andreas
    • January 2009
    • 1336

    #2
    Njaaa.... De som odlar Golden brukar byta ut sina fiskar när dom börjar bli grå/beige... Inte lika stort värde på dem då!

    Kommentar

    • Hongi-kjelle
      • January 2014
      • 26

      #3
      Hej,
      Kan lika väl fortsätta denna tråden , inte med ett savar utan med en fråga i samma ämne.
      Har själv 4 st. Golden.
      3 av dom är knallgula men en är beige,nästan vit. Dm är bara ca. 3.5cm så väldigt unga.
      Min fråga blir då : Ska jag behålla den? , kan det bli så att den färgar ut med åldern? Kommer den lämna yngel med samma problem,handlar det inte om genetiska anlag som med andra djur?

      MVH

      Kommentar

      • Helene&Andreas
        • January 2009
        • 1336

        #4
        Färga ut kommer den förmodligen inte att göra... Detta är en defekt som blir om man odlar för hårt på en specifik fisk.
        Men jag har nägra som är som du säger beige som jag kör lite test på!

        Kommentar

        • Hongi-kjelle
          • January 2014
          • 26

          #5
          Har också hört från etablerade säljare med gott rykte att det inte spelar någon roll hur hane/hona ser ut färgmässigt.
          Kan själv tänka mig det ! Varför ska avel skija så mycket från fisk till övriga arter i naturen ?

          Kommentar

          • Calleman
            • March 2012
            • 13

            #6
            Tja!
            Har en annan fråga när det gäller yngel på golden. Efter att honan har "spottat" ut ynglen, ska jag flytta bort henne från yngelakvariet då?
            Finns risken att hon kalasar på sina egna så att säga... Nybörjare...

            Mvh Calle

            Kommentar

            • Malawii
              • November 2012
              • 13

              #7
              Ursprungligen postat av Calleman
              Tja!
              Har en annan fråga när det gäller yngel på golden. Efter att honan har "spottat" ut ynglen, ska jag flytta bort henne från yngelakvariet då?
              Finns risken att hon kalasar på sina egna så att säga... Nybörjare...

              Mvh Calle
              Det bästa är alltid att låta honan gå kvar ett tag i yngelkaret så att hon får äta upp sig. Risken finns alltid men så länge du matar henne (och ynglen såklart) och ser till att det finns några gömställen så lär det inte vara något problem.
              Sedan så beror du på vad du har för andra fiskar i huvudakvariet. Har du lugna arter och andra golden honor som hanen skulle kunna leka med så borde det inte vara några problem att släppa tillbaka henne direkt. Själv så släpper jag ner mina honor direkt i huvudakvaviet efter spottning/tömning.
              Hur stort är ditt yngelakvarie förresten?
              200L Malawi, 75L yngelkar, 100L sällskap, 500L Malawi (ej aktivt längre)

              Kommentar

              Arbetssätt...