Att få Red moore rot på plats

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gunnar52
    • August 2013
    • 24

    Att få Red moore rot på plats

    Hej!
    Jag har köpt en fin Red moore-rot som ligger i badkaret. Där lär den väl få ligga ett bra tag...
    Har funderat på följande metod för att sedan få den på plats, lite stabilare:
    Den har en stor platt yta i botten (där den är avsågad).
    Kan man limma fast den (med silikon) på en lite tyngre skifferplatta, som man sedan gömmer i bottengruset?
    Vad tror ni?
    Hälsningar
    Gunnar
  • simpson
    • July 2012
    • 666

    #2
    Ursprungligen postat av Gunnar52
    Hej!
    Jag har köpt en fin Red moore-rot som ligger i badkaret. Där lär den väl få ligga ett bra tag...
    Har funderat på följande metod för att sedan få den på plats, lite stabilare:
    Den har en stor platt yta i botten (där den är avsågad).
    Kan man limma fast den (med silikon) på en lite tyngre skifferplatta, som man sedan gömmer i bottengruset?
    Vad tror ni?
    Hälsningar
    Gunnar

    Tror du får problem att limma en blöt rot...

    Men en platta, tex skiffer om du lyckas borra 2 hål i den så dra fast roten med 2 rostfria skruvar

    Eller en plexiglasplatta med grus på.

    Använder du försänkta skruv så blir det ju ingen risk för att skruvarna trycker för hårt på bottenglaset sedan heller.

    Kommentar

    • Gunnar52
      • August 2013
      • 24

      #3
      Tänkte inte på det...att det knappast går att limma mot en blöt rot...
      Men om roten får torka då så den är torr igen, och sedan limmas fast mot skifferbiten?
      Fast det blir kanske problem ändå sedan när roten blir blöt igen...

      Att borra i skifferbiten vet jag inte om jag lyckas med, men tipset med plexiglaset låter spännande!
      Och säkrare, tack för det!

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13127

        #4
        Det är bara att låsa upp roten med lite större stenar, så går jag alltid tillväga och det funkar sketabra!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Annars kan man fylla en nylonstrumpa med lite sand och använda som tyngd. När roten är mättad med vatten tömmer man ut sanden/gruset.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Gunnar52
            • August 2013
            • 24

            #6
            Här vare många tips man fick - tack för det!!

            Kommentar

            • index
              • June 2014
              • 3

              #7
              Är den stor? Annars går det att koka. Man mättar roten och blir av med mycket av det som färgar.

              Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                #8
                Roten blir inte vattenmättat bara för att den kokas. Det kan ta flera månader innan man får den på plats som är tänkt.
                Att koka ur den för att den skall färga mindre är synd, snyggt med lite brunvatten tycker jag i alla fall .

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • henrikl
                  • November 2012
                  • 639

                  #9
                  Roten har legat i akvariumet i kanske 8 månader så den har nog slutat att färga vattnet nu...��
                  2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                  Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    #10
                    Ursprungligen postat av henrikl
                    Roten har legat i akvariumet i kanske 8 månader så den har nog slutat att färga vattnet nu...��
                    aha.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Likan
                      • April 2012
                      • 2611

                      #11
                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Annars kan man fylla en nylonstrumpa med lite sand och använda som tyngd. När roten är mättad med vatten tömmer man ut sanden/gruset.
                      Så brukar jag göra. smidigt och enkelt. Så slipper man eventuella stenar som glider av roten och hamnar på andra olämpliga ställen, som glaset.
                      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13127

                        #12
                        Det här låter helt ologiskt men trots det så har mina redmore inte flutit upp vid de tillfällen som jag inredit karet innan det funnits vatten i karet... Fråga mig inte hur men så va det
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        Arbetssätt...