Rödmun inför nystart

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Magah
    • July 2012
    • 43

    Rödmun inför nystart

    Jaa.. Tänkte köpa mina fösta fiskar på söndag, tänkte börja med rödmunstetror, tankar om de?

    Läste att dom var känslig för vattnet, ph ligger på 7,4 i mitt nystartade 270l.. Och det är där mitt kranvatten ligger förstårs oxå... (jbl droptest)

    Tror jag vill ha ett stimm på 15-20 st, men hur många ska man börja med? Som sagt 270L med en fx6a

    Hmm..
    Funderar på att starta en egen tråd för det här 270l karet, känsla av att de kan bli diverse frågor på vägen... Lr ska man hålla sig till olika forum kategorier?

    Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    #2
    Jag köpte mina rödmunnar när karet varit igång ett par månader så hur de funkar som testpiloter låter jag vara osagt, men två av tjugo har strukit med i samband med vattenbyte (på ca. 25%) under senaste månaden, så lite känsliga är de allt!

    Vad tänkte du ha mer i karet?

    Kommentar

    • Ryskbompa
      • August 2012
      • 930

      #3
      Jag håller inte med om att dom skulle vara känsliga, mina har aldrig dött av sjukdomar/tuffa vattenbyten etc. Mina blev uppkäkade :/

      Jag tror du kan du börja med dom men ta inte fler än 10 från start. Sen kan du nog ha typ 20-40st


      MVH Rikard

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        #4
        Ursprungligen postat av Ryskbompa
        Jag håller inte med om att dom skulle vara känsliga, mina har aldrig dött av sjukdomar/tuffa vattenbyten etc. Mina blev uppkäkade :/

        Jag tror du kan du börja med dom men ta inte fler än 10 från start. Sen kan du nog ha typ 20-40st


        MVH Rikard
        Då var det väl dina andra fiskar som var okänsliga då!

        Jag tror också att tio är lagom att börja med och sedan kommer du nog vilja ha fler. Jag tycker stimmet på 18st ser ganska lagom ut i mitt 200L.
        Senast redigerad av Mr Woods; 07 September 2013, 19:10.

        Kommentar

        • Magah
          • July 2012
          • 43

          #5
          Sv: Rödmun inför nystart

          Blir nog tio st imorn då.. Har inte helt bestämt.. Men är sugen på ett gäng scalare så småningom..och några ancistrus..

          Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2

          Kommentar

          • Perlan
            • July 2012
            • 79

            #6
            Rödmuns tetror är väldigt tåliga. jag hade 25 st i mitt 720kar. dom överlevde allt. kör vildfångad diskus och har laborerat en del med pH legat på allt mellan 5-7pH och kört värmekurer på dom. och klarar temp spannet på 28-35 grader utan problem.
            det ända dom inte klarade var blå ciklider. det tog 3 timmar sen hade jag bara 3 kvar. men det är inte fiskens fel:P

            Kommentar

            • Magah
              • July 2012
              • 43

              #7
              Haloj här i min gamla tråd! Jag ha vare ordentligt oaktiv här inne, men ikväll sitter jag å retar upp mej sj när jag läser om allas Rödmunstetror som stimmar så fint. Jag har 18st, som iof verkar trivas bra, men dom stimmar väldigt sällan! :-(

              Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk

              Kommentar

              • Magah
                • July 2012
                • 43

                #8
                Inte alls bitter :-P haha

                Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk

                Kommentar

                Arbetssätt...