720 liter Akvastabil

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    720 liter Akvastabil

    Jag tänkte börja lyfta lite tankar och funderingar redan nu, om mitt nästa lilla projekt. Karet kommer inte att komma igång innan om ca 1,5 månad, jag drar till Thailand i några veckor under juni-juli och ha ett nystartat kar i vardagsrummet känns inte helt optimalt.

    För de som inte varit med från början, så har jag haft lite större kar även tidigare med litet blandat resultat. Det senaste större karet var på 960 liter, och det fanskapet sprack bottenrutan på. Efter det sa jag till mig själv, att aldrig mer ha ett stort kar i en lägenhet. Så länge höll det löftet.

    Jag var i Göteborg och hämtade ett Akvastabil 720 förra helgen, och detta kar står nu i garaget hemma hos morsan. Karet hade rätt pris så det var inte lönt att skippa det karet. Det suraste var parkeringsböterna på 800:- som satt på rutan när vi bar ut karet...
    Där sitter en Slimline i karet idag, men den kommer att bytas ut mot BTN Malawi så all teknik göms undan. Det är en möbel under karet, då jag numera av förståeliga skäl är allergisk mot alu-ställningar till större kar.

    Invånarna är inte bestämda, men troligen blir det ett gäng mindre jordätare av något slag och Redbackskalarer. En ganska redig grupp med pansarmalar och ett gäng L-malar kommer med att bo där. Tetror har jag inte bestämt ännu, inte ens om det blir några...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    #2
    Detta ska bli kul att följa sen!
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Jo, man har liksom fått ett nytt sug på akvaristiken igen, och det känns jäkligt gott. Visserligen är det kul med mina nanokar, men det är något speciellt med ett lite större kar och begränsningarna blir mindre.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Kul att du drar igång projektet innan du startar karet. Stimulerande att få del av tänket. Mycket eller lite växter? Rötter? Någon idé om inredningen?
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #5
          ...äntligen, efter så mycket tjat (om det nu hjälpte) - så jäkla kul Anders.

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Jag kommer troligen att styra pH med co2, belysningen är lite för dålig för att köra det som växtkar till att börja med. Iofs är en MH-ramp beställd som kan vara braåha...
            Annars blir inredningen ganska spartansk med en hel del rötter och tåligare växter. Det är nog mitt första större kar jag kör utan bottenfilter som komplement, men eftersom jag funderar på jordätare vill jag ha finare sand och då funkar inte bottenfilter.

            Är lite sugen på att beställa en Sunriser till originalrampen, trevligt att kunna dimma upp och ner belysningen istället för att den ska paniksläckas/tändas.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ursprungligen postat av inger h
              ...äntligen, efter så mycket tjat (om det nu hjälpte) - så jäkla kul anders.

              //inger
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                #8
                Blir så glad för din skull att du "startar om" igen, nanos i all ära men inget går upp mot ett stort kar
                Som du vet sen innan så kommer jag att följa denna tråden men stort nöje.

                Hur skall du göra med nanokaren, skall du ha kvar dessa?
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Joakim Lundgren
                  • August 2006
                  • 631

                  #9
                  Trevligt projekt. Vilka L-malar har du tänkt att husera i karet?
                  AKA: Lizardking

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #10
                    Aaaah, det är gôtt att höra dig, Anders - och läsa här på forumet!
                    Att det här blir finfina grejer är inte så mycket att orda om, bara att luta sig tillbaka och spana in vad du skall hitta på!

                    Kommentar

                    • Nanoräkan
                      • May 2011
                      • 255

                      #11
                      Gött att se!
                      Det här ska följas med stort intresse

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        #12
                        Nu sitter man här och bläddrar bland cirka 13 000 bilder och jag hittade den här bilden på 960-baljan innan det sprack för dig. Det finns ändå grejer här i arkiven!
                        Bifogade filer

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Det hade varit jäkligt kul att se hur karet hade sett ut efter ett par månader, på den bilden är det nog bara några dagar gammalt...
                          Gott att du har en massa bilder, bara inte hårddisken kraschar!
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            #14
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Det hade varit jäkligt kul att se hur karet hade sett ut efter ett par månader, på den bilden är det nog bara några dagar gammalt...
                            Gott att du har en massa bilder, bara inte hårddisken kraschar!
                            Ja, det hade varit för jävla fränt att se... Suck, jag kan fortfarande känna den där svindlande känslan av sprucket 960...

                            Allt sparas även på extern hårddisk!

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Jag kommer ihåg vårt snack när jag var på väg till jobbet på kvällen efter karets smäll, det gör vi inte om.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...