Monopterus albus aka risål, går det att få tag i en sådan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Albin955
    • April 2013
    • 2

    Monopterus albus aka risål, går det att få tag i en sådan?

    Hej! jag hittade en fisk på internet kallad Monopterus albus aka, Risål, rice eel, swamp eel.

    troligen en av de häftigaste fiskarna jag har sett.. delat med Clarias batrachus i alla fall.

    Frågan är följande, är det någon som vet om man kan få tag i en sån
    Monopterus albus i sverige? är det någon som har/haft en?

    mvh Albin
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #2
    Det finns sumpålar i Asien, Afrika (fast sällsynt) och Sydamerika. Troligen är de nära släkt med pilnäbbar och daggmaskålar. Det är sällan dom dyker upp i handeln. Men jag har för mig att jag faktiskt såg någon av de asiatiska arterna på någon lista senaste året. Små Symbranchus, ungfiskar under decimetern, hade jag några stycken för 15-20 år sedan. JAg fick dem inte att leva länge. Jag tror att de kan vara knepiga, och att det inte blir lättare om man försöker hålla dem med andra fiskar. Men det är kanske mest gissningar från min sida.

    Alla sumpålar ser i stort sett likadana ut, utom färgen (brun, grå, rosa, gulvit eller mörk med eller utan mörkare prickar) och storleken som troligen varierar avsevärt från någon decimeter till långt över metern. Det är fortfarande oklart hur många arter det finns. Dom äter smådjur och fisk (beroende på storlek). Jag är inte säker på att jag fick mina att äta - kanske var det därför de dog så snabbt.

    Kommentar

    • Albin955
      • April 2013
      • 2

      #3
      Ursprungligen postat av Erik Åhlander
      Det finns sumpålar i Asien, Afrika (fast sällsynt) och Sydamerika. Troligen är de nära släkt med pilnäbbar och daggmaskålar. Det är sällan dom dyker upp i handeln. Men jag har för mig att jag faktiskt såg någon av de asiatiska arterna på någon lista senaste året. Små Symbranchus, ungfiskar under decimetern, hade jag några stycken för 15-20 år sedan. JAg fick dem inte att leva länge. Jag tror att de kan vara knepiga, och att det inte blir lättare om man försöker hålla dem med andra fiskar. Men det är kanske mest gissningar från min sida.

      Alla sumpålar ser i stort sett likadana ut, utom färgen (brun, grå, rosa, gulvit eller mörk med eller utan mörkare prickar) och storleken som troligen varierar avsevärt från någon decimeter till långt över metern. Det är fortfarande oklart hur många arter det finns. Dom äter smådjur och fisk (beroende på storlek). Jag är inte säker på att jag fick mina att äta - kanske var det därför de dog så snabbt.

      Okej tack för svaret, jag tror de ska vara ganska lätta att hålla och vad jag fattat som ska de finnas levande som matfisk i asiatiska affärer :S

      http://www.youtube.com/watch?v=_-FZjcTaGYA där är en film på den, jävligt cool

      jag skulle verkligen vilja ha en

      Kommentar

      Arbetssätt...