Få tag på ruda i vinter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christerhedberg
    • August 2008
    • 624

    Få tag på ruda i vinter?

    Hej.

    Jag har blivit sugen på att fånga några rudor till akvariet. Så små som möjligt, max 5 cm. Skulle jag kunna pimpla upp dom vintertid i en damm eller är det kört? Ligger dom helt inaktiv på botten dagarna lång nuförtiden?

    Det skulle vara en enkel match att använda agnhåv på sommaren men grejen är att tålamodet sviker..

    Några tips?
  • david87
    • June 2005
    • 710

    #2
    Sv: Få tag på ruda i vinter?

    Vet inte hur de övervintrar, men om du nu får några kan du nog inte bara slänga ner de i akvariet då det nog blir en smärre värmechock

    /David

    Kommentar

    • david87
      • June 2005
      • 710

      #3
      Sv: Få tag på ruda i vinter?

      Utan du måste ju vänja in de vid den varmare tempen över ett tag

      /David

      Kommentar

      • Christerhedberg
        • August 2008
        • 624

        #4
        Jo, gjorde det nyligen med några små abborrar så samma antal timmar bör inte bli något problem för rudor.

        Kommentar

        • Christerhedberg
          • August 2008
          • 624

          #5
          Ingen som har någon idé som skulle kunna vara värd att prova? Allt uppskattas

          Kommentar

          • Bygert
            • March 2010
            • 2169

            #6
            Ja du kunde väl fått ett par av mig men det är kanske väl långt att åka för ett par rudor...

            Det är inte nog med att de är inaktiva på botten, ofta är de inaktiva i botten, de gräver ner sig. Att få tag på dem då är inte lätt. Fast det bör ju inte vara så långt tills isarna går nu och sen är det enkelt att fånga rudor. Dessutom, det är inte så enkelt att ta in rudor som man plockat i låg temperatur. Det jag sett fungera är att ha dem i ett kylt akvarium och sen höja temperaturen över några veckors sikt. Kör man en snabbvariant brukar det sluta med svamp och annat elände.
            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

            Kommentar

            Arbetssätt...