Sonja har avlidit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    Sonja har avlidit

    Fick tyvärr just följande mail från Janne


    Som du vet har Sonja Cygnel varit sjuk i cancer en längre tid. I tisdags förmiddag avled hon i min famn.

    Sonja var unik. Den nyfikenhet, den klokhet, den envishet och den sociala förmågan i form av lyhördhet, ärlighet och lojalitet som Sonja hade är sällsynt att finna i en och samma person. För mig har det varit en enorm förmån och väldigt lärorikt att få leva tillsammans med Sonja i drygt 7 år.

    Den senaste tiden har jag helt och fullt supportat Sonja hemma. Sonjas och min önskan var att hon skulle kunna avsluta sin tid hemma i sitt hus tillsammans med mig.

    Vi genomförde detta. Klockan 11.45 i tisdags tog Sonja sitt sista andetag i lugn och ro utan smärta eller ångest i min famn.

    För mig lever Sonja vidare. Hon kommer för evigt finnas vid min sida som en trygg och pålitlig vän.

    Jag vet att Sonja har många vänner på Zoopet. Om du vill kan du kanske informera om detta på siten.

    Jag informerar löpande om vad som händer och information kring begravning när det är klart på min och Sonjas bloggar

    http://sonjac.wordpress.com
    http://arleklint.wordpress.com

    Varma hälsningar/
    Janne Arleklint Cygnel
    Detta var ett väldigt sorgligt meddelande. Sonja var ju utan tvekan den i Sverige som fick igång intresset för räkor och vi gladdes åt att ta del av hennes kunskap och hennes fantastiska foton på räkor och fiskar. Hon var alltid oerhört hjälpsam och svarade på alla frågor om räkor som dök upp i forumet. Detta fortsatte hon med tills sjukdomen drabbade henne och hon inte riktigt orkade längre men hon har ändå hela tiden hållit igång några akvarier så intresset har hela tiden funnits där.

    Det är en sorgens dag när en så aktiv, hjälpsam och positiv människa som Sonja går bort i så unga år.

    Jag lägger nedan in dels ett foto på Sonja som tagits av hennes älskade Janne, dels det fantastiska foto med vilket hon van Årets Foto 2005 på Zoopet
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 08 March 2013, 15:26.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Väldigt tråkigt att höra, och jag beklagar verkligen sorgen. Jag hade äran att bara träffa dem en gång när vi var en helg i Kolmården med Zoopetväst för några år sedan, men deras kunskap inom foto och räkor satta djupa spår.
    Vila i frid, Sonja!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • solis
      • July 2008
      • 5064

      #3
      R.I.P Sonja hoppas att du mår väl nu där du är
      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

      Kommentar

      • svea
        • February 2005
        • 2476

        #4
        Jag håller med helt. Jag träffade Janne o Sonja i Bollmora på en auktion, de höll varsitt föredrag.
        Hon var verkligen en mycket hjälpsam och vänlig person. Svarade så gärna och kunnigt på folks frågor, både om räkor och corysar som hon gillade.
        Vila i frid, Sonja!

        Mina bilder
        Min zoon

        Kommentar

        • DaRe

          • June 2009
          • 2227

          #5
          Nej Usch vad tråkigt att höra!! Cancer är en fruktansvärd sjukdom. Stackars henne och hennes anhöriga!!
          Checking out...

          Kommentar

          • Maria - Sjöjungfru

            • January 2004
            • 4236

            #6
            R.I.P fina goa Sonja <3
            Maria - Sjöjungfru

            Kommentar

            • Morellen
              • November 2003
              • 4349

              #7
              Den där jävla skitcancern! Du gav den iaf en rejäl match Sonja! Vi som är kvar kommer att sakna dig! Tack för allt!
              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

              "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
              (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

              Kommentar

              • Morellen
                • November 2003
                • 4349

                #8
                Jag vet förresten att Janne startade en insamling, Fotografer mot Cancer tror jag? O jag ska kolla upp hur man bidrar till den för det känns som en bra sak att göra till minne av Sonja.
                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                Kommentar

                • petnym
                  • May 2002
                  • 5028

                  #9
                  Oj, vad sorgligt. Vila i frid, Sonja!
                  Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                  Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                  Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                  Kommentar

                  • Arleklint
                    • September 2005
                    • 99

                    #10
                    Jag tipsar gärna om hur man kan ge ett bidrag till Cancerfonden via insamlingen "Fotografer mot Cancer" som jag startade för en tid sedan.

                    Vill du hedra någon som har drabbats av cancer – eller helt enkelt bara visa ditt stöd i kampen mot cancer? Starta en insamling hos oss!


                    /Janne
                    /Janne Arleklint
                    www.arleklintphotography.se
                    www.naturfotoforum.se

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      Sv: Sonja har avlidit

                      :-( inte glad dag idag...

                      Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        #12
                        Mina kondoleanser!
                        Jag träffade aldrig Sonja, men vi hade några utbyten i en del intressanta trådar. Vad jag minns är de fantastiska bilder och den kunskap vi fick ta del av.
                        Mina tankar går till familj, släkt och vänner.

                        Kommentar

                        • Mumin
                          • October 2007
                          • 3837

                          #13
                          Jag blev så ledsen när jag hörde häromveckan att Sonja var så illa däran. En fantastiskt kunnig, vänlig och generös människa har lämnat oss alldeles för tidigt.
                          Mina tankar går till dig Janne och resten av Sonjas familj.
                          Självklart kommer ett bidrag till din insamling.
                          För mycket är inte nog!
                          Jag VILL ha en Elefantofon!!

                          Kommentar

                          • erikthur
                            • March 2004
                            • 9953

                            #14
                            Mycket tråkigt att höra. Läste en hel del av hennes inlägg på zoopet tidigare så saknaden är stor. Av och till har jag tittat in på Sonjas blog och förstått att det har varit besvärligt under en längre tid:
                            Sonja C's Weblog
                            Killies is a lifetime passion

                            Kommentar

                            • Lenmar
                              • February 2004
                              • 6154

                              #15
                              Himlen har fått en ängel, om än alldeles för tidigt...
                              Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                              Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...