Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    Mina äter väldigt mycket frystorkat också vilket gör att deras skit är väldigt porös så den typ bara går upp i rök direkt när den kommer ut. Så fort de äter tetra bits etc blir det fina pluppar dock, vet inte varför de får porös skit av frystorkat men det kasnek bara är så det är. Frystorkad mat är så jäkla smidigt bara.

    Tetra bitsen åker ju ner och gömmer sig i skymslen på botten, det mesta av det rent av.
    350L Diskus

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Drömmen om ett Discusakvarium

      Ursprungligen postat av Inger H
      Jag säger bara "jäkla skit" - varför kan dessa guldkorn inte vara som andra fiskar. Jag har suttit långa stunder och kollat på mina cobolter också, men ser ju aldrig när dom skiter.

      //Inger
      Jag tror de inväntar att man går ur rummet helt enkelt. Mina började skita ordentligt efter det att de började äta ordentligt. Men det är bara Tetrabits som gör att alla äter. Sedan undrar jag om det hänger ihop att de inte ätit på ett tag och hur de är i magen. Ja de är inte som andra fiskar så är det ju. Men dina fiskar från Kaj, har de ätit bra och varit bra i magen hela tiden?
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Ursprungligen postat av Einarsson
        Mina äter väldigt mycket frystorkat också vilket gör att deras skit är väldigt porös så den typ bara går upp i rök direkt när den kommer ut. Så fort de äter tetra bits etc blir det fina pluppar dock, vet inte varför de får porös skit av frystorkat men det kasnek bara är så det är. Frystorkad mat är så jäkla smidigt bara.

        Tetra bitsen åker ju ner och gömmer sig i skymslen på botten, det mesta av det rent av.
        Börjar känna en viss kompetens snart gällande Diskusars avföring. Får lägga till Leg. Skitolog på visitkortet
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          Haha
          350L Diskus

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Jag tror de inväntar att man går ur rummet helt enkelt. Mina började skita ordentligt efter det att de började äta ordentligt. Men det är bara Tetrabits som gör att alla äter. Sedan undrar jag om det hänger ihop att de inte ätit på ett tag och hur de är i magen. Ja de är inte som andra fiskar så är det ju. Men dina fiskar från Kaj, har de ätit bra och varit bra i magen hela tiden?
            Ja, dom har ätit hela tiden - vissa är lite kräsna på torrfoder - men vet att dom mest har fått frysfoder. Den ena BT:n äter allt som serveras - han är min favorit, är alltid framme och kollar hela tiden, vad som händer i rummet. Det är han, som är pappan till minisarna.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Dag 1 på sjukstugan på Diskusgatan i Västerås.
              Klicka på bilden för större version

Namn: vitskitmedicin.jpg
Visningar: 1
Storlek: 108,1 KB
ID: 2149308
              Det var lite pirrigt. Hällde upp en liten hög Tetrabits, tog 2,5 ml akvarievatten och lite drygt 3 ml. Anti-Spot. Det fick dra in i bitsen någon minut. Precis så att bitsen svällde lite men inte så länge att de blir lösa i hullet så att säga.
              Följden av detta är ju att de får medicinen direkt i magtarmkanalen och att karet blir mindre belastat. Allt enligt direktiv från Dr. Tony. Ligger på 30 grader i karet.
              Alla utom en åt som galna. Tyvärr är det hon som är tydligare vitskitare än det andra. Vi får se hur det går med henne. De verkar pigga annars resten.
              Nu blir det denna behandling dagligen i 7 dagar. Tillfällig veterinär i detta fall är nyfiket positiv än så länge. Gårdagens sugtapp lyser än så länge med sin frånvaro. Om jag ser normal Diskusskit inom denna vecka så tar jag ledigt och firar det är en sak som är klar som en nyupphälld öl i nydiskat glas.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Håller alla tummar att det funkar.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Drömmen om ett Discusakvarium

                  Funkar inte detta får man testa nåt annat. Men håller 2 tummar själv. Så summa fem tummar
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Nanoq
                    • August 2013
                    • 60

                    Drömmen om ett Discusakvarium

                    Inger + Bluewing....= 5 tummar.... Förvirrad! Jag har bara 2 tummar men jag håller dem så knogarna vitnar ;-)

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Inger har ju tydligen 3 tummar, vilket är imponerande i sig och totalt överraskande för mig. Tacksam för tumhållningen.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Inger har ju tydligen 3 tummar, vilket är imponerande i sig och totalt överraskande för mig. Tacksam för tumhållningen.
                        Jag har tagit till en och annan tass också.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          ...jag lägger till en MASSA tassar också.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Åh det känns ju alldeles särskilt bra det där med tassar Märker att jag relaterar allt mer till dem som med min hund. När jag nu gick in till dem innan akvariet släcktes så var de som tossiga och följde mig hela tiden. Så fort jag böjer mig fram för att titta noggrannare (efter ni vet vad) så är blicken skymd av någon Diskus. Det är helt omöjligt att inte falla pladask för dessa Diskusar. Så allt är inte sjukstuga. Det mesta är glädje - bara glädje.
                            Har nog börjat ställa om lite. Så här har jag ju pysslat med mina hundar när de är sjuka utan att få undergångsvibbar.

                            Jag börjar prata med dem på det där ljusa larviga sättet man pratar med hundar.... tänk så man är.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Japp, vi riktiga hundvänner är nog lite tossiga på ett eller annat sätt - fast det bjussar vi på. Klart, att just det "sättet" går att överföra på våra guldkorn.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Hoppas det löser sig, och det tror jag nog! Du får inte mina tummar, de behöver jag själv åt mina "bekymmer".
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...