Nystart Tanganyika 167 L hallkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JonasOne
    • December 2010
    • 79

    #61
    Man tackar

    Kommentar

    • ApeviaX
      • December 2005
      • 1531

      #62
      Ursprungligen postat av gonzo44
      Jaq ja det som står på paketet är så det skall vara när man lagar hus med det.. till bakgrunder så bör det vara lite lösare så du kan pensla på det..
      Ja precis. Fanken pensel haha, jag får raida i förrådet här hos päronen och se vad jag finner
      ApeviaX
      Archocentrus multispinosus
      "Vattensamlingen"
      X-Aquatic

      Kommentar

      • ApeviaX
        • December 2005
        • 1531

        #63
        Ursprungligen postat av JonasOne
        Man tackar
        Så lite så, ser ju bra ut
        ApeviaX
        Archocentrus multispinosus
        "Vattensamlingen"
        X-Aquatic

        Kommentar

        • ApeviaX
          • December 2005
          • 1531

          #64
          Hmm, "måste" man gå över ytan på frigoliten med en varmluftspistol innan man drar på husfix?
          Klart man inte måste, men blir det mkt bättre om man liksom får en smooth yta än utan?

          Nicke
          ApeviaX
          Archocentrus multispinosus
          "Vattensamlingen"
          X-Aquatic

          Kommentar

          • gonzo44
            • October 2007
            • 2770

            #65
            du måste inte gå över med värmepistol men det blir en lättare och lite hårdare yta att jobba på sedan,
            Men var försiktig med värmen det smälter snabbt när det börjar... till lacken jah har använt både biltemas båtlack och 2 componentslack från nordsjö den sistnämda dyr medans biltemas är billig....
            jag för min del föredrar Nordsjös Epolan v 2 com, vattenbaserad.... men det går lika bra med den billigare, va bara jävligt noga med att det torkar ordentligt mellan strykningarna 2-3ggr... )
            Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

            Kommentar

            • ApeviaX
              • December 2005
              • 1531

              #66
              Ursprungligen postat av gonzo44
              du måste inte gå över med värmepistol men det blir en lättare och lite hårdare yta att jobba på sedan,
              Men var försiktig med värmen det smälter snabbt när det börjar... till lacken jah har använt både biltemas båtlack och 2 componentslack från nordsjö den sistnämda dyr medans biltemas är billig....
              jag för min del föredrar Nordsjös Epolan v 2 com, vattenbaserad.... men det går lika bra med den billigare, va bara jävligt noga med att det torkar ordentligt mellan strykningarna 2-3ggr... )

              Okej, misstänkte så. Jag får helt enkelt leta vidare efter den förbannade varmluftspistolen, den har ju fått fötter nu när den behövs.. Hmpf!
              Ja, epolan blir det nog, ska se var jag hittar den med lägst pris bara? Online kanske eller så är det en sån produkt som kostar lika mkt överallt typ.

              Nog ska det strykas tunna lager och få torka i lugn och ro mellan varven. Nu kommer jag ju omöjligt hinna klart innan jul i alla fall, så får ha nyår som nytt mål och helt enkelt låta firrarna vänta lite till innan de flyttar in.
              ApeviaX
              Archocentrus multispinosus
              "Vattensamlingen"
              X-Aquatic

              Kommentar

              • ApeviaX
                • December 2005
                • 1531

                #67
                Jaha ja, då var själva formgivningen mer eller mindre färdig för min bakgrunds del.
                Ska möjligtvis kapa bakstycket i djupled så den blir lite grundare, men det stör mig lite att jag inte gjort detta tidigare, för sågar jag i frigoliten får jag inte samma bra yta att limma mot glaset sedan...

                Lite bilder på dagens arbete:

                Den högra delen som saknades på bredden är nu efter limning även formad. Missade att ta en bild innan jag började karva i frigoliten. Men men...

                Första varvet med kniven klart, framifrån
                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5194.jpg
Visningar: 1
Storlek: 96,8 KB
ID: 2144795

                Snett ovanifrån
                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5195.jpg
Visningar: 1
Storlek: 88,6 KB
ID: 2144796

                Testar att pussla ihop med den andra delen, passar bra i skarven
                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5197.jpg
Visningar: 1
Storlek: 112,6 KB
ID: 2144797

                Andra varvet med kniven klart, framifrån
                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5199.jpg
Visningar: 1
Storlek: 95,8 KB
ID: 2144798

                Snett ovanifrån
                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5200.jpg
Visningar: 1
Storlek: 84,7 KB
ID: 2144799

                Här har jag gått över de båda delarna något lite till med kniven. Detta för att rugga upp ytan där det var platt, har även fixat några skarvar och övergångar mellan bitarna så det ser lite mjukare och mer naturligt ut. Samtidigt testar jag återigen så att de båda delarna går bra ihop.
                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5203.jpg
Visningar: 1
Storlek: 129,0 KB
ID: 2144800

                Här har även min första "modulsten" fått vara med, provar lite var den ev. kan tänkas placeras framöver i karet... Även här missade jag att ta kort innan jag började karva och greja... Men men en bild på hur den blev iaf
                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5218.jpg
Visningar: 1
Storlek: 133,6 KB
ID: 2144801
                ApeviaX
                Archocentrus multispinosus
                "Vattensamlingen"
                X-Aquatic

                Kommentar

                • gonzo44
                  • October 2007
                  • 2770

                  #68
                  Ett tips till kan du få om du skall ha moduler så kan du gräva ur dom innuti och sedan limma dom på en typ skifferplatta så kan du flytta runt dom lite om du vill göra om i karet, så blir du inte så låst vid att dom sitter fast )
                  I övrigt sera allt bra ut,,,, Hmmmmpppffff gillar inte att vi ska behöva vänta ända tills nyår för att få se den klar =))
                  Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                  Kommentar

                  • ApeviaX
                    • December 2005
                    • 1531

                    #69
                    Ursprungligen postat av gonzo44
                    Ett tips till kan du få om du skall ha moduler så kan du gräva ur dom innuti och sedan limma dom på en typ skifferplatta så kan du flytta runt dom lite om du vill göra om i karet, så blir du inte så låst vid att dom sitter fast )
                    I övrigt sera allt bra ut,,,, Hmmmmpppffff gillar inte att vi ska behöva vänta ända tills nyår för att få se den klar =))
                    Ha, den där du, att jag inte täntke på det. Haha, jag tänkte typ att vill jag flytta får jag skära loss o limma om. Bra tips.
                    Inte jag heller, men då jag troligtvis får pigmentet imorgon, men ej vet var varmluftspistolen är, inte heller finns cash till lack ännu samt att det p.g.a just bristerna i material även kommer bli tidsbrist för lack att härda etc. om jag mot all förmodan skulle hitta en burk på gatan.

                    Men vi få rväll se, jag hade önskat att det var färidgt till jul, för då hade ju tanga fiskarna fått flytta in och gästerna vid jul kunde fått beskåda de...

                    Nicke
                    ApeviaX
                    Archocentrus multispinosus
                    "Vattensamlingen"
                    X-Aquatic

                    Kommentar

                    • ApeviaX
                      • December 2005
                      • 1531

                      #70
                      Nehäpp! Bidde till o fortsätta utan varmluftspistol. Den är helt enkelt gone! Antagligen gått sönder någon gång och sen har päronen kastat den men minns ej...

                      Men kuliga saker händer också

                      Fick lite post idag Tackar Ulrik

                      Klicka på bilden för större version

Namn: Paket.jpg
Visningar: 1
Storlek: 158,7 KB
ID: 2144815 Missade visst k:et i Törnevik

                      Vad kan det vara?

                      Svart pigment
                      Klicka på bilden för större version

Namn: Pigment.jpg
Visningar: 1
Storlek: 150,8 KB
ID: 2144814

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5221.jpg
Visningar: 1
Storlek: 135,4 KB
ID: 2144813

                      Här provblandar jag husfix och pigment, gick knappt åt en tesked per 2 matskedar för att få en så pass mörk grå nyans. Bra att veta.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5222.jpg
Visningar: 1
Storlek: 87,1 KB
ID: 2144812

                      Första provmålningen av en stenmodul klar.
                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5224.jpg
Visningar: 1
Storlek: 113,8 KB
ID: 2144811

                      Nu tänkte jag låta det härda för att se hur pass mörkt det blir när det är torrt, och dessutom vill jag se om min blandning var av rätt konsistens samt huruvida det lager jag målade på är lagom eller för lite.

                      Sedan skall olika nyanser av grått till svart blandas, kanske även "naturell" husfix för att få lite mer liv i det hela. Sedan ev. hitta någon vit färg för att ha till finishen om jag då "brushar" som Ulrik tipsade om.
                      När väl detta är gjort och allt är målat måste jag som sagt försöka tigga åt mig lite lack...

                      Kul att det börjar hända lite mer nu, spännande detta och mkt kul.

                      Återigen, tack för pigmentet

                      Nicke
                      Senast redigerad av ApeviaX; 19 December 2012, 18:19.
                      ApeviaX
                      Archocentrus multispinosus
                      "Vattensamlingen"
                      X-Aquatic

                      Kommentar

                      • gonzo44
                        • October 2007
                        • 2770

                        #71
                        Ser bra ut hörrö.. ska du ha mörkare sedan så lägg den mörkaste i botten och gå ljusare uppåt så att säga.. =)) visst är det kul att labburera lite med färger och så. som du kommer märka så lär du inte behöva mycket mer än detta svarta pigmentet, visserligen kan man ta lite annat pigment oxå men man kommer väldigt långt med bara svart... =))
                        Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                        Kommentar

                        • ApeviaX
                          • December 2005
                          • 1531

                          #72
                          Ursprungligen postat av gonzo44
                          Ser bra ut hörrö.. ska du ha mörkare sedan så lägg den mörkaste i botten och gå ljusare uppåt så att säga.. =)) visst är det kul att labburera lite med färger och så. som du kommer märka så lär du inte behöva mycket mer än detta svarta pigmentet, visserligen kan man ta lite annat pigment oxå men man kommer väldigt långt med bara svart... =))
                          Tja på dig

                          Ja, det är skitkul, Sparade dock stora "måleriet" till i helgen, för nu jobbar jag imorrn till på lördag, och jag måste ju tömma karet och provpassa bitarna först för att se hur mkt jag måste finsåga i kanterna. Så sändag eller mellandagarna blir det för detta, troligtvis det senare... :/

                          Jag har ju inget annat pigment, men om jag inte känner att det blir för mkt gråskala även då jag kommer köra lite neutralt husfix så nöjer jag mig nog gott med bidraget från dig
                          Tog en titt på "stenen" för en stund sen, det mesta hade torkat, men! lämpligt nog inte de djupare skårorna i stenen, därav ser man de mörkare detaljer du nämner att man bör börja med, så jag tog lite kort så jag kommer ihåg var jag bör måla mrökare för att få en naturtrogen sprickbildning och struktur i stenen

                          Klicka på bilden för större version

Namn: bild.jpg
Visningar: 1
Storlek: 135,8 KB
ID: 2144816

                          Nicke
                          ApeviaX
                          Archocentrus multispinosus
                          "Vattensamlingen"
                          X-Aquatic

                          Kommentar

                          • gonzo44
                            • October 2007
                            • 2770

                            #73
                            Bra Elev du lär dej )
                            tror att du kan dra ner skalan nästan till dubbelt så mörkt på botten utan att det blir för mörkt, kom ihåg att i akvarieljuset blir det ljusare.. kolla på det oxå när du har bakgrunden i karet och testar... Mycket att hålla koll på med bakgrunder )
                            Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                            Kommentar

                            • ApeviaX
                              • December 2005
                              • 1531

                              #74
                              Nystart Tanganyika 167 L hallkar

                              Haha, tackar tackar

                              Japps, såg nu när det är torrt att det faktiskt blev ljusare. Insåg att det är väll som med vilken riktig sten som helst. Att med fukt blir det mörkare. Så mer pigment i för sprickor etc, även för en något mörkare grund, då det som du nämner faktiskt blir ljusare under en ramp.

                              Fan så kul det är. Nu är jag dock slut efter dagens jobb på Hi-Fi. Men skoj ändå att åter vara i julrushen.

                              Hörs
                              ApeviaX
                              Archocentrus multispinosus
                              "Vattensamlingen"
                              X-Aquatic

                              Kommentar

                              • ApeviaX
                                • December 2005
                                • 1531

                                #75
                                Jaha ja, som jag utlovade i vattensamlingstråden, så kommer här lite pic's på hur det går med bakgrunden so far.

                                Här ska det husfixas

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5346.jpg
Visningar: 1
Storlek: 131,9 KB
ID: 2144858

                                Varför jag inte målar från höger till vänster?
                                Jo för att jag vill ha en struktur i färgen, samt nyansskillnader. Dessa tänker jag att de uppstår då jag börjar i de djupare delarna med mörk husfix, kombinerat med att jag faktiskt helt enkelt bryter regeln att blanda tillräckligt på en gång, detta eftersom att jag vill ha olika nyanser, så det gör inget att det blir olika mörkt

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5348.jpg
Visningar: 1
Storlek: 115,9 KB
ID: 2144859

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5350.jpg
Visningar: 1
Storlek: 131,5 KB
ID: 2144860

                                Husfixen tog slut, så nytt skall inhandlas och ljusare nyanser läggas på, kommer dock inte bli så avancerat som sagt utan i gråskala, detta för att jag ekonomiskt inte kan prestera mer just nu. Dessutom så blir det som sagt kanon jämfört med att se tapeten på andra sidan karet

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5355.jpg
Visningar: 1
Storlek: 158,2 KB
ID: 2144861

                                Nicke
                                ApeviaX
                                Archocentrus multispinosus
                                "Vattensamlingen"
                                X-Aquatic

                                Kommentar

                                Arbetssätt...