Jag har nu skaffat mig en helt fantastisk bok "Ecology of the planted aquarium" av Diana Walstad. Hade inte Bosse tipsat om boken hade jag aldrig känt till den. (tack Bosse) En av de intressantaste böcker jag läst om akvarium.
Men hur som helst så har jag med stigande intresse läst avsnittet om belysning.
Det hon säger är att om man belyser kortare än 12 timmar kan det signalera växterna hormonellt att sluta växa. Hon rekommenderar minst 12 timmar/dygn. Kortare tid kan signalera till vissa växter att det kommer en vinterperiod och att de då anpassar sig efter det.
Dessutom förespråkar hon allra mest "siesta-tekniken" som betyder tänt 5 timmar förmiddag - släckt 4 timmar (för att efterlikna molnigt väder)- tänt 5 timmar. Hon säger att denna cykel skapar det mest naturlika växtsättet.
Siestatiden (4 timmar mitt på dagen) skapar flera vinster, CO2 boost dvs. CO2 värdet stiger dramatiskt under släckningen, de goda bakteriernas metabolism stimuleras dramatiskt. Följden av detta blir att plantorna kan använda ljuset mycket mer effektivt.
Nu kanske du tänker att: -det där var ju 10 timmar tänt? Men så som jag förstått det är det så om ljuset i akvariet bara kommer ifrån fönster en bit bort i ett rum så räknas detta av växten ändå som dag. Däremot kan inte algerna göra så mycket av Siesta-tiden.
Ville bara sprida lite Diana-ljus i ämnet så att säga