Ensam om att ha svensk räka i akvariet ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • josef wärnberg
    • March 2024

    Ensam om att ha svensk räka i akvariet ?

    är jag ensam om att ha svenska räkor i akvariet? Jag är inte säker men jag tror det är östersjöräkor.
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Ta en bild och länka hit!

    Jag tror att det är tångräkor du fångat. Berätta hur du har dem och vad du matar med. Låter kul!!
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #3
      Dom äter nog det mestea. Har matat med algtabletter, mysis flingfoder osv. Runt 30L och en liten pump som till nanoburkar funkade bra.Mysisräkor funkar samma sätt och då har man levande foder på köpet.
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #4
        Vi är i alla fall två som har svenska räkor. Vi är några som har kallt salt och håller kontakt på saltvattensguiden. Titta in på våran forumdel:



        Är du intresserad av inhemskt salt skall du absolut läsa Jonas artikel:



        Tångräkor är det man vanligen får och de är inte särskilt svåra att hålla. Det är en fördel att hålla temperaturen inom rimliga gränser men i alla fall för en tid går de att ha i rumstemperatur. Maten är inga problem, de äter det mesta. Sen gäller det ju att hålla vattnet i skick, för räkor kan det ju fungera att byta med lite naturligt vatten ibland.
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #5
          En varning dock. Mana kan få underliga blckar och frågor när man har ett gäng hinkar med vatten och släpar upp till bilen. Har hinkat hem x-antal hinkar med vatten till byten. Tror 12 hinkar samtiditg som mest för mig.
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Det finns tre arter riktiga räkor i östersjön upp till ålands hav ungefär: östersjöräka (Palaemon adspersus), tångräka (Palaemon elegans), och sandräka (Crangon crangon). I allra sydligaste östersjön, mot öresund till, kan det finnas ett par arter till. Tångräkorna är väldigt trevliga akvariedjur, fredliga sociala och aktiva, påminner rätt mycket om amano-räkor och är rätt lättodlade. Sandräkan verkar känslig, jag har aldrig fått den att leva särskilt länge.
            De går nog alla bäst i fullt marin salthalt, men de överlever salthalter ända ned till cirka 6 promille.

            Tångräkorna är också intressanta för att de är putsarräkor, dvs plockar parasiter på fisk.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • josef wärnberg

              #7
              jag matar dem med vanlig räkmat som jag köpt i djuraffären. jag måste väl vara guld medlem för att kuna visa bilder

              Kommentar

              • SimonSaysBaka
                • August 2009
                • 788

                #8
                Man måste vara guldmedlem för att ladda upp bilder och visa dem på inlägget, fast man kan länka bilder om man vill typ http://photobucket.com/. Roligt med svenska arter tycker jag, hade en 200L tank med elritsa och stensimpor för några år sedan, var roligt.

                Så där
                Senast redigerad av SimonSaysBaka; 05 August 2012, 17:40.
                Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Finns det inte gammarus-räkor i östersjön också? Och här på västkusten borde det ju kunna dyka upp ytterligare arter.....
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Ursprungligen postat av tummen
                    Finns det inte gammarus-räkor i östersjön också? Och här på västkusten borde det ju kunna dyka upp ytterligare arter.....
                    Jo, det finns flera arter märlkräftor och vattengråsuggor i östersjön, men de är inte äkta räkor. På västkusten förekommer däremot dussintals arter, men även där är tångräkor och sandräka de som är lättast att få tag i och som är lämpligast som akvariedjur.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      Ursprungligen postat av Azur
                      Jo, det finns flera arter märlkräftor och vattengråsuggor i östersjön, men de är inte äkta räkor. På västkusten förekommer däremot dussintals arter, men även där är tångräkor och sandräka de som är lättast att få tag i och som är lämpligast som akvariedjur.

                      Att gammarus-arterna inte räknades till räkorna hade jag ingen aning om, jag gick helt på utseendet och de ser ju precis ut som en liten miniräka, extra plus är ju att de finns i så många olika färger, om man nu vill ha dem i akvarium alltså....
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Ursprungligen postat av tummen
                        Att gammarus-arterna inte räknades till räkorna hade jag ingen aning om, jag gick helt på utseendet och de ser ju precis ut som en liten miniräka
                        De är ytligt lika, men märlkräftor tillhör gruppen Amfipoda, medan räkor, kräftor, humrar (och ett par till) tillhör gruppen Decapoda. En tångräka är alltså mycket närmare släkt med t.ex. hummer eller strandkrabba än vad den är med en märlkräfta.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Kul med nya kunskaper! (även om jag troligen INTE kommer komma ihåg de där gruppnamnen....)
                          Gammarus verkar dock vara rätt tåliga, oavsett vilket djur de nu är, när jag jobbade på fritids för ett gäng år sedan hade något barn tagit tillbaka några från stranden, jag hittade dem flera veckor senare och de levde i all önskbar välmåga, trots att de var i en liten burk med vatten på en hylla inomhus.....
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • josef wärnberg

                            #14
                            Logga in på Facebook för att börja dela och ta kontakt med vänner, familj och andra som du känner.

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #15
                              Ursprungligen postat av josef wärnberg
                              Det där är en Palaemon elegans, Tångräka. Tigerstrimmigheten och de blågula knäna är typiska. P. adspersus (Östersjöräka) är rätt lik men något större och fint prickig istället för tigerstrimmig.
                              Senast redigerad av Azur; 10 August 2012, 12:41.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...