Abborre

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Auratusen
    • March 2010
    • 874

    #16
    Ursprungligen postat av eriahl
    Koppa in med tanke på tempen ska man förstås tänka på. Neråt 17gr börjar det närma sig lt ex lax, harr. Abborre och t ex gös har jag hellre i 25gr än 17gr. Gösen som t ex Vätternakvariet har går med bland annat lake som är en som helst har svalare. Den gösen är inte överdrivet aktiv s a s.
    Eeh, varför då? Det är ju mycket bättre för fisken att det är svalare i karet.

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #17
      Det beror som sagt heltpå vad för fisk det är. Abborre, mört, gös och andra vannliga går lika bra i vanlig rumstemp utan problem. Lake, lax o liknande har gärna svalare. Att svenska fiskar absolut inte får ha över t ex 20grader för då mår dom dåligt och troligen dör är en av olika myter som finns när det gäller akvarium.
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • Auratusen
        • March 2010
        • 874

        #18
        Ja, visst går det att ha abborre, gädda och gös i 25 gradigt vatten men dom mår ändå bättre i 17 gradigt vatten.
        Senast redigerad av Auratusen; 26 July 2012, 23:51.

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #19
          #18: Klart det går att ha den tempen men abborre, gös, gädda och vanliga som mört och liknande går minst lika bra i 25grader/rumstemp så varför krångla med något som inte alls behövs? Lax, harr lake och liknande kan det vara en tanke att ha svalare. Det är en av olika myter när det gäller fisk i akvarium att alla svenska fiskar måste ha svalt för att inte må dåligt. Vill man ha lek kan däremot en svalare period behövas.
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • the_gedd
            • July 2012
            • 23

            #20
            Ursprungligen postat av the_gedd
            Hej igen, gjorde ett nytt försök igår med två nya abborrar från en annan sjö. Dom va nyfikna igår och lite mer tillbaka dragna idag. Skulle prova mata med räkor men inga av dessa två tordes komma fram och smaka. Så koi-fiskarna och den andra abborren käkade räkorna själva.. utom en liten bit som tappades i närheten av de nya borrarna som de åt upp.
            Så nu har jag kommit ett steg längre med att få dom att äta iaf.. nu får man hoppas att de vågar sig fram vid nästa mattillfälle!

            Vad grötit det blev skrivet, hoppas ni förstår ändå!
            De nya abborrarna äter och verkar må okej.. hittills funkar det iaf!

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #21
              Kul hoppas det håller i sig
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #22
                Ja, att de åt när en bit hamnade nära dem tyder väl på att de behöver en tid att vänja sig vid det nya "reviret", mata alltså de ursprungliga fiskarna i ena änden av akvariet, sedan passar du på att ge flera småbitar nära de nya abborrarna, då får de en ärlig chans att få i sig något. Nyfångad fisk kan må bra av att få levande foder; ge alltså småbitar av mask/småmaskar, spigg, vattenloppor, mm om du kan få tag i det, sedan vänjer de sig nog lättare vid "död" mat, men det är ju kanon om de tar räka, då har du ju något nödfoder att ta till när det blir vinter, kanske också små strimlor av fiskkött (fiskrens) vore värt att testa?... Lycka till
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • Teljemo
                  • August 2012
                  • 72

                  #23
                  Tänkte på de att om man krokar dom.. även utan hulling får dom ju en skada i munnen vilket i sin tur kanske gör att dom får svårt att äta?..
                  bara en tanke...

                  Kommentar

                  • Plurr
                    • August 2012
                    • 37

                    #24
                    Abborre

                    Minibump..
                    Hur går det? Spännande "projekt"!


                    Sent from my iPad using Tapatalk HD

                    Kommentar

                    • the_gedd
                      • July 2012
                      • 23

                      #25
                      Ja de lever ännu, äter riktigt bra. Köpte 18st kardinaltetror till dem i fredags. Nu är bara 3 tetror kvar.
                      Som sagt, hungriga fiskar, när jag stoppar ner handen i akvariet "naffsar" de på fingrarna Nästa projekt blir att flytta in en Mört och en Braxen.

                      Kommentar

                      • Plurr
                        • August 2012
                        • 37

                        #26
                        Abborre

                        Buuuump!
                        Hur går det?


                        Sent from my iPad using Tapatalk HD

                        Kommentar

                        • poeljoel
                          • March 2014
                          • 5

                          #27
                          är det 15 grader i vattnet när du fångar den så se till att ha det i ditt kar när den kommer i.. jag har borrar i mitt kar i 25c och de har mått prima i snart två år nu.. men som någon sa de får högre ämnesomsättning:P abborrar du fångar ute är vana vid levande foder släng i lite guppys så ska du se att de blir fart på dom

                          Kommentar

                          Arbetssätt...