“You can’t see the future if you don't know the history.”
"Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse
Glömde att skriva att det ser tjusigt ut med scalar och tetra stimet!
Det finns ett runt öppet hål i bakre locket och ett hål i främre för foderautomat, foderautomat använder jag.
Slangar och kablar går igenom små öppningar på baksidan.
Det satt även plasthandtag nerpressade i främre och bakre luckorna, dessa tog jag bort igår, så nu är det totalt 5 lufthål.
Det verkar ha hjälpt en del i alla fall, kollade nu vi femtiden när ena rampen släcktes och då var tempen 26.8 och det stiger nog inte mer med bara ena rampen tänd. Jag får testa några dagar annars får jag nog ta upp några fler hål.
Ljuset vet jag inte riktigt hur jag ska göra med. Visuellt så tycker jag det är snyggare med en ramp tänd (det är bra tryck i lysrören, se bilden ovan, den är när en ramp är tänd). Å andra sidan så vill jag ju inte att algerna skall få övertaget....
/ Robert
Det går några fiskar i det, fast de syntes nog inte på bilderna.
Några platys som jag inte ville ha i det stora (passar ju inte in i SA).
Dessutom räddade jag över lite yngel som jag inte ville skulle bli Scalar-mat.
Och matar gör jag sparsamt, så det ska bara få gå ett tag och bilda bakterier...
/ Robert
Mata på du! Dina fiskar växter och bakterier behöver käk men hålle ett öga på Nitriten. Blir det lite sånt får du byta lite vatten bara.
Det måste bildas en del ammonium för att det skall bli nitrit. Sedan behövs det en del nitrit för att det skall bli nitrat. Ingen rök utan eld och fiskmat är elden.
Har du samma problem med båda akvarierna? Har du doppvärmare i dessa? Blir det riktigt varmt i sommar kan du få lite problem med tempen men normalt skall det funka fint med Juvel i normal rumstemp. För värmeböljor funkar petflaskor med is i som man låter flyta i akvariet.
Spontant tycker jag det brukar vara lite dåligt med ljus i standard Juwel akvarier! Reflektorer eller extra rör brukar ofta vara nödvändiga. Du har ju relativt ljus inredning I båda akvarierna vilket gör att ljuset reflekteras utåt. Detta kommer att avta när det blir lite flora i akvariet. Alger och växter dämpar ljus rejält. Flytväxter och exempelvis vallisneria som får växa upp och breda ut sig på ytan gör samma sak.
Ja det är i princip samma problem med båda. Doppvärmare slutade jag med ganska snabbt...
Men jag satte faktiskt tillbaka doppvärmaren i det stora häromdagen.
Innan jag satte tillbaka den så kalibrerade jag den i en spann vatten så jag vet att den inte går igång för än tempen går under 25 grader (skalan vid vredet var inte mycket att ha, slog på 3-4 grader...).
Jag vill ändå ha en doppvärmare ifall det skulle falla för mycket under natten, framför allt nu när jag börja ta upp fler och fler ventilationshål.
Frågan är om jag behöver göra något mer, i artbeskrivningen till Scalarerna så står det upp till 26 grader, med det andra fiskarna går det med högre temp. Hur känsliga är egentligen fiskarna om man nu inte lyckas pricka tempen exakt enligt art beskrivningarna?
(jag vill ju självklart inte bara att dom ska "klara" sig, utan att de ska må bra.).
/ Robert
Fiskar gillar inte snabba och brutala temp skillnader. Men de tål att leva i ett relativt brätt temperaturspann. Dina Scalarer kan nog leva ganska drägligt mellan 20 och 30 grader. Men det blir mer känsligt mot endpunkterna. Ett problem med hög temperatur är att vattnet innehåller mindre syre. Ser du till att doppvermaren står på låt oss säga 23 -24 grader och du har en dags temp runt 26 så borde detta vara idealiskt för dina fiskar.
Bra att du kallibrerade värmarn! Justeringen brukar vara allt annat än bra.
Letat runt lite här på forumet och det verkar som det är en del som har haft problem med för höga temperaturer och en hel del olika lösningar också.
Jag kommer nog att sätta dit en enkel lösning med en fläkt som suger ut värmen eftersom jag vill inte ha öppet så mycket upptill, det ser inte så snyggt ut med ljuset som går upp genom hålen.
Nu kommer jag ju aldrig att kunna sänka mer än vad jag har i lägenheten (24 grader just nu) och det lär bli mycket varmare framåt sommaren så jag ska se om jag inte kan hitta någon billig AC så får både jag och fiskarna det behagligt
Tillsvidare så öppnar jag upp locken lite mer.
Tack för alla tips och all hjälp, Kanon
/ Robert
Lite update:
Gjorde igår lite tester med en liten fläkt.
Hittade en gammal dator som jag slaktade och tog schassi fläkten ifrån, hittade även en adapter med reglerbart volttal, Lite eltejp så var det klart...
Satte dit den över ett befintlig hål provisoriskt och täppte till hålen jag öppnat upp innan och körde på full belysning igen.
Satte den på samma timer som belysningen så den bara går när det är tänt, Kör fläkten på ungefär halv fart.
Tempen är nu perfekt, har under det senaste dygnet legat mellan 25,5 och 26
Nu när jag har sett att det funkar så ska jag köpa en ny (tystare & snyggare) fläkt och montera dit ordentligt.
Avslutar med en bild på karet idag även om det inte har hänt något sen sist.
/ Robert
tufft du får jätte gärna skicka den vidare ... typ till mig när du e färdig me den ;P
inte för att jag kör med täckt kar , jag har "hoppmån"på mina kar
Jag har samma problem med mitt Juwel Rio 180,har 27.8 grader när belysningen är på utan att jag har öppnat locken på ovansidan.
Blir problem till sommaren.
Är tacksam för tips på fläkt när du är klar med ditt nyköp av fläkt.
Tack !
Lite uppdatering.
Har inte hänt så mycket den senaste månaden men här är i alla fall en bild på hur det ser ut nu.
Jag börjar få lite bekymmer med alger men det var väl bara väntat i och med att det bara har varit igång en och en halv månad.
Tänkte ändå höra om det är någon som har några bra tips om hur man kan komma tillrätta med algerna.
Belysning: Juwel orginal 4x54w, tänt 12 timmar totalt (1 timme gryning + 1 timme skymning med halv belysning), bör man öka eller minska?
Mat: Flingfoder 1 gång om dagen, äts upp på 30-60 sekunder, mata mer eller mindre?
Växtgödning: JBL "Ferropol" doseras enligt anvisning på förpackningen ca 50ml per vecka. Är detta ett bra medel?
Vattenbyte: ca 25% i veckan, ibland 2 veckor.
Fiskar just nu: 6 Scalarer, 20-25 Kardinaltetra, 3 Silvermolly och en Ancistrus mal.
Ett par bilder på algerna:
![]()
De trådiga algerna har kommit väldigt mycket det senaste två veckorna och det verkar bara accelerera...
Gjorde en rejäl rensning av dem idag (innan jag tog bilderna tyvärr).
Jag har inget emot lite alger men nu börjar det bli lite mycket...
Eller är det kanske bara så att jag måste ha lite tålamod?
Tacksam för tips.
/ Robban
Du, köp lite pmdd och testa hur bra näringsnivåer påverkar algerna (de brukar ofta försvinna när växterna frodas) Sen kan du utöka växtmassan rätt ordentligt samt göda med Easycarbo. Prova detta först och se hur det går, plocka bort algerna mekaniskt under tiden.
Du kan googla runt lite på Staghorn men du gör ofta klokt i att vänta ut dem.
Senast redigerat av Mathias Nilsson den 2012-06-03 klockan 12:50.
Ok, tack för snabbt svar
Så med andra ord pmdd, mer växter, easycarbo och tålamod...
Är belysningstiden lagom?
Är det lagom med mat?
Jag tycker själv att jag matar extremt lite men jag är kanske för försiktig efter att ha läst alla varningar om övermatning.
Jag kanske ska öka maten till två gånger om dagen?
/ Robban
Jag övermatar nog också om man kollar på generella regler om halverade halverade minimängder som är halverade. Bosse kör ju på en regel som säger att systemet skall klara av matning som räcker i fem minuter om dagen. Det är mycket mat det men det fungerar bra när allt annat fungerar.
Belysningstid kör jag fullt ös medvetslös i 11-12 timmar om dagen i alla akvarier, det funkar faktiskt bra. Jag ökade tiden lite allt eftersom, började på 9 timmar.