Tofsalger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • woodlund
    • December 2011
    • 666

    Tofsalger

    Hejsan på er alla.


    Nu är vårat "största" kar snart 6 månader gammalt sedan uppstarten , problemet som vi har med det är något som många säkert upplevt själva .

    Vi har ett Juvel Rio 180 där vi inte blir av med svarta tofsalger i , det är inga stora mängder men ni vet ju hur det är , man vill ju ha det som ett kort

    Vi har totalt 3 tankar i huset och alla har samma förutsättningar i förhållande till matning , vatten , kemikalier och solljus (inget direkt solljus) ect.

    Vad vi inte kan förstå är varför Juvel karet är det enda som får alger på växterna , de andra tankarna har inte ens tillstymmelse till algväxt , kan det bero på de T5 lysrören som följer med juvel tanken ( dagsljus & nature ) då de andra tankarna endast är utrustade med 1st T8 rör i varje ( det ena har dagsljus & det andra har ett standard rör ) ?

    Kan det löna sig att byta ut nature röret mot tex. ett blått eller color rör istället ?
    1900Liter Diskusvatten


    Medlem i NDSS www.diskusforum.se
  • NOVA 7
    • August 2007
    • 48

    #2
    siamesisk algätare är effektiv, äter upp tofsalgerna.

    Kommentar

    • woodlund
      • December 2011
      • 666

      #3
      Ursprungligen postat av NOVA 7
      siamesisk algätare är effektiv, äter upp tofsalgerna.


      Det glömde jag nämna , det finns idag 3st siamesiska algätare i tanken och de är runt 6-7cm stora , jag har bara sett dom gå på algerna 1-2 gånger sedan vi satte i dom och det var runt 1,5 månad sedan

      Tack för ditt svar ändå NOVA 7
      1900Liter Diskusvatten


      Medlem i NDSS www.diskusforum.se

      Kommentar

      • Moving Waves
        • August 2010
        • 1403

        #4
        Tofsalger brukar sägas bero på pH-svängningar så det har troligast ingen direkt koppling till lysrören. Enklaste sättet att bli av med dem om man inte har så hemskt många är att punktbehandla dem med hett vatten. Du kan sätta en bit luftslang, vanlig sån man har till luftpumpar, på en liten spruta och sedan punktspruta på tofsarna.
        Roten till bekymret bör ju också funderas på och det är många faktorer som spelar in på hur pH svänger. Utan att krångla in mig på mina teorier tror jag att det kan lösas med förändrad vattenbytesregim, antingen oftare eller mer sällan. Hur ofta byter du vatten nu och hur mycket växter har du och hur mår dem?
        - - -
        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

        Kommentar

        • toggaj
          • November 2009
          • 220

          #5
          Ursprungligen postat av Moving Waves
          Tofsalger brukar sägas bero på pH-svängningar så det har troligast ingen direkt koppling till lysrören. Enklaste sättet att bli av med dem om man inte har så hemskt många är att punktbehandla dem med hett vatten. Du kan sätta en bit luftslang, vanlig sån man har till luftpumpar, på en liten spruta och sedan punktspruta på tofsarna.
          Roten till bekymret bör ju också funderas på och det är många faktorer som spelar in på hur pH svänger. Utan att krångla in mig på mina teorier tror jag att det kan lösas med förändrad vattenbytesregim, antingen oftare eller mer sällan. Hur ofta byter du vatten nu och hur mycket växter har du och hur mår dem?
          För mig försvann tofsalgerna när jag drog ner på vattenbytena från en gång/vecka till en gång i månaden så svängningar i vattenvärden kan vara en av orsakenerna tilli algproblemen
          Senast redigerad av toggaj; 15 January 2012, 20:23.

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            #6
            Jag har plockat ur stenar och rötter och skrubbat under hett vatten, sen gäller det att få växterna att trivas. Då får man lov att ansa ur bladen som är mest angripna och tillslut så finns inte eländet kvar.

            Det tar lite tid men tålamod är ju fina saker!
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • woodlund
              • December 2011
              • 666

              #7
              Tack för svaren , vi kör i nuläget vattenbyte 1gång i veckan ca:30% av tanken så det kanske är idé att göra dessa lite mer sällan och se vad som händer , sen får det nog även bli att plocka ur stenar och mangrove roten och skrubba av dem i skållhett vatten .

              Hmmmm Mattias det där med tålamod kanske inte är min starka sida men någon gång ska jag nog lära mig det med




              Länk till en liten bild av tanken , ser klart och fint ut

              Senast redigerad av woodlund; 20 January 2012, 16:01.
              1900Liter Diskusvatten


              Medlem i NDSS www.diskusforum.se

              Kommentar

              • sussi02
                • March 2007
                • 9

                #8
                Hej
                Har själv stött på detta algproblem och byter då ca 30 % vatten var 3-4 vecka samt har lysrör för växterna och ett för ljuset. Jag har rensat rutornas insida eftersom algerna dykt upp. Då det sitter på växterna har jag bytt ut de mest angripna samt rensat på de mindre.
                Sedan har jag fått tipset att ställa ut rötterna och stockar i kylan ( alt. lägga de i frysen )så de fryser bort för att sedan skrubba bort algresterna. Har fungerat ganska bra. Det är ett algproblem som kan ha flera grundorsaker men går att få bukt med lite ihärdighet.

                Kommentar

                • flygrc
                  • June 2006
                  • 2755

                  #9
                  Mina regnbågar älskade dom och käkade upp allt.

                  https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                  Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                  Kommentar

                  • tommy_g
                    • February 2010
                    • 473

                    #10
                    Ang. de siamesiska algätarna (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=270&SOK=1) så är de bara effektiva när de är mycket små som 2-3 cm, när de sedan växer och blir större går de mer och mer på fodret och struntar i tofsarna. Siamesiska algätare är en tillfällig lösning på problemet eftersom de växer mycket snabbt, räkna med den dubbla storleken efter 4-5 mån.

                    Kommentar

                    • gonzo44
                      • October 2007
                      • 2770

                      #11
                      mina siameser hade jag i flera år och dom slutade aldrig äta och hålla bukt på tofsalgerna. du har rätt i att dom växer fort, men jag ka inte hålla med dej om att dom slutar äta alger.. du kanske hade/har extremt lata ena
                      Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                      Kommentar

                      • woodlund
                        • December 2011
                        • 666

                        #12
                        Jo Tommy jag har hört det med om Siameserna att de blir lata med åren och ligger och latar sig på bladen , det ser ut som att mina har lärt sig att det går att äta dom nu dock , nu finns det bara några få blad kvar som är angripna och det blir nog så att de blir bort tagna inom närmsta dagarna sen hoppas jag att jag är av med dom
                        1900Liter Diskusvatten


                        Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                        Kommentar

                        • flygrc
                          • June 2006
                          • 2755

                          #13
                          Mina SAE är en 8-12 cm och de käkar tom upp min Cabomba och alger som är av "hår" typ håller de efter men inga andra alger vad jag kan se.
                          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            #14
                            Jag körde i 5 stycken i mitt nya kar idag då jag är drabbad av en invasion. Växer de snabbt på något ställe så är det här!

                            Plockade ur en anubias och punktade algerna med en spruta innehållande EasyCarbo. Efter detta fick plantan ligga i en skål fylld med vatten. Det blir spännande att se om lösningen som blev i skålen tar död på algerna..
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • flygrc
                              • June 2006
                              • 2755

                              #15
                              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson

                              Plockade ur en anubias och punktade algerna med en spruta innehållande EasyCarbo. Efter detta fick plantan ligga i en skål fylld med vatten. Det blir spännande att se om lösningen som blev i skålen tar död på algerna..
                              Den har jag med provat, den dog....
                              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...