Projekt vintermörker (utökad)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HelenLind
    • September 2012
    • 405

    Intresset för växter tycker jag kommer automatiskt. Man startar ett kar och inreder efter konstens alla regler. Stoppar i supersnygga fiskar och inser ganska snart att tar man inte hand om växterna så blir ju inte helheten bra. Då spelar det ju ingen roll hur mycket tid och pengar man lagt ner på karet om växterna ser ut som skrutt och måste bytas ut med jämna mellanrum.
    Familjen fisksoppa
    Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
    Mina: 120l, 312l, 500l

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      Projekt vintermörker (utökad)

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Jodå Mathias. För flera av oss är växter ibland huvudintresse och jämbördigt intresse med fiskarna. Ser dig som en av de främsta inspiratörerna. Det är ditt fel att CO2 förr eller senare måste inhandlas. Men vill du kicka igång intresset ytterligare så kanske du skulle kunna berätta mer om den enskilda växten. Hur den fungerar och vad den kräver etc.
      Ofta beskrivs mycket om fiskarnas beteenden här i forumet, men inte växternas. Som det nu är så får jag ju göra som de andra och gapa och förundras men kan liksom inte haka på i tänket riktigt, då flera av växterna är nya för mig.

      Men även om din tidigare djungel var en favorit så tycker jag du fick till det bra. Saknar dock de röda nyanserna i inredningen nu. Gillar verkligen dynamiken i färgerna då en mörkare växt kan framhäva en ljusare växt som är placerad lite framför t.ex. Men gissar att du ansat bort de röda topparna bara.
      Det som är inredning nu ska bli ett harmoniskt resultat om någon vecka. Då är allt igenväxt igen. Jag har funnit min fiende i själva akvariet, Hydrocotyle tripartita. Det är som andmat, fast på botten. Det är den växtens fel att rev så hårt i inredningen nu.

      Det röda jag hade i akvariet var P.Stellata. Den blev läckert lila i topparna när den hade en längd på ca 20 cm, efter det tog den över akvariet. Jag ansade ner den hårt, för att bara någon dag senare dra ur den ur karet och skicka den till Stockholm. Den passar nog bättre i ett 1440 hos Kristian, den blir liksom lika stor som en julgran om den får tillräckligt med näring.

      Vad sitter då bak i karet i stället?

      R.macrandra blev det. Från samme Kristian. (Vi tror att det är macrandra än så länge, den har just nu lite grönt i sig men det ska jag elda ur den)

      Då får jag en rejäl växt med illröd färg bak i akvariet istället. Håller jag även blyxan fredag så kommer den att bli kopparröd också och då blir det nog bra.

      Angående detaljer om växter och allt som hör till så tror jag att det krutet fyras av på fel forum i dagsläget. Jag har nog fått i snitt 20-30 frågor i veckan om karet på Facebook, vilket inte är helt perfekt. Där slängs det iväg en fråga, det kommer ett svar i retur och så stannar det där för det är få som faktiskt förstår vad det handlar om.

      Här är det lite roligare. Svarar jag på en fråga eller ställer en själv så sitter det någon och läser som förstår. Därför ska jag nog bli lite flitigare med att beskriva saker här, bara frågorna kommer

      Det som är viktigt att veta är att det inte är svårare med ett akvarium som detta, oftast. Frågar man bara så blir det snart ganska självklart
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        Projekt vintermörker (utökad)

        Ursprungligen postat av Mysan__
        Det är kanske inte något huvudintresse här, men jag följer trådar som handlar om växter i hopp om att lära mig, oftast i tystnad dock. Eftersom det mesta känns som grekiska för mig ännu
        Grymt fina bilder du har tagit


        Jag är ju lärare till vardags så jag tar gärna till mig tips om hur jag kan göra det lite lättare. Kom på en sak ändå som kan göra det tydligare

        När jag har skrivit ett inlägg så går jag sedan tillbaka och gör en liten sammanställning. Det kan nog hjälpa lite för de som vill veta mer och det tar ju ingen tid eller energi från min sida
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          Projekt vintermörker (utökad)

          Ursprungligen postat av KristianE
          Precis, jag tror inte det har med ointresse att göra utan snarare att alla är upptagna med att hissa upp hakan från golvet när man ser tillväxt och hur enkelt du får det att se ut.
          Ja, tillväxten är rätt ok under nya rör. Det krävs massa mer jobb för att få det att se bra ut och det blir lite konstigt när man verkligen inte orkar ansa. Jag ska sköta mig och hålla tillbaka en del mycket bättre.

          Hur ser det ut med stellatan? Har den slagit sig till ro?
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • Mysan__
            • February 2008
            • 407

            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson


            Jag är ju lärare till vardags så jag tar gärna till mig tips om hur jag kan göra det lite lättare. Kom på en sak ändå som kan göra det tydligare

            När jag har skrivit ett inlägg så går jag sedan tillbaka och gör en liten sammanställning. Det kan nog hjälpa lite för de som vill veta mer och det tar ju ingen tid eller energi från min sida
            Ja men se där! Då vet jag vem jag ska ställa frågor till när det behövs. Förmågan att kunna förklara är ju som relativt viktig inom läraryrket
            Ja, sammanställning är en bra idé!
            Ibland känns det som jag är ute och snurrar totalt när det gäller växterna. Jag använder pmdd men ingen kolkälla, eftersom javaormbunkarna inte verkade uppskatta EC. Och koldioxid känns så där hysteriskt långt bort i min värld. Blir dock väldigt inspirerad då jag ser ditt kar!
            Jag får försöka vara lite bättre på att ställa frågor då
            Mvh/ My

            Kommentar

            • HelenLind
              • September 2012
              • 405

              När man behöver ett snabbt och enkelt svar är facebook perfekt. Men när svaret kanske inte är så enkelt som ja eller nej så är zoopet bäst. Ibland kanske man måste läsa svaret flera gånger och googla lite för att förstå och då funkar inte facebook alls. Det går alldeles för fort.
              Familjen fisksoppa
              Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
              Mina: 120l, 312l, 500l

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                Projekt vintermörker (utökad)

                Ursprungligen postat av HelenLind
                När man behöver ett snabbt och enkelt svar är facebook perfekt. Men när svaret kanske inte är så enkelt som ja eller nej så är zoopet bäst. Ibland kanske man måste läsa svaret flera gånger och googla lite för att förstå och då funkar inte facebook alls. Det går alldeles för fort.
                Nej. Jag håller med där. Svaret som ges är borta efter 3 minuter ändå. Här samlas folk på lite andra villkor vilket är mycket mer givande.

                Jag hoppas att alla vet att alla frågor är välkomna, även om de verkar otroligt lätta. Utvecklas gör man ju genom att fråga saker.

                Som jag gör med Mats B, jag har ändå inte förstått hur han gör :P

                Han har ju ett par års erfarenhet så jag får inte bli nerslagen av det men fan vad grym han är
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • KristianE
                  • April 2012
                  • 1443

                  Stellatan har börjat få fäste nu, man ser hur bladen börjat anpassa sig efter den nya belysningen och det börjar se "harmoniskt" ut runt rötterna ( inte den ny grävda känslan längre).
                  Jag ska ta å kolla igenom mina värden för att se om jag behöver öka gödningen då jag tycker att det växer bättre första halvan av veckan...
                  //Kristian
                  Följ mitt 1440l SA projekt på
                  http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    Projekt vintermörker (utökad)

                    Ursprungligen postat av KristianE
                    Stellatan har börjat få fäste nu, man ser hur bladen börjat anpassa sig efter den nya belysningen och det börjar se "harmoniskt" ut runt rötterna ( inte den ny grävda känslan längre).
                    Jag ska ta å kolla igenom mina värden för att se om jag behöver öka gödningen då jag tycker att det växer bättre första halvan av veckan...
                    Så är det här med. Jag går efter prickalgerna nu. Blir de fler, göder jag mer.

                    Jag är ju verkligen ingen mätare, jag kör på det som verkar funka
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      Har nog ett komplett co2-system till nu. Vad tror vi om att göra 240-juwelkaret till hightech efter sommaren då?

                      Ett starkare ytterfilter och en extra ramp är det som krävs i nuläget. Jag stressar inte men det vore kul att köra lite mer gas.

                      Vi får se, det sitter slimline i och det stör i ett sådant akvarium. I vilket fall skall det startas om till helgen, det blir kul!
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • Mathias Nilsson
                        • July 2011
                        • 6552

                        Projekt vintermörker (utökad)

                        Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1367523612.983384.jpg
Visningar: 1
Storlek: 203,5 KB
ID: 2147436Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1367523626.767365.jpg
Visningar: 1
Storlek: 285,3 KB
ID: 2147437Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1367523639.807926.jpg
Visningar: 1
Storlek: 245,3 KB
ID: 2147438Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1367523651.873332.jpg
Visningar: 1
Storlek: 180,4 KB
ID: 2147439Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1367523666.034271.jpg
Visningar: 1
Storlek: 306,2 KB
ID: 2147440Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1367523680.425513.jpg
Visningar: 1
Storlek: 175,3 KB
ID: 2147441

                        Leker lite med cyano som utlovat. Kristians kar gör det mer angeläget så jag drar igång leken ikväll.

                        Jag byter 50% vatten i veckan i det här akvariet, belysningen ligger på 10h och gödningen är 0 och ingenting. Nu har det gått två veckor sedan senaste vattenbytet och det är således ett bra läge att börja. Jag kommer inte titta in i karet på minst 4 dagar så får vi se hur det arter sig.


                        Och när jag tänker på skötselregim så tänkte jag visa detta,

                        Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1367523905.757693.jpg
Visningar: 1
Storlek: 228,3 KB
ID: 2147442Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1367523941.508212.jpg
Visningar: 1
Storlek: 187,2 KB
ID: 2147443Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1367523968.535950.jpg
Visningar: 1
Storlek: 269,4 KB
ID: 2147444

                        Jag har inte bytt vatten på mer än en månad. Jag hade tänkt att byta i fredags men allt såg så gött ut så jag fortsätter nog en månad till bara för att testa. Fungerar det lika bra då så kör jag vidare igen.

                        Jag ligger på halvdos pmdd varje vecka, enbart för att jag ser att det blir lite prickalger annars. I övrigt så finns det inte en alg. Belysningstid ca 7h/dag och sparsam matning.
                        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Kommer med intresse följa Cyanoutvecklingen. Trevligt att du offrar dig för forskningen Hur gör du i dina nanokar med räkor. Ger du PMDD även där?
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Hur gör du i dina nanokar med räkor. Ger du PMDD även där?
                            Japp. Varken jag eller de bryr sig speciellt mycket
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • Mathias Nilsson
                              • July 2011
                              • 6552

                              Projekt vintermörker (utökad)

                              Jag är rätt nära att införa individuella skötseldagar för akvarierna här hemma nu. Att få allt gjort på EN dag är inte längre möjligt tror jag.

                              Någon som provat?
                              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48148

                                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                                Jag är rätt nära att införa individuella skötseldagar för akvarierna här hemma nu. Att få allt gjort på EN dag är inte längre möjligt tror jag.

                                Någon som provat?
                                jepp, en dag om året viker jag åt skötsel av mina akvarier
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...