Projekt vintermörker (utökad)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    Ursprungligen postat av Jesper Broman
    Tror att det där karet kommer bli riktigt äckelsnyggt!
    Vi kan alltid hoppas
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      Ursprungligen postat av åheim
      Sjutton va najjsigt Mathias!!! From och med nu döper jag dig "Knotten från kil" för nu är du zoppets Oliver Knott inredningsguru
      Haha, nejfan så illa är det inte

      Vi får se hur det artar sig, det tuffar på ganska bra.

      Har kollat över karet lite och vill du veta något som är både underhållande och tragiskt?

      Det böjer sig, inte mycket men det är ändå 3-4 mm på mitten. OM du går från vänster. Från höger är det 1 mm. Karet är bredare på vänstersidan, den som limmade karet var full. Har lärt mig att leva med mitt öde, håller gör det men folk får lämna tumstocken hemma när de kommer på besök.

      Stuper rutan ur så är det studieresa till Polen som gäller
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        Ursprungligen postat av Nanoräkan
        Hoppar in i tråden jag också då, jag har läst den sedan den startades men aldrig kommenterat Men jag älskar dina kar verkligen, detta nya ser ut att bli riktigt snyggt också
        Det är inte varje dag man ser riktiga high-tech här på zoopet
        Lägg gärna upp lite bilder på dina andra kar också
        Bilder på mina andra kar kommer. De har fått aggera växtsump under en tid så det ser inte så roligt ut. Ska ta tag i det under helgen och slänga allt jag bara kan..

        Fina akvarier är roligare än kar med 30 olika växtarter som simmar under rampen..
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          Projekt vintermörker (utökad)

          Om man mäter det nya karet från vänster kortsida till höger kortsida så är det såhär:

          Vänster kortsida 40,2 +- någon tiondel, lite högre upp är det 40,1, mitt 40,3 och andra kortsidan 39,9..

          Den ena sidan är således limmat med större spalt vilket gör att det är krokigt..

          Tesen är ju då att det inte spelar någon egentlig roll då mittenvärdet är i princip utan bågn..

          Jäkligt tråkigt men glaset är 8 mm på en höjd som är 44 cm. Det ska enligt alla tabeller hålla rimless men jag retar mig likt förbaskat på looken :P
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • Jesper Broman
            • November 2012
            • 3445

            Jag tror inte du behöver va orolig, men förstår att du retar dig. Men nu har jag blivit orolig för mitt 343l haha. Skrev ju innan i tråden att det inte bågnar men efter lite forskning här hemma så gör det det
            Det satt lister på mitt med innan precis som på ditt, men jag fick med lösa lister för förra ägaren hade tagit bort dom. Tror det blir att tömma och limma dit dom igen. Bara surt att det är fullt med fina växter och diverse inredning

            Kommentar

            • simpson
              • July 2012
              • 666

              Ursprungligen postat av Jesper Broman
              Jag tror inte du behöver va orolig, men förstår att du retar dig. Men nu har jag blivit orolig för mitt 343l haha. Skrev ju innan i tråden att det inte bågnar men efter lite forskning här hemma så gör det det
              Det satt lister på mitt med innan precis som på ditt, men jag fick med lösa lister för förra ägaren hade tagit bort dom. Tror det blir att tömma och limma dit dom igen. Bara surt att det är fullt med fina växter och diverse inredning
              Är det något egentligt problem att det är vatten i det?

              Töm så mycket du kan, helst mer än hälften. Då borde växter etc kunna vara kvar.

              Sätt sedan 2 vinkeljärn (med silvertejp eller handduk emellan) mot glaset nästan längst upp på båda sidor, håll ihop dem på var sida om kortsidorna med spännband. En tving på mitten så du får glaset 'rakt' så borde du kunna limma och sedan när det härdat ta bort vinkeljärn och fylla fullt med vatten.

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                Projekt vintermörker (utökad)

                Ursprungligen postat av simpson
                Är det något egentligt problem att det är vatten i det?

                Töm så mycket du kan, helst mer än hälften. Då borde växter etc kunna vara kvar.

                Sätt sedan 2 vinkeljärn (med silvertejp eller handduk emellan) mot glaset nästan längst upp på båda sidor, håll ihop dem på var sida om kortsidorna med spännband. En tving på mitten så du får glaset 'rakt' så borde du kunna limma och sedan när det härdat ta bort vinkeljärn och fylla fullt med vatten.
                Är det inte lättare i det här fallet att han går till glasmästaren och får bitar av stagen tillskurna så att han kan göra fötter till mittstag?

                De behöver han tömma ett par cm först, när bitarna härdat kan han köra det fyllt till hälften i tre dagar medan stagen härdar. I det fallet krävs det en påse
                Fikabröd, en rulle maskeringstape, T-röd och silikon
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • Jesper Broman
                  • November 2012
                  • 3445

                  Ja det går nog hitta på nåt, men det konstiga är att det inte har suttit nåt mittstag från början. Jaja det löser sig. Har ju stått så i ett år nu så det klarar ett par veckor till

                  Ursäkta för att jag stal tråden lite

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    Projekt vintermörker (utökad)

                    Ursprungligen postat av Jesper Broman
                    Ja det går nog hitta på nåt, men det konstiga är att det inte har suttit nåt mittstag från början. Jaja det löser sig. Har ju stått så i ett år nu så det klarar ett par veckor till

                    Ursäkta för att jag stal tråden lite
                    Ett år är min heliga gräns

                    Efter den tiden så står det där det står
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • Jesper Broman
                      • November 2012
                      • 3445

                      Haha, ja det kanske va en bra gräns att gå efter. Men det blir nog att limma dit listerna imorn och sätta ett mittstag på dom. Har lite glas hemma. Den där framrutan stör min skönhetssömn ikväll känner jag och den är viktig

                      Hur går det med ditt kar, växer det nåt än?

                      Kommentar

                      • Mathias Nilsson
                        • July 2011
                        • 6552

                        Projekt vintermörker (utökad)

                        Ursprungligen postat av Jesper Broman
                        Haha, ja det kanske va en bra gräns att gå efter. Men det blir nog att limma dit listerna imorn och sätta ett mittstag på dom. Har lite glas hemma. Den där framrutan stör min skönhetssömn ikväll känner jag och den är viktig

                        Hur går det med ditt kar, växer det nåt än?
                        Jodå. Det går allt bra. Tänkte lägga in lite bilder på växterna nu faktiskt.

                        Mina rutor stör mig också, det är dock så lite så det ska inte vara någon fara. Alla som kommer hit säger att jag ska skita i det.

                        Även om jag limmar dit ett stag (som skulle störa looken något extremt) så är det ändå snett limmat.

                        Mäter jag från vänster till höger så har jag ingen bågn, från höger till vänster har jag 3 mm, 1,5 mm/ruta.

                        Störande är det ändå
                        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                        Kommentar

                        • Jesper Broman
                          • November 2012
                          • 3445

                          Ja det är inget roligt när man hittar smågrejer som retar en. Och speciellt när man har köpt nytt och man vill att allt ska va perfekt. Men 1,5mm/ruta tycker jag också att du ska skita i
                          Och det är nog bara du som lägger märke till "smågrejerna"

                          Alltid roligt med bilder så kör på bara

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0176.jpg
Visningar: 1
Storlek: 133,9 KB
ID: 2145918Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0183.jpg
Visningar: 1
Storlek: 66,4 KB
ID: 2145919Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0195.jpg
Visningar: 1
Storlek: 73,3 KB
ID: 2145920Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0197.jpg
Visningar: 1
Storlek: 112,7 KB
ID: 2145921Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0199.jpg
Visningar: 1
Storlek: 109,3 KB
ID: 2145922Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0201.jpg
Visningar: 1
Storlek: 114,4 KB
ID: 2145923Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0202.jpg
Visningar: 1
Storlek: 92,9 KB
ID: 2145924Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0204.jpg
Visningar: 1
Storlek: 139,8 KB
ID: 2145925Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0217.jpg
Visningar: 2
Storlek: 115,8 KB
ID: 2145926Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0218.jpg
Visningar: 1
Storlek: 84,5 KB
ID: 2145927Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0225.jpg
Visningar: 1
Storlek: 132,8 KB
ID: 2145928

                            Det som hänt är att det blir lite rött i växterna redan, inget har ju rotat sig ordentligt men nu har det i alla fall visat sig att rören är effektiva.

                            Glosson kommer ju igång på någon/några veckor och sedan drar den bara iväg, allt kommer dokumenteras. Ph i karet ligger på 6,8 nu ikväll enligt digitala mätaren, rätt bra med tanke på att controllern inte kommit ännu..
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • irwin_fletch
                              • April 2009
                              • 544

                              Riktigt läckert! När den mossan växt till sig kommer det vara sjukt snyggt.

                              Kommentar

                              • Mathias Nilsson
                                • July 2011
                                • 6552

                                Projekt vintermörker (utökad)

                                Ursprungligen postat av irwin_fletch
                                Riktigt läckert! När den mossan växt till sig kommer det vara sjukt snyggt.
                                Ja Det kommer nog bli bra.
                                Senast redigerad av Mathias Nilsson; 03 February 2013, 03:22.
                                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                                Kommentar

                                Arbetssätt...