Projekt 50+50+122

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Projekt 50+50+122

    Sådärja !

    Förhandling klar med diverse Myndigheter.

    Frugan får sina eländigt dyra bänkskivor i nya köket som skall inhandlas i vår.

    Jag får göra en liten come-back med ett kar.

    Men, jag vill ju inte ha ETT kar, jag vill ha TRE !

    Så, hur löser man det ?

    Jo, man tar ett mediumsized kar på 222 liter, dvs ett klassiskt zooline ramkar med måtten
    45x45x110 = 222 liter, och helt enkelt delar av det så att det blir 3 kar av det.

    Tanken just nu är att få fram 50 + 50 + 122 liter.

    Blir säkert ändringar på det.

    Men en sak som inte blir ändring på, är bänken / ställningen som den skall stå på.

    Har en ihopsvetsad liten sak, fyrkantsrör 30x30mm, nu svartmålat med hammerite rostfärg.

    Men jag har ett litet problem.

    Som ni ser på "ritningen" så är det som en ram, med rören liggandes plant på marken.

    Sofar so good....

    Om det inte hade varit för att golvet inte alls är plant.

    Från vänster till höger så skiljer det sig säkert 1,5-2,0 cm.

    Så, någon sorts justering måste ju till.

    Jag har funderat på att på nått vis sätta dit IKEA Captiva ben som är justerbara.

    Men jag vet i fasen hur jag skall sätta dit dom.

    Tips och råd emotses med viss tacksamhet.
    Bifogade filer
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • Akvarieentusiasten
    • September 2011
    • 224

    #2
    Man får gratulera till lyckade förhandlingar! Tyvärr kan jag inte bidra med konstuktionstips, för då hade du fått användning av vattenskadeförsäkringen... Men inspektera slutresultat kan jag
    /Cicci

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      hmm... det går inte borra hål i varje hörn. så att du kommer in i röret. och sen svetsa dit den muttern ( eller en annan) som ikeafötterna gängas i?

      för om du borrar hål så kommer du ju in i röret o där är det ju öppet så inget kan ta emot när du ska skruva fötterna

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        mmm....tanken finns där.

        samtidigt är jag kanske inte helt villig att borra / svetsa och ha mig i själva ställningen.


        en idé som jag har är att helt enkelt limma dit en skiva av nått lämpligt matrial, kanske
        limmträ eller nått sånt, på undersidan av ramen, och sedan skruva på benen i den skivan.




        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • MrH
          • October 2010
          • 2825

          #5
          du kan utan problem borra hål och sätta dit en mutter eller vad man nu använder för fästpunkt, det kommer knappast att påverka hållbarheten om du bara gör det enligt konstens regler =)
          MrH ---> 175L SA kub

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            Ursprungligen postat av MrH
            om du bara gör det enligt konstens regler =)

            mmmm....det är just det......



            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • MrH
              • October 2010
              • 2825

              #7
              Ursprungligen postat av Kensa
              mmmm....det är just det......



              .
              haha jaha var de så pass, nå det finns ju ganska enkla för knep att lösa sånt.

              ta med ställningen och åk till någon skrotfirma, verkstad, bilmekaniker eller dylikt. dom är oftast duktiga på att svetsa och ett sånt där jobb kan dom göra för nån hundring till "fika kassan" bruklar oftast va uppskattat när man kommer med lite sådana småjobb åt dom
              MrH ---> 175L SA kub

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #8
                Jag har för mig det finns muttrar som funkar som popnitar men kommer inte ihåg vad det heter.
                Jag skall se om jag kan hitta på nätet. Annars kan du nog klippa till ett par plåtbitar som är lite större än plattorna på IKEA benen. Limma med epoxy och skruva fast dem i ställningen utanför IKEA plattorna.
                Det skall hålla då enda stora belastningen blir rakt uppifrån och ned samt från sidan om du springer in i det hela. Då kan det vika sig om du har otur. Rent statiskt blir det inga problem.
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  Ursprungligen postat av bossep
                  Jag har för mig det finns muttrar som funkar som popnitar men kommer inte ihåg vad det heter.
                  Jag skall se om jag kan hitta på nätet. Annars kan du nog klippa till ett par plåtbitar som är lite större än plattorna på IKEA benen. Limma med epoxy och skruva fast dem i ställningen utanför IKEA plattorna.
                  Det skall hålla då enda stora belastningen blir rakt uppifrån och ned samt från sidan om du springer in i det hela. Då kan det vika sig om du har otur. Rent statiskt blir det inga problem.

                  mmmm.....förmodligen.

                  rikting i sidled är jag inte orolig för.

                  kanske för att hela eländet skall bultas in i en massiv betongvägg......



                  .
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kensa
                    mmm....tanken finns där.

                    samtidigt är jag kanske inte helt villig att borra / svetsa och ha mig i själva ställningen.


                    en idé som jag har är att helt enkelt limma dit en skiva av nått lämpligt matrial, kanske
                    limmträ eller nått sånt, på undersidan av ramen, och sedan skruva på benen i den skivan.
                    .
                    Om du kan ha en skiva under den befintliga ställningen blir det kanon. Du behöver nog inte ens limma utan kan skruva igenom skivan och in i ramen på ett par ställen. Skivan kan vara MDF eller om du är rädd för vattenskador form eller marine plywood. Med plywood räcker det med 6-8 mm tjocklek. Med MDF tar du 12 mm. Det är samma som IKEAS skåpstommar och ditt blir starkare eftersom du kan skruva igenom skivan och in i metall ramen med 3 av skruvarna.

                    Ett alternativ (för den modige) är att bara skruva i 3 hörn av plattorna till IKEA benen. Jag hade nog gjort så enligt KISS modellen.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kensa
                      mmmm.....förmodligen.

                      rikting i sidled är jag inte orolig för.

                      kanske för att hela eländet skall bultas in i en massiv betongvägg......



                      .
                      Varför ben över huvud taget? Dra fast direkt på väggen med ett par rejäla expanderbultar. Då blir det enkelt att städa under och du blir riktigt poppis!
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        Ursprungligen postat av bossep
                        Varför ben över huvud taget? Dra fast direkt på väggen med ett par rejäla expanderbultar. Då blir det enkelt att städa under och du blir riktigt poppis!

                        måste nog ha något som ger möjlighet att justera höjden eftersom golvet lutar som fasen.



                        .
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          så här ser planen ut, dvs dagens bud.


                          your thoughts please ?


                          .
                          Bifogade filer
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #14
                            jaa det ser väl helt okej ut! hur är tanken att fästa skivan i ställniingen?jag skulle nog borra mig igenom ställingen o dra ett par bultar

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #15
                              Ursprungligen postat av hannesc
                              jaa det ser väl helt okej ut! hur är tanken att fästa skivan i ställniingen?jag skulle nog borra mig igenom ställingen o dra ett par bultar
                              .


                              i första läget är nog tanken enbart att limma dit den.

                              dels för att jag har tillgång till diverse limmer som används inom industrin, som i sin tur är
                              ungefär lika starka som om man bultar ihop eländet.

                              dels för att jag inte kommer att få några rörelser i sidled, pga att jag bultar hela ställningen in i en
                              massiv betongvägg.


                              .
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...