720 liter SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • irwin_fletch
    • April 2009
    • 544

    Nu hittade jag, var tydligen lättare på datorn än på mobilen !? Får gå med i gruppen så jag kan tacka alla snälla människor..

    Kommentar

    • irwin_fletch
      • April 2009
      • 544

      Lite mer detaljbilder på karet. Lättare att dela upp så stort kar på tre bilder. Inte lika suddigt i kanterna tycker jag.
      Bifogade filer

      Kommentar

      • Kryckan
        • November 2011
        • 283

        Tackar så mycket för svaren!

        Självklart ska jag svara på hur jag har gjort men det behöver inte vara rätt svar enligt andra...
        Som alltid i denna bransch får man testa sig fram till något som passar en själv,
        annars läggs många akvarier ner efter några månader.
        Jag är aldrig ute efter perfekta svar. Försöker styra in mig på linjer som funkar bra.
        Nått intressant snappar man alltid upp om man frågar och så även denna gång.
        Sen blir det väll lite justeringar när man börjar pyssla med dessa saker själv.

        Nu vet man att Enchidorus ozelot inte funkar i en liknande setup.
        Man har det lite på känn att det inte funkar men ändå är man där o köper dessa för att testa.
        För övrigt så skulle det vara kul att få Enchidorus att funka. Har aldrig lyckats själv heller.
        Antar att Blyxa japonica och Pogostemon Helferi inte heller funkade?

        Hur länge har du ljuset tänt? När jag precis fixat karet med ny setup endast 6,5 h. När jag är uppe i fulltid aldrig mer än 8 h.
        Funkat bäst för mig då jag lyckats hålla algerna borta med kort belysningstid. Morgon/kvällsbelysning är på lite längre.
        Detta tyckte jag va intressant. Många kör ju längre belysningstid. Standard kanske är 10-12 timmar.
        Men då får man oftast alger på växter som växer långsamt. Exempelvis Anubias.
        Kör man bara med växter som ej kräver mycket ljus så ska detta provas. Dina växter är ju kanonfina!

        Angående Discus så fick jag mina tankegångar bekräftade.
        Fick de svaren som jag förväntade mig.

        Kommentar

        • irwin_fletch
          • April 2009
          • 544

          Ursprungligen postat av Kryckan
          Nu vet man att Enchidorus ozelot inte funkar i en liknande setup.
          Man har det lite på känn att det inte funkar men ändå är man där o köper dessa för att testa.
          För övrigt så skulle det vara kul att få Enchidorus att funka. Har aldrig lyckats själv heller.
          Antar att Blyxa japonica och Pogostemon Helferi inte heller funkade?

          Detta tyckte jag va intressant. Många kör ju längre belysningstid. Standard kanske är 10-12 timmar.
          Men då får man oftast alger på växter som växer långsamt. Exempelvis Anubias.
          Kör man bara med växter som ej kräver mycket ljus så ska detta provas.
          Alltså ozelot växer och har fått 10 nya blad men blir inte alls så stor som när jag köpte den. Säker odlad emersed, blir ofta så då. Antar att de är betydligt lättare att hålla med CO2.
          Blyxa och helferi funkade ok i stora karet, men dessa plantor har jag haft så mycket av att jag fått slänga dem i mina andra kar. Skillnaden är att jag haft bottengädning i dessa kar och där har de trivts som bara den.

          Tycker 10-12 timmar låter mycket för att vara standard men mycket möjligt att det stämmer. Hade gissat på 9, max 10 h. Det stämmer absolut att jag kör mindre än de flesta andra. Men min erfarenhet är inte att det är ljustimmar som är avgörande för ljuskrävande växter utan det är mängden ljus. Går ju inte kompensera svagt ljus genom att öka antalet timmar, men det vet du ju redan

          Kommentar

          • irwin_fletch
            • April 2009
            • 544

            De bästa stunderna framför akvariet är morgon och kväll då jag endast har lite T8 belysning igång. Fiskarna är verkligen på g då, paren spelar för varandra och de vaktar revir på ett helt annat sätt än vad de gör när det är full belysning. Sen vågar sig L-malarna fram också (i stort sett enda gången min L-128 är framme).

            Kolla med HD, annars är det ganska suddigt.

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Man riktigt känner lugnet.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                Mycket trevligt!

                Jag kan lägga ner mina kar och titta på dina filmer istället, mycket mindre arbete
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • irwin_fletch
                  • April 2009
                  • 544

                  Tack Inger och Maths! Haha, så lätt kommer du inte undan Maths, du får fortsätta med dina härliga filmer. Inga apistogramma du kan filma nu?

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    Ursprungligen postat av irwin_fletch
                    Tack Inger och Maths! Haha, så lätt kommer du inte undan Maths, du får fortsätta med dina härliga filmer. Inga apistogramma du kan filma nu?
                    Nope, inte en Ap mina kar.

                    Har haft någon mystisk skit i 400 karet. Fyra Nycklar och mina senaste Ap försvann under en fyraveckors period. Hittade inte en enda död fisk och kände ingen "död" lukt i akvarierummet, men borta var de? Man kan ju fråga sig varför fyra Nycklar av sex försvann och de två som är kvar mår hur bra som helst?

                    Det tog ju slut på CO2 i juni och då gick pH värdet upp till över 8, vilket tyder på att vattnet i kranen har ändrats över tiden. Förr låg pH på strax över 7 utan påverkan.

                    Men det är just nu ganska låg aktivitet och jag låter karen puttra på, 400 karet har endast städats på växter under en fyra års period, lite stand by minst sagt.
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • ApeviaX
                      • December 2005
                      • 1531

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Underbara bilder igen Fletch.
                      Ap-killen som tuggar i sig en C-räka påminner mig om de vilda Nahmunda Red Discusarna jag hade förr, när de tog sig an, och mumsade på dyra pygmé-corysar... Men, det fick de gärna göra så länge de hade de sköna instinkterna i blodet...
                      We live in such a pretty, but cruel world. Nice att fånga de på bild, snacka om tagna på bar gärning.
                      ApeviaX
                      Archocentrus multispinosus
                      "Vattensamlingen"
                      X-Aquatic

                      Kommentar

                      • ApeviaX
                        • December 2005
                        • 1531

                        Ursprungligen postat av irwin_fletch
                        Mina Laetacara curviceps har inte kommit till skott än, men de fortsätter putsa, darra och skaka med huvudet. Snart är det väl ändå dags..=)
                        Wow, vilken pic. supernice

                        Ursprungligen postat av irwin_fletch
                        Ja, men det lär dröja ett tag innan jag kommer igång med det nya karet. Nu står en ställning och ett 100-literskar, samt ett 540 i stugan och väntar på att Ansjo skall hämta dessa - men först skall han resa bort några veckor... så det blir att vänta ett tag till! Men, sedan så!

                        Sorry, hade missat ditt svar Mats. Samtidigt som jag vill att du ska få in ditt kar så vet jag att du befinner dig i ett ganska skönt läge just nu. Att fundera på inredning, fisk, beslysning mm är nästan den goaste tiden. Något jag brukar göra innan jag ska somna, ibland resulterar det i att jag inte kan somna...=)
                        Haha, ja den typen av sömnbrist känns igen

                        Ursprungligen postat av irwin_fletch
                        Slänger in bilder på min Baenschi som bara blir finare och finare....
                        Snacka om att han glöder, så nice

                        Ursprungligen postat av irwin_fletch
                        Karet klarade strömavbrottet, men mina växter har tagit stryk i flytten. Mina ctypto gillade inte att byta plats men de kommer ju tillbaka efter ett tag. Mina skalarer har larver just nu och verkar trivas. De andra fiskarna är lite rädda än så länge men mina L-malar är framme konstigt nog.

                        Här kommer i alla fall lite bilder som utlovat. Kommer ta ett tag innan karet sätter sig, det får bara tuffa på nu. Räknar med att en del växter kommer försvinna.
                        Mkt vackert, det jag kommitmatt tänka på när det gäller denna typ av inredningsstil är hur tusan dy lyckas plantera så tätt utan att något flyter upp eller ser nertryckt ut? Använder du pincett?

                        EDIT: Äsch, var tog bilderna jag kommenterade vägen?!
                        Senast redigerad av ApeviaX; 18 December 2012, 22:45.
                        ApeviaX
                        Archocentrus multispinosus
                        "Vattensamlingen"
                        X-Aquatic

                        Kommentar

                        • irwin_fletch
                          • April 2009
                          • 544

                          Hehe, jag vet vilka bilder du kommenterat så jag uppskattar dina rader Angående din fråga om växterna så kan jag säga att det är gjort med klumpiga fingrar men det jag försöker göra är att plantera tätt samt att dölja basen på växterna. Det är väldigt mycket lättare att göra detta med 10-15 cm i karet än när det är fullt med vatten. Sen har jag ju många växter som inte är planterade i botten.

                          Kommentar

                          • ApeviaX
                            • December 2005
                            • 1531

                            Ursprungligen postat av irwin_fletch
                            Hehe, jag vet vilka bilder du kommenterat så jag uppskattar dina rader Angående din fråga om växterna så kan jag säga att det är gjort med klumpiga fingrar men det jag försöker göra är att plantera tätt samt att dölja basen på växterna. Det är väldigt mycket lättare att göra detta med 10-15 cm i karet än när det är fullt med vatten. Sen har jag ju många växter som inte är planterade i botten.
                            Aah, skönt att du vet vad jag syftade på

                            Okej, jaa. Då får jag helt enkelt testa med lite lägre vattenstånd så att säga
                            ApeviaX
                            Archocentrus multispinosus
                            "Vattensamlingen"
                            X-Aquatic

                            Kommentar

                            • gonzo44
                              • October 2007
                              • 2770

                              Harmonin flödar ur den filmen
                              Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                              Kommentar

                              • irwin_fletch
                                • April 2009
                                • 544

                                Tänkte bara visa vad som är senaste projektet. Tanken är att inte visa så mycket av detta kar i denna tråd även om vissa bilder säkert kommer komma upp då och då. Mitt intresse kommer alltid ligga i SA träsket och jag har fortfarande tre SA kar igång men som visningskar vid TV-soffan är det inte mycket som slår ett SALTKAR!!!!

                                Sambon har tjatat länge och nu har jag lyckats köpa på mig de viktigaste delarna för att kunna starta ett kar. Efter lite bänkbygge och annat fix så är karet igång. Dröjer innan det blir fisk och koraller (ska försöka undvika nybörjarmisstag). Känns konstigt men roligt att vara helt grön inom ett område.... Nu är det bara tålamod som gäller!! Karet har tuffat på ett tag och än så länge får jag mest kolla på sjöstjärnor, borstmaskar samt lite korallrester. Men ska erkänna att det är kul....

                                Karet är på 250 liter. Lägger upp med lite olika ljus!
                                Bifogade filer

                                Kommentar

                                Arbetssätt...