Projekt Rio 300 SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dreas
    • August 2005
    • 264

    Projekt Rio 300 SA

    Hej!

    Efter enbart haft ett 125L kar ett tag ligger jag nu i startgroparna för ett lite större...iallafall så stort som sambon godkänt. Vi behövde tydligen ett matsalsbord på den platsen jag ville ställa mitt 150cm kar. Därför blir det nu bara ett 120cm...men men man får vara tacksam för det "lilla"!

    Min filosofi är: Hellre ett större kar men mindre storlek på fisken än stora bamsefiskar. Blir trevligare då man kan observera lite mer intressanta beteende då.

    Inredning:
    • Råda sand 04-08
    • BTN Moduler alt den nya amazonas slimline - Om jag nu orkar vänta på den dvs. Det kliar i fingrarna ser ni!!!
    • Div stenar och rötter.


    Teknik:
    • Funderar på att behålla innerfiltret då de nya biofiltrerna har fått godkänt i pressen. Då kommer jag isåfall bygga in detta i slimlinen. På motsatta sida kommer jag ev ha en filtermodul som förfilter och insug till mitt ytterfilter -Eheim 2028-. Blir kanske snyggt att kombinera slimlinen med modul A?
    • Jag kommer att köra trycksatt Co2 system med Aqua Medic CO2 Reaktor 500. Har grejjerna sedan tidigare. Behöver komplettera med Co2 slangar etc. Ev funderar jag på en CO2/ph controller, har inte riktigt bestämt mig ännu. 500 reaktorn driver jag med en Eheim 2252. Har två st som bara ligger och samlar damm. Detta vill jag placera i en modul för att gömma tekniken.

    Invånare:

    Ciklider
    • Laetacara curviceps/Laetacara araguaiae - Ett par
    • Mikrogeophagus altispinosus - ca 5st
    • Pterophyllum scalare - Ett par alt en liten grupp
    • Aequidens pulcher / Aequidens metae - Ett par

    Väljer jag någon av de senare så plockar jag nog bort Leatacararna. Igentligen tycker jag att metaen är för stor för mitt kar men jag vet att folk har dem i samma storlek som mitt. Vad säger ni som har/har haft dem om att peta ner dem i ett 120kar?

    Min absoluta drömciklid är Tapajos Orange head men dessa är definitivt för stora för mitt kar så dessa får vänta på ett 420/720 kar. Kanske kan slänga ut matbordet...men då blir väl jag utslängd meddetsamma.

    Vad säger ni om ovanstående kombinationer?

    Tetra

    • Nematobrycon palmeri - Absolut ett måste då jag älskar denna tetran. Har tänkt mig 2 + 4.
    • Hemigrammus bleheri - Ett lite större stim om ca 10 - 20 individer

    Malar
    • Corydoras sterbai - Ett stim omkring 10st hade jag tänkt. Väldigt fin och intressant corydoras.
    • Ancistrus dolichopterus L183
    • Ancistrus ranunculus L034
    • Ancistrus dolichopterus L144 / Albino
    • Baryancistrus sp. 'L177'

    Har inte riktigt bestämt mig ännu för L-mal dock har jag en förkärlek till L183. Kan man kombinera den med vanlig L144/L034 alt L177?

    Tacksam för kommentarer kring ovanstående och tips om bra/billig PH Controller.

    I avvaktan på bilder slänger jag in några ifrån mitt Rio 125.

    Klicka på bilden för större version

Namn: Översikt 125l.jpg
Visningar: 2
Storlek: 175,9 KB
ID: 2182521Klicka på bilden för större version

Namn: Fjärilshanen.jpg
Visningar: 1
Storlek: 100,5 KB
ID: 2182522Klicka på bilden för större version

Namn: Albino corydoras.jpg
Visningar: 1
Storlek: 82,1 KB
ID: 2182523Klicka på bilden för större version

Namn: tjokisen.jpg
Visningar: 1
Storlek: 85,2 KB
ID: 2182524

    Vad tycker ni om svärdbärarhonan? Min sambo ville bestämt ha svärdbärare, jag själv lite tveksam och gav efter i ett led av lobbyism för ett större kar...det lyckades inte fullt ut men jag får ett 120cm kar iallafall. Jag tycker synd om den stackaren då hon ser lite sliten ut.
  • dreas
    • August 2005
    • 264

    #2
    Är det någon med insyn i BTN som vet när Amazonas slimline kommer ut i handeln?

    Ingen som har synpunkter på ovanstående?

    Kommentar

    • dreas
      • August 2005
      • 264

      #3
      Sådär ja, karet är beställ. Rio 300 i mörkbrunt till en kostnad av 5500 kr. Nu väntar jag bara på slimlinen innan jag tar det avgörande beslutet om vad jag skall silikona in i det. Kul!

      Kommentar

      • dreas
        • August 2005
        • 264

        #4
        Tänker ev bryta sydamerika tänket för ett par multispinosa ciklider. Vacker och relativt fredlig mellanstor ciklid. Isåfall plockar jag ur blåcikliderna/metaen ur tanken.

        Kommentar

        • dreas
          • August 2005
          • 264

          #5
          Slimline Amazonas i ett Rio 300

          Nu har jag införskaffat BTN Slimline Amazonas och kapat till och silikonat fast. Lite bilder bjuder jag på då detta är lite roligare att titta på.

          Då jag tidigare har limmat in en slimline på mitt Rio 125 har jag lite kunskap om vad man bör tänka på och framförallt hur man inte bör göra, med mig i bagaget. Det underlättade en hel del må jag säga.

          I allafall så inhandlades det tre stora baksidor, 60A, 60B, 60A samt en kort bit 60C, se bild.
          Klicka på bilden för större version

Namn: Slimlinen uppkapade.jpg
Visningar: 1
Storlek: 145,9 KB
ID: 2138846

          Av dessa kapade jag upp den ena 60A för att få fram bitarna, dels till höger innan filtret (liten bit) samt till den utstickande delen till höger samt ena sidan till pumpen. Den korta biten 60C använde jag till framsidan på pumpen. Se bild:

          Klicka på bilden för större version

Namn: Filterhörnan helbild.jpg
Visningar: 1
Storlek: 104,5 KB
ID: 2138848 Klicka på bilden för större version

Namn: Knep filterhörnan.jpg
Visningar: 1
Storlek: 119,9 KB
ID: 2138858

          Därefter började jag kapa upp de hålen som krävs för att filtret skall fungera. Vad gäller insuget på framsidan skrapade jag ur det mjuka ämnet (vad det nu är för något) och borrade och tåg upp hål i skrevor för att det skall synas så lite som möjligt på framsidan. Tog också upp ett renshål ovanifrån då jag saknat detta på mitt Rio 125. Se bild:
          Klicka på bilden för större version

Namn: Baksida filter framsida.jpg
Visningar: 1
Storlek: 99,2 KB
ID: 2138850Klicka på bilden för större version

Namn: framsidan filterframsidan.jpg
Visningar: 1
Storlek: 168,5 KB
ID: 2138853 Klicka på bilden för större version

Namn: Renslucka ovan.jpg
Visningar: 1
Storlek: 77,5 KB
ID: 2138863

          Insuget på sidan hamnade precis bakom en upphöjning på bakgrunden så den är i princip osynlig från framsidan, bild:

          Klicka på bilden för större version

Namn: Sida intag filter.jpg
Visningar: 1
Storlek: 174,0 KB
ID: 2138854

          För att få den utstickande delen på andra sidan fick jag använda mig av min fiskeväska, vilket blev perfekt i höjdled. Man skulle kunna tänka sig att den hamnade för långt fram men jag har en liten rot som skall stå där och täcka så man kommer inte kunna se så mycket, förhoppningsvis. Bild:

          Klicka på bilden för större version

Namn: Fiskeväska sidan.jpg
Visningar: 1
Storlek: 152,2 KB
ID: 2138857

          Så så långt så har allting gått smidigt och det verka sitta rätt bra alltihopa, tom den utstickande delen. Tack till er som gav mig råd & stöd i en annan tråd.

          Helbild på allt:

          Klicka på bilden för större version

Namn: Helbild rio 300.jpg
Visningar: 1
Storlek: 171,7 KB
ID: 2138860

          Snyggt om jag måste säga det själv!

          Jag har tidigare jobbat med moduler vilket jag också funderade på med detta karet men då detta är mindre än mitt förra kar så sparar jag det till framtiden till ett större kar, vilket det blir när jag flyttar till ett större boende. Jag hade tänkt först skaffa ett 500 - 700 liters kar men den tänkta platsen håller nu ett matsalsbord, efter sambons goda tycke så det fick bara bli ett 120cm kar.

          Bild på mitt förra 450 L kar:
          Klicka på bilden för större version

Namn: 420l NY Säljbild.jpg
Visningar: 1
Storlek: 120,2 KB
ID: 2138861

          Mitt Rio 125 med slimline:
          Klicka på bilden för större version

Namn: Översikt 125l.jpg
Visningar: 2
Storlek: 175,9 KB
ID: 2138862

          Nu skall bara sanden och allt annat in, bilder kommer!

          Tack för att du läst och har du några frågor så fråga på nedan:

          Kommentar

          • firejackan
            • August 2004
            • 616

            #6
            ser bra ut, spännande att följa

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #7
              Kommer det att orka att dra genom slimlinen vid pumpen? Där ser jag faktiskt begränsningar men det ska bli kul att se om det funkar ordentligt!
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • dreas
                • August 2005
                • 264

                #8
                Insuget på ovansidan sker dels genom framsidan, de små hålen. Sen har jag karvat en kanal, du ser den på bilden, som även tar in vatten. Sen har du den stora öppningen nertill som också tar in vatten till samma pump på 1000L/h så jag tror (hoppas) att det inte skall vara några bekymmer. Har gjort exakt likadant på mitt Rio 125 och det har funkat super.

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  #9
                  Ursprungligen postat av dreas
                  Insuget på ovansidan sker dels genom framsidan, de små hålen. Sen har jag karvat en kanal, du ser den på bilden, som även tar in vatten. Sen har du den stora öppningen nertill som också tar in vatten till samma pump på 1000L/h så jag tror (hoppas) att det inte skall vara några bekymmer. Har gjort exakt likadant på mitt Rio 125 och det har funkat super.

                  Cool!
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • irwin_fletch
                    • April 2009
                    • 544

                    #10
                    Spännande projekt! Angående multispinosa så kan vissa individer varje galna i växter. Mina käkade på alla växter som inte hade grova blad. Eftersom du skulle ha CO2 tänkte jag att du säkert ville ha växterna ifred. Men jag kan inte svära på att detta är vanligt för multispinosa, men mina fiskar gällde det i allra högsta grad Men de är ruggigt fina när de leker!

                    Kommentar

                    • dreas
                      • August 2005
                      • 264

                      #11
                      Har nu fyllt med sand, rötter och växter. 9 st svart neontertra har också fått flytta in som inskitare.

                      Då mittenroten fortfarande semiflöt när jag stoppa in den så har jag tyngt ner den med den svarta stenen i mitten. Det lille filtret upp till höger är ett inkört filter som jag tagit från mitt andra kar och skall således bort när karet är inkört. Tog även en hel del filtermojs från mitt tidigare kar och hällde i det nya filtret.

                      Det skall in en del växter till samt så skall mitt trycksatta co2 installeras. Har även ett ytterfilter, Eheim 2028 som skall tas i bruk så fort jag har fått delarna som saknades. Har även införskaffat reflektorer som skall monteras så fort jag får dessa.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: 4.jpg
Visningar: 1
Storlek: 171,6 KB
ID: 2138929

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #12
                        ser ju toknajs ut. jättefint!

                        höll på att säga att du borde ta ur skifferstenen, men sen lästa jag texten :P haha

                        Kommentar

                        • Peter1904
                          • February 2003
                          • 1079

                          #13
                          Ser bra ut. Blir nog kanon när växterna brett ut sig lite!

                          Kommentar

                          • dreas
                            • August 2005
                            • 264

                            #14
                            Jo, det skall in lite växter till och en del pet med inredning innan jag är riktigt nöjd. Skall även trycka in lite månljus i karet. Då jag har 2 ljusramper kan man få till en liten skymning då jag släcker dem i intervaller.

                            Sen är det det här med vilka ljusrör man skall använda då det är ett Juwel kar. Som det är idag så kör jag med colour i ena rampen och ett day och ett Nature i den andra. Får väl se hur växterna utvecklar sig när allt är uppstartat och klart.
                            Därtill undrar jag om det vore en god ide att köra EC tills mitt co2 är igång eller kan det komplicera för växterna?

                            Kommentar

                            • Johanadhoc
                              • April 2011
                              • 377

                              #15
                              Jag skulle nog strunde i EC. Tror det kan bli krongligt men kan ha fel.

                              Sen tycker jag du ska skaffa lite mer vallisneria och ha bakom svärdplantorna i mitten typ! Mycket snyggt kar!
                              MVH//
                              Johan

                              Projekt 300 liter diskus»
                              Projekt inomhusdamm - sköldpadda»

                              Kommentar

                              Arbetssätt...