Experthjälp sökes för att fördriva Brunalger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Grodlund
    • January 2008
    • 560

    Experthjälp sökes för att fördriva Brunalger

    Tja!
    Jag har problem med, vad jag antar är Brunalger.
    Detta problem har jag haft ett tag, minns inte exakt när det uppstod, men jag tror att det var i samband med att jag bytte lysrör.

    Det visar sig som en liksom tjock lila/brun/röd hinna.
    Främst verkar de angripa bladen på mina Anubias, men även på Mangrowe-rötterna, Java-Orbunkarna och på bakgrunden.

    Det är möjligt att skrapa bort algerna från bladen och under hittar man, lite till min förvåning, friska gröna blad.
    De verkar som det har med ljuset att göra, eftersom blad som sitter lite undertill, skuggade av andra blad, är liksom "randiga".
    Där de varit skuggade är de gröna och där de stått under ljuset är de täckta av alger.
    Detta förvånar mig lite, då de flesta brukar tipsa om att öka ljuset för att bekämpa brunalger.

    Vet inte vad mer jag kan säga för att beskriva problemet - men kan någon komma med en bra lösning?

    För att underlätta skall jag dra en snabb beskrivning av mitt kar:

    200 Liter
    Finkornigt bottensubstrat
    Hyfsat mycket växter. En blandning av Java-Ormbunkar, Windelöv och Anubias.
    Två ganska rejäla rötter.
    Åtta Tigerbarber
    Fyra Siamesiska Algätare
    Två Polkadot-Botia
    Två Tiger-Botia
    Två Prakt-Botia

    Filtreringen går genom ett EHEIM Classic 2213

    Belysning:
    30W Sun-Glo
    30W Power-Glo

    Nyligen genomförda åtgärder:
    Klippt bort i stort sett alla angripna blad
    Bytt 50% vatten (skall göra detta var tredje dag hade jag tänkt)
    Ökat från 10 timmars ljus till 12 timmar.

    Shoot!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det låter mer som cyano, gör en sökning på detta och se om det stämmer. Även en bild som du länkar hit vore inte fel...
    Du göder inte med PMDD? Har du kollat nitrathalten i karet?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Grodlund
      • January 2008
      • 560

      #3
      Det är inte Cyano. Det är jag nästan säker på.
      Hade besvär med Cyano när akvariet var nytt - och det var inte nånting som detta.
      Jag göder inte med någonting och har inte kollat nitrit/nitrat på ganska länge, då ja har haft superstabila värden i 2 år.
      Men det kanske jag borde göra..

      Ska se om ja kan greja en bild eller två..

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Hur vet du att du haft superstabila värden om du inte kollat dem...
        Gott, fixa test samt bild så ska du nog få ordning på grejerna!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Grodlund
          • January 2008
          • 560

          #5
          Nej, alltså, vad jag menade är att ja hade stabila och helt oförändrade värden två år i sträck.
          Så ja slutade i princip testa.

          Här kommer tre bilder.







          På de två första kan man se hur bakgrunden är angripen av algerna.
          Jag har som sagt precis rensat och klippt bort i stort sätt alla angripna blad, men man ser även lite på rötterna.

          På den sista bilden ser man två Anubias blad. Det ena har jag skrapat bort lite alger ifrån, med saxen där.
          Tror de hade synts bättre om de inte var för att bladen har legat och torkat i papperskorgen i en timme eller två

          Hoppas någon kan hjälpa mig

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            #6
            Man brukar väl rekomendera att pula i mer snabbväxande vid algproblem, mindre belysningstid och rensa bort allt angripet.

            Växterna kanske behöver lite gödning, PMDD är ju billigt.

            Har du tur hittar snart defdac hit, då borde du få mer konkreta råd.
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ojdå, det där såg ju inte så kul ut...
              Som du sa så är det inte cyano, och det kan ju vara både positivt och negativt. Hur som helst så kan jag skriva vad jag hade gjort med de problemen i karet om det varit hemma hos mig, men det finns säkert fler som har idéer på hur du ska åtgärda problemet och sedan får du utgå därifrån.

              1. Gjort en manuell rensning av algerna och tagit bort så mycket som möjligt
              2. Skaffat bra mycket mer växter, och gärna snabbväxande växter såsom Limnophila sessiflora, Vallisneria osv
              3. Minskat ljustiden till 8 timmar ett tag i början
              4. Köpt nya lysrör såsom Philips Aquarelle eller likvärdiga, samt reflektorer till dessa
              5. Köpt hem gödning, PMDD är ett bra alternativ
              6. 50% vattenbyte var vecka
              7. Möjligen utökat pump/filtreringskapaciteten då den är i minsta laget
              8. Fortsätta med de ovan nämda punkterna utan att ändra på något och ge karet tid att återhämta sig.
              9. Ev. inköp av ett par Ancistrus som kan hjälpa till med vissa alger

              Nu har jag säkert missat något, men det kommer säkert någon annan med....
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                #8
                hur sitter bakgrunden fast? Sitter den löst så plocka ur den och skrubba under hett vatten.
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • Grodlund
                  • January 2008
                  • 560

                  #9
                  1. Gjort en manuell rensning av algerna och tagit bort så mycket som möjligt
                  Precis det jag försökt göra. Växterna är inte så svårt, men de e krångligare med bakgrunden.
                  Försökte skrubba på den med måttlig framgång.

                  2. Skaffat bra mycket mer växter, och gärna snabbväxande växter såsom Limnophila sessiflora, Vallisneria osv
                  Jag har faktiskt rätt mycke växter. De ser lite ut på korten, eftersom ja precis rensade å slängde en 5-liters hink
                  Snabbväxande saknas dock. Jag glömde nämna det, men jag har EN valisneria i ena hörnet.

                  3. Minskat ljustiden till 8 timmar ett tag i början
                  Jaha, men de e här som de blir lurigt. De flesta råd man googlar fram om brunalger/kiselalger, är att ÖKA ljustiden.
                  Jag tyckte de lät knepigt men tänkte att ja kan väl prova.
                  Men ok, ja tror ja väljer att gå på din lösning här. Makes more sense.

                  4. Köpt nya lysrör såsom Philips Aquarelle eller likvärdiga, samt reflektorer till dessa
                  Reflektorer kan nog vara bra, men Lysrören är relativt nya - tror du att det har en stor invärkan?
                  De var rätt dyra :/

                  5. Köpt hem gödning, PMDD är ett bra alternativ
                  Sätter de på inköpslistan - på rot!

                  6. 50% vattenbyte var vecka
                  Också på listan! Check!

                  7. Möjligen utökat pump/filtreringskapaciteten då den är i minsta laget
                  Detta har jag länge funderat på, men de får skjutas fram lite. Ekonomin är lite knackig just nu...


                  9. Ev. inköp av ett par Ancistrus som kan hjälpa till med vissa alger
                  Jag försöker faktiskt hitta en bra algätare, som komplement till mina Siamesiska-
                  Saken är den att jag försöker hålla mig till en Syd-Ost Asiatisk biotop (Borneo Sumatra) och där funkar inte Ancistrus eller Otocinclus
                  Nått bra tips kanske?

                  Mathias Nilsson
                  hur sitter bakgrunden fast? Sitter den löst så plocka ur den och skrubba under hett vatten.
                  Bakgrunden sitter typ fast. Den är lixom fastklämt. Lyfter ja på den så rinner sanden ner och täpper till och sen går inte bakgrunden i igen.
                  Jag funderar dock på att inom en snar framtid göra en total-ormrenovering av karet och i så fall lär ja se till att skrubba rent bakgrunden ordentligt.

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    #10
                    När den fortsätter att vara angripen blir det svårare att få bort problemet. Ju mer man kan ta ur och skölja rent, desto bättre i ditt fall.

                    Lite synd på ett fint kar, hoppas du får ordning på det.
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Du är en bra bit på väg genom att fixa de sakerna du tänkt dig, rören kan du lägga på framtiden men dra ner ljustiden iaf.
                      Kanske algätande snäckor eller räkor vore något, Sebrasnäckor och Amanoräkor?
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Grodlund
                        • January 2008
                        • 560

                        #12
                        Jag har en Zebrasnäcka. Kanske borde skaffa ett par till?
                        Amanoräkor hade jag förut.
                        Det blev en lite lustig historia med dom faktiskt.
                        De gick i karet tillsammans med Tigerbarberna i ett och ett halvt, kanske två år ungefär.
                        Sen plötsligt en dag, fick Tigerbarberna för sig att smaka på en av dem.
                        Sen gick de fort...

                        Kommentar

                        • Grodlund
                          • January 2008
                          • 560

                          #13
                          Idag har det nästan gått två veckor.
                          De nya skotten som kommit på växterna är inte täckta av alger (ännu)
                          Men jag ser ingen minskning av algerna på bakgrunden.

                          Jag har läst lite om att det kan vara brist på nitrat?
                          Jag har ju haft väldigt låga värden, i princip noll, på både nitrit och nitrat, ända sen karet startades upp.

                          Jag matar väldigt sällan och inte särskilt mycket åt gången heller.
                          Borde jag kanske öka matningen lite?

                          Eller är den vettigaste lösningen PMDD?

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            PMDD kan nog vara en bra väg att gå, och tänk på att bara 2 veckor inte får alger att plötsligt försvinna. Se karet som ett långsiktigt projekt, ett råd som många skulle behöva följa....
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #15
                              Ursprungligen postat av ansjo
                              PMDD kan nog vara en bra väg att gå, och tänk på att bara 2 veckor inte får alger att plötsligt försvinna. Se karet som ett långsiktigt projekt, ett råd som många skulle behöva följa....
                              Det ligger mycket i dessa klocka ord!

                              Jag tror man skall ändra tänket helt enkelt och inte försöka ”bota problem” så mycket.
                              Om man i stället tänker exempelvis, hur skapar jag bra förutsättningar för mina växter i stället för mina alger kommer mycket att lösa sig. Ofta tar det dock tid!

                              Så lite PMDD eller annan icke ammonium gödning till växterna är nog ett bra tips. Dock är jag lite tveksam till stora vattenbyten.
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              Arbetssätt...