vilken fisk ska jag skaffa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eliyao
    • April 2011
    • 558

    vilken fisk ska jag skaffa?

    hej,

    jag är sugen på att skaffa en ny fiskart i mitt kar. karet är på 250 liter dom fiskarna jag har nu är rödmunns tetror neon tetror svärdbärare och malar, jag vet inte vad jag ska satsa på? vill att den ska komma från central syd Amerika.
    PH i akvariet är ganska hög (runt 8) och jag har runt 28 grader nu på sommaren.

    Jag vill inte skaffa ciklider då jag inte vill ha en fisk som rotar i sanden.

    Vad ska jag gå på??

    tack på förhand
  • eliyao
    • April 2011
    • 558

    #2
    har mycket växter och gömställen!

    Kommentar

    • sme_h
      • November 2003
      • 625

      #3
      Ett par kakaduaciklider skulle jag säga ändå. Det funkar bra även i höga pH. De rotar inte i sanden och de är inte elaka. Detta gäller alla dvärgciklider men Kakaduan tål högre pH än de flesta.

      Vill du inte ha ciklider så är de väl fleara av de tetrasorter du redan har. Blir inte finare om man stoppar in en ny tetraart.
      Corydoras är också ett alternativ men har du inte testat dvärgciklider så får jag hålla det som mitt bästa tips!
      1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
      http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

      Kommentar

      • eliyao
        • April 2011
        • 558

        #4
        okej ser ut som en fin fisk ja jag tycker också det är fult med för många olika slags arter men jag tycker ciklider är så trevlig! ska jag skaffa 1 hane och 2 honor då? och du är säker på att dom inte gräver?

        tack för att du svarar

        Kommentar

        • sme_h
          • November 2003
          • 625

          #5
          Jag tycker ändå att par fungerar bäst. Hanarna brukar vara med och valla yngel om man har ett par. Har man harem så brukar hanen inte få vara med. Vet inte om honorna blir lite griniga av svartsjuka

          Och nej de gräver inte
          1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
          http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

          Kommentar

          • eliyao
            • April 2011
            • 558

            #6
            tack för svaret, jag tror jag ska sattsa på den cikliden då den är ganska vanlig på marknaden, och just det mitt vatten är ca 28-29 grader just nu på sommaren tror du att det är okej? i vanliga fall brukar det ligga på 25-28.

            Tack igen

            Kommentar

            • sme_h
              • November 2003
              • 625

              #7
              Jag har haft dem här med diskus i 30C. Verkade må bra och de fick några kullar men hanen bara försvann sen så de kanske blir lite vekare om det är FÖR varmt. Ska inte vara några problem men det skulle kunna vara pga värme som min gick åt. Å andra sidan så är de precis lika värmetåliga som andra fiskar. Många fiskar blir klena och kan trilla av när vi får sommarvärme. Släng av täckglasen om du har möjlighet så blir det nog någon grad kallare men annars är det bara att köra på.

              Det är lite högre risk för bakterieinfektioner etc om man har basiskt i kombination med varmt men förrutom cyanoalger så har jag inte sett problem med detta någonsin trots att jag haft mina diskus i 30C. Innan min co2-anläggning var det ca ph 7.7 här.
              1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
              http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

              Kommentar

              • eliyao
                • April 2011
                • 558

                #8
                Kul ska nog gå imorgon och kolla på dom i min lokala akvarie butik.

                Kommentar

                • eliyao
                  • April 2011
                  • 558

                  #9
                  dom hade inte den inne i mina 3 lokala butiker. men nästa vecka kommer en av butikerna att få in dom!

                  Kommentar

                  • eliyao
                    • April 2011
                    • 558

                    #10
                    Det råkar inte finnas någon annan trevlig ciklid som är lik kakaduaciklid som inte rotar i sanden?

                    Kommentar

                    • kryddan803
                      • July 2011
                      • 241

                      #11
                      Gul dvärgciklid?

                      Kommentar

                      • eliyao
                        • April 2011
                        • 558

                        #12
                        Apistogramma borellii? den ser fin ut! har du den arten? Problemet är att jag vill ha en ciklid som inte rotar i botten, gör den det?

                        Kommentar

                        • freddi36
                          • December 2010
                          • 2882

                          #13
                          apistogramma atrena ska väl inte gräva så mycket?
                          jag har dock 2 A.macmasteri som gräver mer än vad dom ska göra enligt artbeskrivningar..

                          Kommentar

                          • kryddan803
                            • July 2011
                            • 241

                            #14
                            Nej jag har inga apistogramma Borelli men jag har funderat på att skaffa. De som visade mig den arten sa att de inte gräver men jag vet inte riktigt...

                            Kommentar

                            • sme_h
                              • November 2003
                              • 625

                              #15
                              De gräver inte ett smack. Jag har fin sand men de gör knappt ett märke ens i den även när de får ungar. Kan ev bli ett krm om de ligger ivägen för ingången till grotta etc men de gräver inga grottor från sctrach om man säger så.
                              1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                              http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                              Kommentar

                              Arbetssätt...