Pink's 300L Central Amerika!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pink_Tess
    • September 2010
    • 311

    Pink's 300L Central Amerika!

    Projekttråden om mitt 540L kar som först skulle vara till för orandas och därefter CA tar nu slut för att börja här på nytt.

    Vi ska nämligen flytta och efter många varv med tummstocken i vårt nya boende så får 540t helt enkelt inte plats (kanske mitt fel som har 5 glada fåglar ) så får snällt nedgradera mig till ett 300L så att Sultanen också får plats med lite kar.

    Akvariet: Är Sultanens gamla räkkar som finns att beskåda i en gammal projekttråd långt innan vi fann varann.

    Inredning: Kommer att bestå av sten av olika slag, en stor rot, en stor seg kaffeanubias som förhoppningsvis ska klara sig hyfsat och någon jättevalle eller crinum. Botten blir sand och filtrering blir filterhörna.

    Bakgrund: Ett stort frågetecken... får ju bli någon hyfsat slim variant... Är egentligen mest sugen på att gå lite wild and crazy och köra BTN Vit Faxe vilket egentligen känns helt emot CA :P Så svårt att veta hur det skulle se ut.
    Har även funderat på Aqua Terras och Juwels variant. Tankar? Idéer? Förslag?

    Möbel och ramp: Kommer jag att behålla men möbeln kommer att få grå blanka luckor och 6 ben så den kommer upp lite.

    Invånare: 1par Arcocentrus Centrarchus (flygciklid) har jag bestämt mig för och så 3 Albino Ancistus jag redan har... sen vet jag inte riktigt... något som sätter lite färg på tillvaron, eventuellt en till ciklidsort och någon mer botten fisk. Tankar? Idéer? Förslag?

    Projektet kommer väl gå lite segt till en början då det är mycket att renovera i nya lägenheten men det kommer ta sig så småningom

    Fortsättning följer...
    // PinkTess
    AKVARIEBLOGGEN: PINKS AKVARIEVÄRLD
    Mitt 300L Central Amerika Projekt
  • Pink_Tess
    • September 2010
    • 311

    #2
    Ja då har tankarna fått virvla runt lite mer...

    Tänker satsa på Archocentrus Centrarchus som ensamt ciklidpar och jobba på att ha lite kul fisk runtomkring. Lite inspirerad av Solis coola blandade kar

    Tänkte något i stil med:
    1+1 Archocentrus Centrarchus
    8x Segelfensmolly
    3x Ancistrus Albino
    3x Synodontis Nigriventis
    8x Corydoras Orange Stripe eller några DianemaUrostriatum

    Bakgrunden lutar åt juwels variant nämnd i inlägget ovan.
    // PinkTess
    AKVARIEBLOGGEN: PINKS AKVARIEVÄRLD
    Mitt 300L Central Amerika Projekt

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Tråkigt att ni måste flytta igen och att det då blir lite mindre med plats för akvarier

      Bakgrund: Ett stort frågetecken... får ju bli någon hyfsat slim variant... Är egentligen mest sugen på att gå lite wild and crazy och köra BTN Vit Faxe vilket egentligen känns helt emot CA :P Så svårt att veta hur det skulle se ut.
      Har även funderat på Aqua Terras och Juwels variant. Tankar? Idéer? Förslag?
      Tycker man det är snyggt så kan man strunta i "konventioner" och gå efter sin egen smak - fiskarna bryr sig minimalt. Ta bara den stora BTN-amazonasen där ett träd har "växt ihop" med stenar - det lär ju inte vara så vanligt direkt och ändå tycker många att det är den snyggaste bakgrunden som finns. Så valet är ditt.
      Själv har jag annars helt snöat inne på den nya BTN Slimline-amazonasen (den är vanissnnigt snygg) men den är ju inte ute i handeln ännu.
      Abv de övriga så har jag inte testat Aqua terra men den ser ju snygg ut. Juwel hade åtminstone förr (vet inte hur det är idag) rätt dålig kvalitet på sina bakgrunder eftersom färgen släppte väldigt lätt - men de är kanske bättre nu för tiden.

      Jag hade också nöjt mig med en art med ciklider men kanske haft mer än ett par av den art man valde.

      PS. Din kombination funkar nog men varför kallar du det för ett CA-akvarium för där finns ju såväl CA, SA som Afrika
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Innan du kommer för långt i planeringen bör du se Juwelbakgrunden IRL innan du köper den, jag har sett Juwels bakgrunder några gånger och än har de inte kommit med något snyggt. Kolla hur ful skarven är, och i ärlighetens namn fattar jag inte att folk köper dessa bakgrunder för att spara några krono: http://imageshack.us/photo/my-images...lutie.jpg/sr=1
        Har du kollat den nya Slimlinen som kommer till hösten, de är i tex min projekttråd "200 liter räkor med co2"?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Pink_Tess
          • September 2010
          • 311

          #5
          Ja det är så sant =) får nog bli en vit faxe slimline... tror den kommer passa kanon mot de stenar jag har

          Väldigt bra fråga varför jag kallar det CA haha... var ju cikliderna som var det viktiga från början... men sen är det ju lika viktig vad man har runt omkring så det är väl en lite klantig namngivning från min sida :P
          // PinkTess
          AKVARIEBLOGGEN: PINKS AKVARIEVÄRLD
          Mitt 300L Central Amerika Projekt

          Kommentar

          • Pink_Tess
            • September 2010
            • 311

            #6
            Tack för bilden Ansjo! Riktigt bra tankeställare =)
            // PinkTess
            AKVARIEBLOGGEN: PINKS AKVARIEVÄRLD
            Mitt 300L Central Amerika Projekt

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Jepp, tur att smaken är som baken då det tydligen säljs en hel del av dessa bakgrunder, men de kommer inte ner i mina kar!
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Pink_Tess
                • September 2010
                • 311

                #8
                Kikat runt lite på fish monagbay och funderar lite lätt på att kanske göra det biotopriktigt ändå.

                Blivit lite sugen på Costa Rica biotop med vit sand och vallisinera.

                Platy (tuxedo) el Alfaro cultranus, poecilia mexicana- molly (tror jag vet vart jag kan hitta sådana), cikliderna å sen får väl mina albinomalar kamouflera sig lite ^^ men de smälter ju in i sanden. Får tänka på saken.
                // PinkTess
                AKVARIEBLOGGEN: PINKS AKVARIEVÄRLD
                Mitt 300L Central Amerika Projekt

                Kommentar

                • VisualDarkness
                  • February 2010
                  • 7417

                  #9
                  Tycker det låter som en utmärkt lite annorlunda uppsättning mot vad man vanligen ser på forumet.
                  180l Sällskap:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                  60l Asien:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                  Kommentar

                  • Pink_Tess
                    • September 2010
                    • 311

                    #10
                    Ja det skulle nog kunna bli bra
                    // PinkTess
                    AKVARIEBLOGGEN: PINKS AKVARIEVÄRLD
                    Mitt 300L Central Amerika Projekt

                    Kommentar

                    • VisualDarkness
                      • February 2010
                      • 7417

                      #11
                      Den sistnämnda.
                      180l Sällskap:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                      60l Asien:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                      Kommentar

                      • Pink_Tess
                        • September 2010
                        • 311

                        #12
                        Tänkte det

                        Ja jag hoppas på det.. hittat lite bilder på chirripo river som inspirerar...


                        Men appropå vit sand, ni som har det... hur ser den ut efter ett tag?

                        Tänkte köra i en rejäl mängd sandsnäckor... sen hoppas jag att cikliderna gräver runt lite. Behöver man kanske lite corys?
                        Senast redigerad av Pink_Tess; 21 July 2011, 18:45.
                        // PinkTess
                        AKVARIEBLOGGEN: PINKS AKVARIEVÄRLD
                        Mitt 300L Central Amerika Projekt

                        Kommentar

                        • VisualDarkness
                          • February 2010
                          • 7417

                          #13
                          Nej, tror det inte om du nu inte vill ha ett gäng.
                          180l Sällskap:
                          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                          60l Asien:
                          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av Pink_Tess
                            Tänkte det

                            Ja jag hoppas på det.. hittat lite bilder på chirripo river som inspirerar...


                            Men appropå vit sand, ni som har det... hur ser den ut efter ett tag?

                            Tänkte köra i en rejäl mängd sandsnäckor... sen hoppas jag att cikliderna gräver runt lite. Behöver man kanske lite corys?
                            Vit sand har en förmåga att byta färg efter en tid
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Pink_Tess
                              • September 2010
                              • 311

                              #15
                              Ursprungligen postat av VisualDarkness
                              Nej, tror det inte om du nu inte vill ha ett gäng.
                              Då testar jag med bara snäckor så får jag se hur det artar sig kan ju alltid slänga i nåt som bökar runt lite om jag märker att det behövs...
                              // PinkTess
                              AKVARIEBLOGGEN: PINKS AKVARIEVÄRLD
                              Mitt 300L Central Amerika Projekt

                              Kommentar

                              Arbetssätt...