Kalk i akvariet.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johanadhoc
    • April 2011
    • 377

    Kalk i akvariet.

    Hej!
    Jag har lärt mig, som förmodligen de flesta andra också har, att man inte ska stoppa i kalk i akvariet. Kollade runt lite på zoonen.se och såg denna artikel: http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=2224485
    Stämmer det som skrivs?
    MVH//
    Johan

    Projekt 300 liter diskus»
    Projekt inomhusdamm - sköldpadda»
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1025

    #2
    Stämmer bra det!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Som du också kan läsa i Zoopets akvarievattenartiklar http://www.zoopet.com/index.php?opti...ry&category=11 så är det bra med kalk i vatten. Jag använder det i alla mina akvarier - dvs även i de som innehåller survattensarter
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • tomwid
        • December 2010
        • 158

        #4
        Hur, och i vilken form, tilsätter du kalk?

        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Jag använder det i alla mina akvarier - dvs även i de som innehåller survattensarter

        Kommentar

        • Nasso
          • November 2010
          • 719

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Som du också kan läsa i Zoopets akvarievattenartiklar http://www.zoopet.com/index.php?opti...ry&category=11 så är det bra med kalk i vatten. Jag använder det i alla mina akvarier - dvs även i de som innehåller survattensarter
          Det enda jag hittar om kalk i de artiklarna är att man kan höja KH-värdet.




          Faxekalk. Är det någon form utav krossad kalksten?

          Vet någon hur högt PH det kommer att vara i akvariet och man tex mixar ner ett par äggskal och blandar ut med sanden?

          Jag har också fått lära mig att man inte ska ha kalkhaltigt grus i akvariet med fiskar som vill ha lågt PH. Det är alltså helt felaktigt?
          /Emil Andersson
          120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

          Kommentar

          • Bygert
            • March 2010
            • 2169

            #6
            Om kalk är bra i akvarium är en fråga av samma typ som hur långt är ett snöre. Å ena sidan är kalk eller i vart fall kalcium livsnödvändigt, fiskar funkar inte utan kalcium. Å andra sidan finns former av kalk som är frätande och som dödar fisk i måttliga doser.

            Det som oftast menas när man säger kalk är kalksten, kalciumkarbonat. Den formen av kalk är mycket svårlöslig i vatten, i rent vatten nästan olöslig, däremot så löser den sig vid närvaro av syror. Har man kalksten i vattnet så kommer den därför i någon mån att fungera som en buffert som hindrar pH från att sjunka. Kalksten i sig kommer däremot inte att förmå att driva upp vattnet till de vattenvärden man vill ha till t ex Malawi.

            Så därför, vill man ha ett mjukt och surt vatten så är kalksten inte bra det kommer att hindra att man trycker ner värdena. Vill man å andra sidan ha ett basiskt och hårt vatten så är kalksten inte tillräckligt, det behövs annat. Och däremellan finns det då naturligtvis ett område där man kan använda kalk utan problem och i vissa fall till viss nytta.
            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Bygert
              Om kalk är bra i akvarium är en fråga av samma typ som hur långt är ett snöre. Å ena sidan är kalk eller i vart fall kalcium livsnödvändigt, fiskar funkar inte utan kalcium. Å andra sidan finns former av kalk som är frätande och som dödar fisk i måttliga doser.

              Det som oftast menas när man säger kalk är kalksten, kalciumkarbonat. Den formen av kalk är mycket svårlöslig i vatten, i rent vatten nästan olöslig, däremot så löser den sig vid närvaro av syror. Har man kalksten i vattnet så kommer den därför i någon mån att fungera som en buffert som hindrar pH från att sjunka. Kalksten i sig kommer däremot inte att förmå att driva upp vattnet till de vattenvärden man vill ha till t ex Malawi.

              Så därför, vill man ha ett mjukt och surt vatten så är kalksten inte bra det kommer att hindra att man trycker ner värdena. Vill man å andra sidan ha ett basiskt och hårt vatten så är kalksten inte tillräckligt, det behövs annat. Och däremellan finns det då naturligtvis ett område där man kan använda kalk utan problem och i vissa fall till viss nytta.
              Jag håller delvid med. Visst kalksten eller kalksand etc. löser sig inte när pH ligger över 7,5-7,6 utan buffrar bara så att det inte faller. Vill man ha ett högre pH så bör man använda bikarbonat.

              Det jag inte håller med om är att det inte är bra om man vill ha ett surt vatten - detta eftersom i ett vatten med låg buffringsförmåga (vilket är fallet i större delen av Sverige) så varierar pH oerhört mycket och ett svängande pH är betydligt sämre för survattensarter än ett pH som ligger strax över 7. Jag skulle också vilja påstå att detta också är helt Ok för 95% av alla arter som har sitt ursprung i survattensområden
              Vill man ha ett väldigt lågt och stabilt pH så är det bästa att köra med kalciumkarbonat OCH CO2
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av tomwid
                Hur, och i vilken form, tilsätter du kalk?
                det bästa är ju att ha ett kalkhaltigt grus, men har man inte det så rekommenderar jag kalkmjöl/puder. Man kan köpa detta som ogödslad trädgårdskalk i garden centers. 1-2 deciliter per 100 L akvarievatten är OK. Placera det i en "strumpa" nära pumpen (dvs där vattnet cirkulerar mycket) så kommer det så småningom att lösa sig i vattnet
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  [QUOTE=Nasso;1527275]Faxekalk. Är det någon form utav krossad kalksten?QUOTE]
                  ja

                  Vet någon hur högt PH det kommer att vara i akvariet och man tex mixar ner ett par äggskal och blandar ut med sanden?
                  En fluga gör ingen sommar. Några få äggskal gör nästan ingen nytta alls

                  Jag har också fått lära mig att man inte ska ha kalkhaltigt grus i akvariet med fiskar som vill ha lågt PH. Det är alltså helt felaktigt?
                  ja
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Eftersom Kjell gett sig på en av de äldsta och mest seglivade akvariemyter som finns, vill jag bara understödja honom med ett "Kjell har 100% rätt".
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • Bygert
                      • March 2010
                      • 2169

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Det jag inte håller med om är att det inte är bra om man vill ha ett surt vatten - detta eftersom i ett vatten med låg buffringsförmåga (vilket är fallet i större delen av Sverige) så varierar pH oerhört mycket och ett svängande pH är betydligt sämre för survattensarter än ett pH som ligger strax över 7. Jag skulle också vilja påstå att detta också är helt Ok för 95% av alla arter som har sitt ursprung i survattensområden
                      Vill man ha ett väldigt lågt och stabilt pH så är det bästa att köra med kalciumkarbonat OCH CO2
                      Nja, skilj på två frågor, det ena är om det är nödvändigt att ha mjukt och surt till alla arter som man brukar säga trivs med det. Det är en diskussion för sig. Den andra frågan är hur man lämpligen bär sig åt om man nu ändå vill ha mjukt och surt vatten. Att kalk inte är det bästa då borde väl framgå redan av att man använder kalk till sura sjöar, det gör man ju inte för att man tycker om att skyffla pengar till SMA Mineral utan för att det faktiskt har en effekt, det höjer pH i surt vatten.

                      Visserligen kan man då trots kalk sänka pH med koldioxid men det är ju ett instabilt system på det sättet att om koldioxidtillförseln upphör så kommer pH att sticka uppåt. Dessutom så kommer man med koldioxid för att hålla ner pH hela tiden att lösa ut kalk i vattnet vilket kommer att innebära att man höjer hårdheten. Om man alltså lyckas hålla ner pH så kommer man att få en icke önskvärd hårdhet i stället.

                      Det kan vara svårt att få ett stabilt vatten med lågt pH men det finns klart lämpligare saker att ta till än kalk plus koldioxid. Torv till exempel. Där man vill ha ett någorlunda neutralt pH-värde så kan kalk fungera som stabilisator. Å andra sidan så stoppar vattenverken i vissa fall i så mycket buffrande ämnen att det är ett rent elände att sänka pH. För min del så får jag efter att vattenverket höjt hårdheten (den var knappt mätbar tidigare) gå på med hyggliga doser svavelsyra för att klämma ner pH till runt 6 som jag vill ha till mina sköldpaddor. Kalk skulle ju inte direkt underlätta den manövern.
                      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Vattnet varierar som sagt säkert på olika ställen i Sverige, men i större delen av Sverige (säkert mer än 80%) så är det ett rätt obuffrat vatten och där är det helt klart ett problem med svängande pH-värden.
                        Sedan är det ju också lite av en myt att alla survattensarter måste ha surt vatten. Visst så kan det gälla för ett fåtal arter och speciellt då vid kläckning av rom, så vid större odling av sådana kan det vara motiverat att avstå från kalk. Man bör dock ha i åtanke att de flesta survattensarter idag odlas i asien i pH-värden som ligger klart över 7.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Nasso
                          • November 2010
                          • 719

                          #13
                          Jag återupplivar denna tråden då jag tycker att den är kanonbra.

                          Jag har funderingar på att skaffa rödmunstetror. Har läst att de ska vara lite känsliga för högt ph och högt gh. Hade tänkt att ha lite krossad kalksten i akvariet, efter att läst denna tråden, är det en dålig ide tillsammans med rödmunstetror?
                          /Emil Andersson
                          120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Rödmunstetror kräver inte extremt surt vatten och de har alltid funkat utmärkt i mina "kalkakvarier".
                            De flesta som säljs är ju också odlade - med de vildfångade bör man kanske vara lite försiktigare
                            Senast redigerad av Kjell Fohrman; 12 July 2014, 08:29.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Nasso
                              • November 2010
                              • 719

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Rödmunstetror kräver inte extremt surt vatten och de har alltid funkat utmärkt i mina "kalkakvarier".
                              De flesta som säljs är ju också odlade - med de vildfångade bör man kanske vara lite försiktigare
                              Kanon. Då ska jag helt klart leta efter odlade. Stort tack!
                              /Emil Andersson
                              120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                              Kommentar

                              Arbetssätt...