mina nya guldkorn

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • irwin_fletch
    • April 2009
    • 544

    Ursprungligen postat av gullefjun
    Jag gillar när någon tittar in in min tråd och säger så snälla ord.
    Personligen skulle jag inte köpa så små diskus som 4cm - sen 400kr i den storleken - är dyrt!! Känner du inte till om det finns någon seriös odlare i närheten? Annars kan du väl kanske beställa via någon Zoobutik.

    //Inger
    Förtjänar man snälla ord ska man få det

    Jag har hört mig för men inte hittat någon odlare i trakterna. Butikerna tar in från imazo, men jag vet inte vilken kvalite dessa har? När jag frågat har de kunnat beställa fisk i 5-6 cm klassen. Jag vill ha större, även om jag vet att det kostar en del då.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av irwin_fletch
      Förtjänar man snälla ord ska man få det

      Jag har hört mig för men inte hittat någon odlare i trakterna. Butikerna tar in från imazo, men jag vet inte vilken kvalite dessa har? När jag frågat har de kunnat beställa fisk i 5-6 cm klassen. Jag vill ha större, även om jag vet att det kostar en del då.
      Kolla om någon affär tar in fisk från akvarieteknik.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • solis
        • July 2008
        • 5064

        Ursprungligen postat av gullefjun
        Tänk ändå vad jag gillar dessa dvärgciklider och deras beteende. Jag har ju Ap. Borellii 1+2. Bägge honorna har nu ägg, den ena i en kokosnöt å den andra i en hålighet i en rot. Har inte sett skymten av dom bägge på fem dagar - men nyss när jag matade med räkmix kom dom fram och käkade - sedan med blixtens hastighet åter tillbaka till sina "hålor". Hannen blir bortkörd av bägge - så han tillbringar sin tid i mitten av karet - ser lite snopen ut faktskt.
        Jag skulle vilja ha en art till av någon dvärgciklid, men tycker karet är för litet - trots 240L. Honorna har fixat sina revir i varsin kortsida av karet - trots en hel del andra revir (i mitt tycke i alla fall) av rötter m.m. Troligen vill dom bilda revir så långt ifrån varandra som det bara går! Får se hur det går med bebbar den här gången - corysarna har jag flyttat, men en ancistrus finns kvar!!!
        375-literskar kanske....
        Några bilder av den ena honan - snabb ut, snabb in igen i sin "håla"
        Kul med lite yngel, det kan man sällan få för mycket av
        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Tänk senare, Inger, om du kan få se när borellihonorna snor yngel av varandra. Det är en rätt kul syn!

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Tänk senare, Inger, om du kan få se när borellihonorna snor yngel av varandra. Det är en rätt kul syn!
            Jag tänker i dom banorna Mats - har ju haft ett par olika sorter av AP. för ett par år sedan, men absolut inga "så gåpåiga" honor som dom här. Tog några bilder idag, när en av honorna "satt" på ryggen på ancistrusen - förbannad var hon allt, men dom blev sååå suddiga = fyller snart år = önskat mig ny kamera + stativ. Skulle vara kul, om andra som haft/har borellii - kan dela med sig av sina erfarenheter om just denna art av Apisto
            Har satt lite växter- av den sort så ev. bebbar kanske kan gömma sig så gott det nu går. Snart borde dom vara frisimmande.
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Snart drar dom fram varsin yngelsvärm och då blir det skönt åka av mellan honorna! Fasen vad mysigt att du har det framför dig - det är ju så fränt att kolla på!

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Snart drar dom fram varsin yngelsvärm och då blir det skönt åka av mellan honorna! Fasen vad mysigt att du har det framför dig - det är ju så fränt att kolla på!
                Det är redan "åka av" mellan honorna. Så fort dom får syn på varandra blir det lite "fight". Mr.Borelli ser ut som om han inte vet vilket "ben" han ska stå på. Det är jäkligt kul att studera dom.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av gullefjun
                  Det är redan "åka av" mellan honorna. Så fort dom får syn på varandra blir det lite "fight". Mr.Borelli ser ut som om han inte vet vilket "ben" han ska stå på. Det är jäkligt kul att studera dom.
                  //Inger
                  Just så - han har gjort sitt nu! Det kan vara så att han har lite vakttendenser i sig trots allt, men han chillar fett nu och väntar in ny lekar.

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Ursprungligen postat av gullefjun
                    Det är redan "åka av" mellan honorna. Så fort dom får syn på varandra blir det lite "fight". Mr.Borelli ser ut som om han inte vet vilket "ben" han ska stå på. Det är jäkligt kul att studera dom.

                    //Inger
                    Nä, han har det inte lätt...två tjejer att välja mellan och att de att kör catfight om honom, det kan bli för mycket för en stackars kille
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Har du ingen helkarsbild så man får se karet nu när du börjat få till lite mer växter och Co2?
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        Har du ingen helkarsbild så man får se karet nu när du börjat få till lite mer växter och Co2?
                        Pia, jag har ingen CO2 i apisotpkaret - kör bara med EC + Profito (en liten test). CO2 har jag i diskuskaret.
                        Jag får ingen bra helhetsbild av AP-karet med kameran - jag delar upp bilderna i stället - fast inte bra dom heller. Bubblorna på växterna beror på, att jag nyss gjort VB.
                        Bifogade filer
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Ser riktigt fint ut
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Har hänt lite sen sist, så jag uppdaterar lite.
                            Tre nya "småstjärnor" har tillkommit alla i blått - å dom är verkligen små. Dom har gått i karantän i tio dagar, och käkade från dag ett. Allt ser bra ut, två äter allt - utom tetrabits. Har inte testat räkmix än... Den tredje vill bara ha artemia - så då får hon/han det. Dom tar åt sig rejält av maten - inte alls rädda för dom större. Hoppas nu bara att allt går bra i fortsättningen också.


                            Sen har bägge Ap.Borelliihonorna fått varsin kull - skulle tro att det är mellan 20-30 bäbisar tillsammans. Dom har varit frisimmande i c:a fjorton dagar. Pyttesmå är dom. Jag har aldrig haft någon kull förrut på mina apisto som jag haft under åren - så jag har ingen aning om hur det här kommer att utveckla sig. Jag är faktiskt lite förvånad - att det har blivit bebbar menar jag. Vi har ett Ph-värde som ligger på 8,3 - så det är högt, enligt alla artbeskrivningar på apistogramma. Funkar kanske bra om dom är odlade. Jag har skrivit om mina Borellii i "Mina apistogrammatråden" också.
                            Inlägget under - bilder från apistokaret!


                            Bifogade filer
                            Senast redigerad av Inger H; 02 October 2011, 14:21.
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              apistokaret
                              Bifogade filer
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Börjar bli kul att kolla på dom små borelliibebbarna. Dom börjar faktiskt likna fiskar nu - med fenor å allt vad dom ska ha. Dom bägge honorna har fullt sjå att hålla ihop respektive kullar, dom är överallt verkar det som. Va sjutton händer sedan... I alla fall ser man nu, när dom pickar efter krossat flingfoder och artemia. Tror att det är c:a femton kvar i nuläget. Honorna är som hund å katt, när dom kommer för nära varandra. Mr. Borellii ser inget slut på det hela...fastän han gör sig så snygg å stor som han bara kan, så får han ingen lön för mödan.

                                //Inger

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...