Freddies två "nano-reefs"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    #16
    ska blanda det första saltet idag, så det hinner mogna tills på lördag. kan man ha i vattenberedare när man blandar saltet? asså det händer inget med saltet om man har i det, typ några viktiga ämnen neutraliseras? jag har köpt ett salt som heter Instant Ocean sytetic sea-salt

    Kommentar

    • freddi36
      • December 2010
      • 2882

      #17
      ska nu blanda salt,´men första problemet är redan här.
      på paketen står det på engelska hur mycket salt man ska ha till hur mycket vatten. det står att man ska ha i "a half cup of salt per US gallon". jag vet att en gallon är ca 4 liter och lite till, men hur mycket är "a half cup"? typ en halv deciliter eller? men det tycker jag är lite lite för på SVG skriver dom att man ska ha i ca 3,5-4 dl per 10liter vatten.

      tacksam för alla och snabba svar

      Kommentar

      • NiXoN
        • December 2003
        • 2068

        #18
        Det vanliga är att använda en osmos för att få bra vatten kontinuerligt o slippa överraskningar som kan komma efter arbeten på vattenledningarna.
        Jag har aldrig använt någon annan typ av tillsats utöver saltet så jag kan inte säga något om dom preparat som finns.

        IO är ett buget salt som mest används i kar med bara fisk, det beror på att den har så lite spårämnen och man behöver ofta höjja dom värdena innan VB. Det är oftast betydligt dyrare än att köpa ett bättre salt direkt.
        Skall du köra kranvatten så kan det dock funka någorlunda lite beroende på hur vattenvärdena ser ut...
        Ett annat salt jag avråder ifrån är Red Sea, deras salt har fosfater i sig samt så brukar det bli en massa fällningar i blandninskärlet, så vattnet man tar ut ser bättre ut än de man har i.


        Har en kalkylator som man kan anpassa efter vilket salt man vill använda, den kan korrigera för temp samt om du vill ändra salthalt.
        Du behöver dock skaffa en refraktometer, det är en klart lönsam investering i längden(vipparmsmätarna är högst opålitliga).

        Det finns en gyllene regel när det kommer till tillbehör o levande,"Läs först, handla därefter!"

        //NiXoN

        Kommentar

        • freddi36
          • December 2010
          • 2882

          #19
          saltet har jag bara köpt 2kg av för att ha till vattenbytena nu i början när jag inte har några koraller.

          jag köpte en hydrometer, en så´n som flyter på ytan för pengarna räckte inte till en refraktometer. men jag ska förmodligen köpa en refraktometer senare. sen så räknas hydrometrarna som näst bäst efter refraktometrarna och före vipparmsmätarna, om jag inte har helt fel

          killen som sköter akvariet sa att han bara bytte 10% i månaden och då med avklorerat kranvatten så jag kör på det till en början med

          sen så är man så dum att man inte läser på flaskan med vattenberedare, och där står naturligt vis att det funkar lika bra till sött som salt

          Kommentar

          • freddi36
            • December 2010
            • 2882

            #20
            nu har 3dl salt åkt i hinken med vatten.
            räknas det som löst när det är klart så man kan se igenom det? det mästa löste sig direkt i pumpens utblås så det ska nog inte ta så lång tid inna allt är löst.

            Kommentar

            • freddi36
              • December 2010
              • 2882

              #21
              igag har allt saltet löste sig och enligt hydrometern så hade jag prickat precis rätt! 1,024. tempen var i.o.f lite mindre än 25 grader men jag tror inte det gör SÅ mycket om tempen är 24 eller 25 grader.

              imorrgon ska karet hämtas. ska bli skitkul!

              Kommentar

              • freddi36
                • December 2010
                • 2882

                #22
                ska åka om 20min och hämta karet, kan inte vänta!!!

                Kommentar

                • Jimmifröhlen
                  • February 2011
                  • 56

                  #23
                  Gilla!! hoppas det dyker up lite bilder med :P

                  Kommentar

                  • freddi36
                    • December 2010
                    • 2882

                    #24
                    ja då var allt klart akvariet står på sin plats, clownen och snäckorna är i, och allt är super!

                    Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 001.jpg
Visningar: 1
Storlek: 168,5 KB
ID: 2133296Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 002.jpg
Visningar: 1
Storlek: 160,6 KB
ID: 2133297

                    ni får nöja er med dessa biderna nu det blir så mycket reflexer i glset just nu när eftermiddagssolen lyser in genom fönstret mitt emot karet.

                    det som är på bilderna är percula-clownen och en fragg som jag inte vet vad den heter. någon som vet?

                    Kommentar

                    • macke_fisk
                      • December 2005
                      • 4442

                      #25
                      I vilken affär köpte di detta akvariet? var det i malmö eller någon annanstans? Kolla in zoogiganten när du ska köpa koraller eller något annat till ditt salt, de har jättemycket men de är rätt så dyra. Köpte allt mitt där när jag försökte mig på saltvatten. Vill gärna se bilder på ditt kar sen .

                      Kolla in saltvattensguiden, där har jag fått mycket matnyttig information.
                      MVH macke_fisk

                      Kommentar

                      • NiXoN
                        • December 2003
                        • 2068

                        #26
                        Du har en rätt jobbig bubbelag(valonia) på stenen med gorgonian, försök peta loss den utan att ha sönder bubblan.

                        Fraggen du har är en gorgonia-variant förhoppningsvis en fotosyntetisk sådan, dom som har mer färger är oftast inte fotosyntetisk och beroende av mat.
                        Läs på om koraller, handlarna som kommer upp till en nivån av hyfsad kunskap kring koraller är få och mycket som säljs är direkt olämpligt för allt utom specialkar.

                        //NiXoN

                        Kommentar

                        • freddi36
                          • December 2010
                          • 2882

                          #27
                          Du har en rätt jobbig bubbelag(valonia) på stenen med gorgonian, försök peta loss den utan att ha sönder bubblan.
                          så det är en alg. visste inte vad det var så jag lät den sitta kvar. vad händer om bubblan går sönder? vad ska jag mata med? det minsta jag har är cyklops och räkmix. med räkmix menar jag när man löser den i vatten så blir det ju mycket små partiklar.

                          Kommentar

                          • freddi36
                            • December 2010
                            • 2882

                            #28
                            Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 007.jpg
Visningar: 1
Storlek: 200,7 KB
ID: 2133358 hela karet. anledningen till att jag sparade så mycket alger på stenen är för dom är det som tar upp näringsämnen. sen när jag har skaffat en euphyllia så ska jag rensa bort det mesta.


                            Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 006.jpg
Visningar: 1
Storlek: 183,2 KB
ID: 2133357en liten skivanemon. det skulle vara shysst om någon vet vad den heter

                            Kommentar

                            • Miliimli
                              • March 2010
                              • 2457

                              #29
                              Kul med salt! Skulle jag också vilja prova någon gång, men jag tror det är för mycket pill för mig

                              Kommentar

                              • freddi36
                                • December 2010
                                • 2882

                                #30
                                den lilla bubblan är borta nu. den sprack inte när jag tog bort den.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...